• Gnuttan1981

skorv i hårbotten hos 2 åring??

min dotter är  2år och har sätt att hon fortfarande har skorv i hårbotten.gula mjällflagor. 
    Hon hade lite när hon var liten, men nu verkar det kommit tillbaka.
    hur behandlar jag / går det att kamma bort?? är det farligt för hårsäckarna??

• Svar på tråden skorv i hårbotten hos 2 åring??
  • Teskedsmamman

Köp salsyvase på apoteket och behandla med, försvinner jättelätt och så tvätta med vuxenschampo efteråt så försvinner det feta också.

Andra masserar med olivolja tills skorven lossnar och går att kamma bort, men det är svårare att få bort tycker jag.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Gnuttan1981

Kommer det tillbaka igen eller försvinner det helt??

• Blå Flygare

Jag rekommenderar borago-salva, den behandlar den brist (av vad det nu var, fettsyra har jag för mig) huden har ist för som salyvase bara fräta bort skorven. Tycker man inte om mineraloljor eller tycker en kräm är svår att få ner i hårbotten på ett stort barn kan man ist köpa olja av gurkkärnört (?) och blanda med t.ex. mandelolja eller olivolja och smörja hårbotten med.
    Det tar visserligen 10 dagar att smörja med det, men sen håller det sig borta eftersom man behandlar orsaken. (Finns säkert de som behöver upprepa någon gång, men för vår tjej räckte det med en gång och så har det varit för alla bekanta också som behandlat med den)

• Teskedsmamman
    Gnuttan1981 skrev 2010-01-19 19:30:22 följande:
    Kommer det tillbaka igen eller försvinner det helt??
    På mina har det inte kommit tillbaka men det kan nog vara individuellt...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • mandolina

Har faktiskt samma problem med min 2-åring.
    Men på sonen som fick mjölkskorv när han var spädis tog jag Borago snabbt i den rekommenderade dosen och det försvann snabbt så fort kuren var över. Jag tog tag i det direkt medans hans hår var kort/fjunigt.
    Dotterns hår är långt och har varit trassligt tills jag fixade med spraybalsam och tovade ur. Näst på tur är Salsylvase och urtvättning. Har varit en lång process med henens skorv, Borago funkade inte så bra på henne...
    Berätta hur det går! Jag måste också fixa detta...!

• ShaGaDeLiC

När min son var bebis så tog jag barnolja och köpte en luskam så gick det lätt, däremot vågade jag inte ta över fontanellen, det gjorde jag när han var lite äldre. Jag gillade inte boraho salvan, han har alltid haft mycket hår så det var kletigt överallt!
    Nu är sonen snart 2,5 år och jag upptäckte lite skorv för någon vecka sen, misstänker att jag missat en liten fläck på hans huvud förut

Haha däremot kan jag tala om att jag kunde fortfarande "få" skorvliknande i hårbotten även när jag var i kankse 12-14 års åldern, det är nog inte så vanligt hehe. Fick även krupp när jag var äldre

hursom, jag tycker olja+luskam varit toppen. Bara att ta barnschampoo under bad samma dag så försvinner oljan också

• 242

åh..inte ensam..såg härom veckan en liten fläck i dotterns hårbotten,tänkte inte tanken på skorv...det va så svårt att se om jag fick inte pilla så jag tänkte att hon hade slagit i eller något..

och idag sitter vi i badet och hela hårbotten är fylld av skorv,aldrig vart på maken,innan dess har det inte funnits något (sen hon va bebis).hon är snart 2år..

vad beror detta på?någon som vet?

vi badar varje dag,och håret shamponeras varannan dag eller vid behov
    med mitt schampoo (parfymfritt)

hon har mkt och långt hår så att sitta och pilla bort det med hjälp av kam och olja som när hon var bebis är ju inte att tänka på...om man inte tar en kvcm i taget..

så dessa medel?är det apoteket som gäller?

Ja,jag har dyslexi..
  • Trasan0606

Min 2 åring har också skorv, rätt mycket tom eller så syns det bara mer eftersom han är mörkhårig och skrovet är rätt mörkt. Vet inte om det finns samband mellan hårfärg och skorvfärg.

Han hade skorv som liten spädis som jag tog bort med barnolja och kam men jag upptäckte för drygt 6 månader sedan att det kommit tillbaka och dessutom rejält. Problemet är att han är rätt långhårig och vägrar sitta still hos frisören så att försöka trassla ut det här nu är ingen idé. Har för mig att det kan växa bort av sig själv och om inte så får vi ta tag i det när vi väl kan klippa honom. Han hatar dessutom att tvätta håret så det gör vi typ bara 1 gång i månaden.. Min lilla lortgris!

• Smulan1979

Min dotter hade också skorv länge så när hon var ca 2 år så började jag bry mig om att få bort det (jag hade hört från bvc att det kunde fortsätta komma upp till ca 2 år).

Jag har valt en väldigt långsam metod, pillat bort det när jag fått lov till det Har också kammat med luskam.

• AnniPanni

Skorv är inte farligt..och det trillar faktiskt av sig självt efter ett tag

Min mellantjej hade kvar lite skorv i hårbotten när hon var 5, nu är hon nästan 6 och allting är borta helt av sig självt.

Man behöver inte vara där o pilla o kamma bort speciellt inte om man har barn som tex avskyr att tvätta håret.

• Tokfia 7

Hoppar in i tråden... Sonen hade skorv när han var bäbis och har nu fått det igen (2 år). Han har i samma veva fått nån form av eksem i fläckar i ansikte och på kroppen (som han också hade tidigare), nu även tillstött med jättemycket småsmå prickar i armhålan ut på armen och ner på bröstkorgen samt nere i ljumsken ut på låret (och det har blivit mer ilsket). Har smörjt med Mildison och Miniderm, vilket läkaren nu rekommenderade. Sen googlade jag - och blev förvånad...

Jag hade hört att skorv berodde på nåt med mjölken när man ammar och att det brukar försvinna när man ammat klart, att det mest är en skönhetsgrej som man kan ta bort, men det gör inget om det är kvar. Men nu läste jag att det i vissa fall kan vara början på seborroiskt eksem, vilket i sin tur tycks bero på en sorts svamp som trivs i fett och parasiterar på huden - spjälkar fettet. Det kan sprida sig till armhålor och ljumskar. Vad ska man tro på? Läste på vårdguiden att Mildison samt mild kortison (uniderm tror jag det hette) kan användas om övriga inte fungerar (typ Borago då gissar jag). Nån som verkligen vet vad skorven beror på? Vet nu inte om sonen både har skorv (vilket han uppenbarligen har) och om det är typ böjveckseksem eller nåt annat eksem som hör ihop med skorven... Jag tänkte testa smörja på Miniderm och se om det försvinner, läste om nån annan som haft ett barn med mycket skorv och då hade det försvunnit (Miniderm är mjukgörande och kan visst användas på bäbisar också).

Ang. hårsäckarna så läste jag i en annan tråd här på FL att fenomenet att hår lossnar när man pillar på skorven är att det egentligen är hår som lossnat redan tidigare, men fastnat i skorven - det låter rimligt.

Svar på tråden skorv i hårbotten hos 2 åring??