• sassus

Ge samma mat varje dag?

Har äntligen hittat nåt som dottern tycker om - burkmat med potatis, majs och kalkon. Ammar inte längre på dagen, därför känns det ju väldigt angeläget att hon verkligen äter då, vilket gör att det bara blir att vi ger henne samma mat varje dag. Är det vanligt att det blir så? Gör det nåt? Vill ju egentligen ge henne hemlagad mat, men det är så tråkigt att stå och laga mat till henne som hon sen inte alls vill äta. Funderar på att köra den maten hon tycker om på dagen, och sen kanske börja ge hemlagad till kvällen. Nu först som ett mellanmål, sen som en hel måltid. Vad tror ni om det? Hon är 7 månader förresten...

Sen en annan sak jag undrar. När kan man börja ge ge samma mat som vi äter? Testade att ge några makaroner i kväll (ej kokat i saltat vatten) som hon fick sitta och plocka med, och det åt hon upp. Funderade då på om jag kan börja ge majskorn, makaroner eller potatisbitar och kanske ugnsstekt fisk som hon kan plocka med själv. Hon verkar äta det mesta då. Eller är det för tidigt?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ge samma mat varje dag?
  • LummePrinsessan

Kör på som du gör, det låter bra!

Att äta ska vara kul!
  • lunkentuss

klart du kan ge majs, potatis, fisk mm =)

o det e ingen fara o alltid ge samma mat -dom flesta äter ju altid samma frukost tex =)

• Ejin

klart det inte är förtidigt... låt henne plocka.. bara maten inte är för salt kan hon äta det ni äter..

Ang att äta samma sak varje dag.. min bvc sköterska sa till oss att små barn behöver inte så mkt omväxling. Så hittar man nått dom gillar så är det inte hela världen om dom får äta samma.. Bara det är mat som innerhåller någolunda bra näringsämnen såklart.. Min dotter är jätte svår med maten så när vi har hittat nått hon har gillat har vi kört på med det flera dagar i rad ibland.. Bättre de än matvägran...
    Erbjud henne olika maträtter ibland men vägrar hon så är det ju bättre att hpn får äta det hon vill. Hon är ju så liten så man vill ju uppmuntra ätande bäst det går. Tänk bara på attt majs är stoppande... Burken med majs kalkon och potatis var min dotters stoooora favvo när hon var i den åldern men hon blev förstoppad tyvärr av de..

• sassus
    Ejin skrev 2010-01-19 19:03:54 följande:
    klart det inte är förtidigt... låt henne plocka.. bara maten inte är för salt kan hon äta det ni äter.. Ang att äta samma sak varje dag.. min bvc sköterska sa till oss att små barn behöver inte så mkt omväxling. Så hittar man nått dom gillar så är det inte hela världen om dom får äta samma.. Bara det är mat som innerhåller någolunda bra näringsämnen såklart.. Min dotter är jätte svår med maten så när vi har hittat nått hon har gillat har vi kört på med det flera dagar i rad ibland.. Bättre de än matvägran... Erbjud henne olika maträtter ibland men vägrar hon så är det ju bättre att hpn får äta det hon vill. Hon är ju så liten så man vill ju uppmuntra ätande bäst det går. Tänk bara på attt majs är stoppande... Burken med majs kalkon och potatis var min dotters stoooora favvo när hon var i den åldern men hon blev förstoppad tyvärr av de..
    Ja, det är synd att majs är en stor favorit för det är ju som du säger stoppande. Försöker ge lösande frukt under resten av dan så att det ska bli lite jämnvikt.

Ska försöka testa med lite nya maträtter då och då så att hon kan hitta nån ny favorit, men ska försöka att inte nojja att hon äter samma mat hela tiden då Tack för ditt svar.
Svar på tråden Ge samma mat varje dag?