• Gloire de Dijon

Min katt är sjuk - orolig

Min stackars lilla katt!

I förrgårkväll upptäckte vi att hon dreglade jättemycket och ville inte äta. Igår ringde vi veterinären och fick en tid till i morse. De trodde på telefon att hon hade fått någon skada i munnen eller att något fastnat i munnen (fast vi kunde inte se något) och att det var därför hon betedde sig så.

Min man tog henne till veterinären och ringde precis mig och rapporterade. De undersökte henne i en timme men hittade inget fel förutom att hon är sjuk. Nu ska de ta massor av prover och söva henne för att kunna undersöka henne ordentligt. Hon kommer vara inlagd hos dem i åtminstone ett dygn.

Usch vad orolig jag är! Jag trodde ju att de bara skulle ge henne lite antibiotika och kanske plocka ut någon (mus)benbit ur munnen på henne, men inte alls det här...

• Svar på tråden Min katt är sjuk - orolig
  • Mausiii

Usch! Jag förstår verkligen din oro och håller alla mina tummar för er och den stackars kissen!

I slutet av september såg jag att vår Johanna på 8 år var sjuk och kräktes och var allmänt seg och veterinären gjorde en allmän koll och kunde inte konstatera något fel... Hon kom hem igen med ordination att äta fisk i ett par dagar och hon hade dessutom fått en droppspruta.
    Hon kissade 2 gånger i vår säng för hon orkade inte gå på lådan. Till veterinären dagen därpå igen. Hon hade långt gången njursvikt! Blodprovet konstaterade värden 5 gånger över maxgränsen. Att man inte sett något tidigare!!!
    Det var bara att ta bort henne... Det gick så snabbt och hon var min absoluta favorit! Jag är glad att jag har 3 kvar i alla fall...

• Gloire de Dijon

Hemsk historia! Det måste ha varit ett jättetungt beslut att ta även om det var det enda rätta. På sätt och vis känns det ju i alla fall skönt att hon får vara kvar på djursjukhuset där de kan ha koll på henne. Det hade ju varit hemskt att få hem en katt som bara blir sämre och sämre som din.

• miss kitty

min ena kiss var jättedålig under sina första två levnadsår. Fick en massa infektioner i munnen och svullnade kring ögon och mun. Ett tag trodde en veterinär att han hade cancer och det var jättedramatiskt, vi fick göra biopsi och allt. Många långa utredningar senare (tur att kissarna har försäkring) tror man att han har någon form av foderallergi. Det var bara att sätta honom på svindyr specialdiet, men nu lite över ett år senare äter han i stort sätt vilken kattmat som helst, han verkar kurerad (kanske kattungeallergi?) hur pigg och glad som helst!

Hoppas det går bra för din kisse!!

• siamesen

Kan hon inte ha en cysta eller nagot i munnen eller i kôrteln?

Kan hon ha blivit förgiftad eller smittad av nagot virus kanske?

Hoppas allt gar bra för din lilla kisse. Ska halla tummarna.

• Gloire de Dijon

Veterinären hade frågat min man om vi har grodor i området (vilket vi säkert har, för vi bor på landet). Min man glömde fråga varför det kunde vara viktigt. Kan man bli förgiftad av grodor?!?

Tack för era "tummar"!

• siamesen

Enligt min amerikanska veterinärs bok kan de bli förgiftade av paddor men det är väl skillnad pa amerikanska och svenska paddarter?

• Gloire de Dijon

Jag tycker själv att det låter konstigt men nu tänker jag att veterinären inte skulle frågat om det inte kunde ha något med det att göra.

• emmasa

Var till vetrinären idag med min stora kisse. Han har hostat och haft sig i några dagar, precis som om han försökt hosta upp något. Inatt hostade han jättemycket och min man släppte ut honom när han gick till jobbet. När jag skulle åka iväg kom han in och skakade för att han hostade så mycket. Han hade slem so rann från munnen och blod som rann i näsan. Jag blev livrädd och kastade in honom i buren och iväg. De sövde ner honom och plockade utt ett grässtrå på en decimeter ur hans svalg. Förmodligen har han haft det rätt länge då det har rivit upp sår i hans näsa och hals. Han fick antibiotika och sitter nu här i mitt knä alldeles groggy och kelig. Så glad att det gick bra. Var hos vetrinären igår med min systers honkatt och vi kom hem utan henne. Nu fick jag med min älskling hem, men min plånbok den är total tom och vi är lus panka efter detta. Men vad gör man inte.

• Gloire de Dijon

emmasa: vad mycket konstiga saker som kan hända! Tur att det gick bra! Man önskar ju att djuren själva kunde tala om vad problemet är!

• E l l a

TS - min katt hade exakt samma sak, och de undersökte och tog prover men kunde inte hitta något. Efter en massa timmar skickades vi hem med antibiotika, man kunde ej konstatera att han blivit förgiftad ( som dreglig oftast beror på) den möjligheten fanns ej. Han fick sina tabletter, 2 dagar senare upprepades samma sak. Vi åkte in direkt, en annan veterinär kollade honom, tog prover -samma ramsa igen - de sövde honom lite och man konstaterade att han hade en liten infektion långt ner i halsen - typ som vi människor har halsfluss... Verkade visst vara något ovanligt hos katter, eller i alla fall svårupptäckt. Han dreglade eftersom han hade ont. Vi fick senare starkare medicin och han blev bra igen.

Kanske är det något sådant din katt också har råkat ut för?
    Lycka till med kissen i alla fall!

• Gloire de Dijon

Åh vad besviken jag är!

Ringde veterinären. De hade tagit blodprover som inte visade något men hade inte hunnit med att söva henne eftersom de hade akuta ärenden... Stön!

Nu har hon dropp iallafall och hade ätit lite så det är ju bra.

Ellaz: hade han inte feber då? För det har inte min katt.

• wellah

*håller tummar och tår att allt ska gå bra*

• E l l a

Gloire - nej, han var helt normal och vanlig, "frisk" bara att han dreglade. Det syntes inte på proverna osv utan de såg det först när de tittade honom i halsen, de trodde att något eventuellt kunde sitta där eftersom han var helt normal i övrigt förutom att han dreglade.

• Gloire de Dijon

Åh men Ellaz du ger mig hopp för det låter ju precis som det min kise har! Man vill ju inte gärna tala om för veterinären vad hon ska ställa för diagnos, men nästa gång jag pratar med henne ska jag fråga om de åtminstone kan titta efter det du beskriver.

Katten verkade vara sig lik på djursjukhuset iallafall efter vad sköterskan berättade. De gav henne en skål med tonfisk och en skål med kattmat och hon åt inte av kattmaten förrän hon flera gånger hade kollat att tonfisken faktiskt var slut...

• E l l a

Jag hoppas också att det är samma sak! Jag tror att om katten ej verkar att må dåligt - dvs är slö, ej äter osv - utan att den bara är som vanlig men att den dreglar att det nog inte är något farligt. Min katt var helt normal - åt, sket, lekte osv bara att den lämnde dreggelpölar vartän den än var... De hade svårt att de det röda i halsen på den då han inte direkt är sammarbetsvillig när det gäller att gapa men då de väl sövt honom lite mer så kom de åt ganska djupt och hittade orsaken... Vi fick ju också åka in 2 gånger eftersom de ej upptäckt det i början...

Men som du skriver så tror jag ( hoppas jag) att du ej behöver oroa dig, och hoppas att de hittar "felet" snabbt! Uppdatera så fort du får veta!

• FIAPIA

Gloire de Dijon:

Hej! Har också haft en katt som dreglade men annars verkade han inte sjuk. Tyvärr dog han plötsligt innan vi hann till veterinären (hade bokat tid till dagen efter). Nu undrar jag över det där med grodorna, kan du inte ta reda på vad veterinären menade? Vi har jättemånga grodor och paddor här i trädgården. Tänk om de är farliga för min nya lilla kise.

Kan berätta att vi (mannen och jag) var förtvivlade när vår förra katt dog helt oväntat. Det dröjde ett tag men vi skaffade en ny katt som vi nu haft i ett år. För två veckor sedan blev hon slö och ville inte äta, hon låg bara i en låda under sängen. Eftersom vår gamla katt dog så plötsligt tog vi inga risker utan åkte akut till djursjukhuset. Där tog de blodprov och röntgade men kunde inte hitta något fel. Hon fick i alla fall stanna kvar för frisk var hon ju inte. Efter två dagar åt hon igen och fick komma hem. Vi märkte efter en dag att hon inte blev mycket piggare utan vi fick åka tillbaka med henne till djursjukhuset. Då hade hon feber och veterinären kände att hon luktade illa i munnen. Hon fick antibiotika och stannade kvar över helgen. När vi hämtade henne var hon mycket piggare och nu är hon som vanligt igen. Troligen hade hon en halsinfektion.

Jag vill säga till alla kattägare: FÖRSÄKRA ERA KATTER!!! Vi har försäkring och fick betala 3000 kr för behandling m.m. av vår katt. Om vi inte haft försäkring hade det kostat 12000! Vem har råd med det? Det kvittar om ni har inne eller utekatt, de blir sjuka lika lätt.

FIAPIA

• Gloire de Dijon

Åh vad snälla ni är allihop som engagerar er i min katt! TACK!

När de (äntligen) sövde henne uptäckte de två sjuka tänder och en frätskada (!) på tungan. De tog bort tänderna och sedan fick hon antibiotika. Vi får helt enkelt avvakta tills tungan läkt och se hur hon mår då. Var hon har fått en frätskada ifrån har vi förstås ingen aning om, men visst verkar det konstigt! Hon måste ha ätit eller slickat på något frätande. De såg ingenting i svalget på henne. Hon fick komma hem i fredagskväll så vi har observerat henne under helgen. Hon dreglar fortfarande lite, så vi ger henne antibiotika och smärtstillande. Hon verkar vara sig själv igen, även om hon är sur för att hon inte får gå ut (vi håller henne inne tills vi ser att hon är helt frisk). Sköterskan på djursjukhuset sa att hon inte skulle klara av att äta fast föda, men det glömde de nog tala om för henne, för redan dagen efter hon kom hem jagade hon bort hunden så att hon kunde äta upp hans torrfoder också

Och så måste jag upprepa det Fiapia skrev: försäkra era katter! Jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det hade varit att tvingas tacka nej till vård för att vi inte skulle ha råd. Man blir ju så fäst vid de små djuren...

• FIAPIA

Skönt att det verkar gå bra för din katt!
    FIAPIA

Svar på tråden Min katt är sjuk - orolig