oväntatväntatgravid skrev 2010-01-19 18:09:13 följande:
"Brukar man känna såhär i början eller är det något jag gör fel? Hur var det när ni började ny på en arbetsplats? Är väldigt deppad idag pga detta och det känns som att jag inte kommer trivas alls.." Usch, jag förstår att det måste kännas jättejobbigt!!! Du gör inget fel. Det är väldigt svårt att komma in i en grupp där alla känner varandra. Jag har ingen arbetsplats jag kan berätta om men jag gick med i en kör för 1,5 år sedan. Medlemmarna där har känt varandra i 15 år... och jag känner mig fortfarande som att jag har varit med i en vecka.. Det är få som pratar med mig och alla har interna skämt... Men!! Det har blivit mycket bättre!!! =) Nu är det ju bara kör en gång i veckan så det blir ju lite annorlunda mot ett jobb som man är på oftare. Det är lätt att tänka att "jag kommer inte trivas" eftersom det ofta känns så. Du kanske kan börja prata med en av dem, lite småprat vid fikat.. och be om hjälp och så. Lite småprat så att du får in en fot i det hela.. Får du en som kompis så blir det lättare att lära känna de andra.. Kom ihåg att det finns de som blir sura och avundsjuka på att "den nya" får all uppmärksamhet från MIN kompis... Om du är dig själv och tar plats (vilket oftast är svårare sagt än gjort) så kommer du ha lättare att få plats och bli sedd än om du gömmer dig bakom de andra och inte vågar ta för dig. Människor som är sig själva och kanske bryter isen med lite konstiga berättelser om sig själv är de som blir intressanta och då blir de inte lika mycket utanför.. Det är nog ingen som medvetet vill att du ska känna dig utanför! Många är bara så inrutade i sitt eget liv att de inte kan förstå någon som är ny. Lycka till!! Tänk på att unna dig själv lite extra nu i början så känns det inte så deppigt. Det brukar ordna sig med tiden!! =)
Grejen är att jag pratar med folk jättemycket, sätter mig vid deras bord och har det jättetrevligt, men det fortsätter inte sedan när vi jobbar igen, då skämtar de med varandra och jag hänger inte med alls. Känns som att det bara är trevlighetsprat när vi äter lunch.
Alla andra nya (känns det som) har hittat en kompis som de umgås med (bland de nya) och inte riktigt släpper in andra, men jag tror att jag pratat med nästan alla på kontoret redan men har inte kommit någon nära ännu.