• Bebis0607

Barn som delar rum eller bäddsoffa??

Vi är två vuxna och två barn på 2 och 4 år. Vi har bara 2 sovrum och att flytta är inte aktuellt. Hur hade ni löst det hela? Hade ni låtit barnen ta varsit rum och själva sovit i en bäddsoffa i vardagsrummet eller hade ni tagit ett sovrum och låtit barnen dela rum? Vår äldsta har sagt att han vill ha ett eget rum. Om dom delar rum när är dom för gamla och behöver ha ett eget rum?
    Vill väldigt gärna höra era åsikter!

• Svar på tråden Barn som delar rum eller bäddsoffa??
  • gladakon

Mina fick dela rum. Jag ville ha ett eget sovrum. Eftersom de är så små har de ingen nytta av eget rum. Mina lekar alltid tillsammans och de har våningsäng (5½ och 3½) och innan våningsängen så hade de sina vanliga sängar men nu blev det mer plats med våningsängen. För oss har det funkat super med att de sover tillsammans i samma rum.

• Bonanza

Självklart hade jag låtit dem dela rum. Vi har tre sovrum (går att göra till fyra) och låter våra barn (som är lika gamla som era) dela rum. VI har tänkt att de ska dela rum många år till, jag tycker att det är bra för barn.

• Aros

Helt klart dela rum. Egen vrå behövs den dagen de får läxor som måste skötas och det är väl inte förrän i 3-4e klass, innan dess ska man väl helst alltid sitta med dem när det är läxdags. Eget rum behövs inte förrän dem blir tonåringar och har flick- eller pojkvänner.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Aakashan

Mina delar, men vi bor i en väldigt liten trea på 66 kvadrat, så... Dom fick ta det stora sovrummet och jag det lilla.

• uniMog

dela rum. det gör mina och de är 6 resp. 4. Inga problem.

I can Cum Lauder
  • hewa

Våra delar rum utan att det ens är nödvändigt. De är 3 & 6. Så jag skulle tveklöst låta dem dela rum om nöden så krävde. Om de absolut vill ha ett eget krypin kanske man kan ordna det med någon sorts inbyggnadssäng/himmelsäng med "gardiner" runt. Eller någon annan avdelning så de får varsin egen liten vrå i rummet.

• hewa

Kan tillägga att när vi först flyttade in delade de inte rum, för maken verkade det viktigt att de hade varsitt rum så det blev så i början. Men de valde sen själva att dela rum och ena sovrummet användes ändå aldrig till annat än att sova i. De var ju jämt i samma rum ändå. Så maken fick inse att HAN hade ett behov av att de skulle ha varsitt rum, inte barnen

• wity

Mina barn (6 år och 4½ år) delar rum.
    De har våningssäng, det funkar jättebra!

• susannemalmö

Helt klart dela rum. Då får de ju det iaf bättre än min dotter, hon måste t.o.m. dela rum med mig{#lang_emotions_sealed}

• Pallas

Våra har just fått ett eget rum i vårt nya hus, där de delar. De är 4 och 5 år. Tidigare har de haft egna sängar i vårt sovrum och tonåringen hade det andra sovrumet. Nu delar de gärna säng.

• LLNLLLNB

Mina barn i samma ålder delar rum. Funkar utmärkt! De vaknar sällan av att den andre skriker vid mardrömmar osv. De blir tryggare tillsammans och läggningen går bra då en person kan natta båda samtidigt.
    2-åringen fick gröna väggar och lite apor och grejer i sin hörna och dottern valde så klart den mest prinsessiga tapeten i affären.
    Låt dem vara med och inreda och bestämma så blir det nog bra.
    Inte ska ni ligga i bäddsoffa!

• Bakeapple

Mina barn på 7 och 10 delar rum, de sover mycket bättre då. Sedan har de iofs ett gemensamt lekrum också istället för att ha varsitt rum.

Svar på tråden Barn som delar rum eller bäddsoffa??