• Mamma till viljestark dotter

Hemgjord barnmat - tips?

Har tvillingar på 5,5 månader som jag hade tänkt försöka göra hemgjord barnmat till. Var så lat och bekväm med vår äldre dotter, hon är uppfödd på burkmat vilket innebar att hon vägrade äta hemgjort... Har inte tänkt göra samma misstag nu. Men jag behöver hjälp! Hur gör man?!

Jag har nu kokat potatis och en morot (utan salt) som jag tänkte göra puré av. Men vad ska jag komplettera med? Och hur får jag bra konsistens på det??? Alla tips emottages tacksamt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-19 16:42
    Smakisarna har vi passerat, de äter nu en portion burkmat per dag (5-månaders).

• Svar på tråden Hemgjord barnmat - tips?
  • La Lola

Kokspadet är bra att späda med o är det inte smakisar så kan du ju blanda i smör/olja eller grädde oxå.

Här finns massa bra recept
    lagabarnmat.se

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mamma till viljestark dotter

Tack för länkarna! Men vad ska man ha för typ av matfett? Är det osaltat smör som gäller eller kan man ha typ culinesse (men det är ju salt i det...)?

• millers

Bra boktips är Mosböckerna av bla Johanna Westman. Är inga särskilda recept, och man kan säkert hitta de på nätet. Men den är inspirerande tycker jag o lagar många recept därifrån!!
    Jag llagar stora mängder åt gången. Grönsakspuréer för sig o kött el fisk för sig. Då är det lätt att kombinera ihop en måltid utan att behöva laga hur många sorter som helst!
    De kompletta måltiderna fryser jag in i glasburkarna som jag spar från köpmaten. Portionskluttar av kött mm fryser jag in i små bakformar o lägger sen i påse i frysen.
    Går då snabbt att tina sen!

• Emmylou

Vi har gjort köttpure´till 6 mån- sonen som blev mkt uppskattat. Långkok på högrev, bitar om ca 2x2 cm fick koka i 2 timmar tillsammans med 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, 1 morot, 1 lagerblad & lite fryst persilja. Mixa köttet, späd med kokvattnet/buljongen.

Klickade sen ut lagom portioner på bakplåtspapper, in i frysen. Går att variera med rotfrukter mm i oändlighet & sköter sig själv på spisen.

Recept från andra mosboken av J Westman, rekommenderas.

Min son blev jättehård i magen av morot, håll utkik efter det. Majs kan också vara stoppande. Jag ger päronpure´som efterrätt för att motverka förstoppning.

Lycka Till!

• Emmylou

Ang matfett så är rapsolja det bästa enl BVC. Smörjer lilla magen också. Annars finns det osaltat smör.

• tessepesse

man kan mosa potatisen med bröstmjölken i början.,. gjorde ja till mina barn

• La Lola
    Mamma till viljestark dotter skrev 2010-01-19 17:42:34 följande:
    Tack för länkarna! Men vad ska man ha för typ av matfett? Är det osaltat smör som gäller eller kan man ha typ culinesse (men det är ju salt i det...)?
    Nä, osaltat behöver det inte vara.

Bregott är bra men jag kör med det vi använder på våra smörgåsar.
  • JLS
    Mamma till viljestark dotter skrev 2010-01-19 17:42:34 följande:
    Osaltad mat rekommenderas för så små barn så jag hade definitivt antingen kört olivolja, rapsolja eller osaltat smör som finns att köpa. Rapsolja innehåller ju jättenyttigt fett som är bra sammansatt så kör på det tycker jag
    Julia 08 och bf mars 2010
  • colanappen

jag har köpt första och andra mosboken av johanna westman bla väldigt bra böcker eller bok den första är mest en pekbok. lite dyr dock men super står vilken mat man kan introducera vid vilken ålder tips på kombinationer och storkok...

• RiNan

Något som båda mina barn har älskat och son sonen fortfarande älskar är en hemmagjord variant av slotspuré.

Jag använder mig av antingen nötfärs eller blandfärs. Steker det lite lätt och lägger det åt sidan. Under tiden kokar jag potatis och morötter eller potatis och broccoli. Sen lägger jag i köttfärsen så att allt tar smak av varandra och liten liten bit av grönsaksbuljong. Sen mixar jag det lite lätt med en mixerstav och har i lite grädde eller mjölk samt lite smör. De ÄLSKAR det!!!

• RiNan

Så himla petigt med osaltat är det faktiskt inte. Den lilla mänden salt i smöret i hela mängden mat är som en fis i rymden. Men däremot ska man undvika att salta själv.

• tessepesse
    RiNan skrev 2010-01-19 22:22:20 följande:
    Något som båda mina barn har älskat och son sonen fortfarande älskar är en hemmagjord variant av slotspuré. Jag använder mig av antingen nötfärs eller blandfärs. Steker det lite lätt och lägger det åt sidan. Under tiden kokar jag potatis och morötter eller potatis och broccoli. Sen lägger jag i köttfärsen så att allt tar smak av varandra och liten liten bit av grönsaksbuljong. Sen mixar jag det lite lätt med en mixerstav och har i lite grädde eller mjölk samt lite smör. De ÄLSKAR det!!!
    har hört att man ska undvika stekt mat den första året??? e de inte så
  • RiNan
    tessepesse skrev 2010-01-19 22:27:35 följande:
    har hört att man ska undvika stekt mat den första året??? e de inte så
    Jo men jag steker den lätt. Den får ingen stekyta eller så och så gör jag det i en teflonpanna. Jag gillar inte hur köttfärs blir när man kokar den helt rå men barnet bryr sig säkert inte och många kanske tom gillar det så så det är bara att prova sig fram
    Mat ska definitivt inte få en stekyta men annars är det ingen fara.
  • La Lola
    RiNan skrev 2010-01-19 22:23:50 följande:
    Så himla petigt med osaltat är det faktiskt inte. Den lilla mänden salt i smöret i hela mängden mat är som en fis i rymden. Men däremot ska man undvika att salta själv.
    Precis.

Om man skulle undvika salt helt så skulle man få välja bort många livsmedel.
    Många brer på osaltat smör på ett bröd som innehåller salt o lägger sen på ett pålägg som oxå innehåller salt? Det tycker jag är märkligt...

När min äldsta var liten innehöll burkmaten salt som en jämförelse.
  • Primrose

Jag använde ofta baljväxter (kidneybönor, vita bönor etc.) i mina puréer. Inte så mycket, eftersom det är väldigt fiberrikt och sätter "sprutt" på magen. Avocado är trevligt att ha i- det ger en bra konsistens. Ekologisk rapsolja har jag använt som fett. I början hade jag ofta i en bit frukt t ex äpple eller påron. Jag brukade koka små bitar av kyckling som jag mixade med grönsake. Frysta örter är bra att krydda med.

Svar på tråden Hemgjord barnmat - tips?