• Blue Bear

Man ska inte äta ALLS när man har magsjuka?!

Detta fick jag som svar från sjukvårdsupplysningen: att inte ge någon sorts mat till sonen 1,5 år som är magsjuk i 4 dagar nu. Han ska bara få dricka.

Men hur i hel**' ska man orka vara pigg och så om man inte får i sig näring?

Hon menade på att man måste spola ut viruset och man förhindrar detta.. Visst, det kan vara så men hade sonen inte varit hungrig hade det gått "lättare" men nu är han hungrig heela tiden trots att han har svåra diarréer och äter bra, är han hungrig så blir han väldigt arg och grinig...

Någon mer som har fått detta råd? Hur ska man eg. göra?

♥♥♥Adi 080626 - alldeles underbar!♥♥♥
  • Svar på tråden Man ska inte äta ALLS när man har magsjuka?!
  • Equal

Jag tycker du kan ge han snäll mat, som kokt ris, fiskbullar, kanske lite nyponsoppa, frikadeller i barnmatsburk, kokt potatis med lite lite smör.

• Mei

Äh, låt honom äta och dricka efter ork och vilja. Det brukar reglera sig själv dvs så länge man har kräkningar/diarré så brukar man inte ha någon särskild aptit. Men det är ju vätskan som är viktig att få i sig, gärna med kalorier i tex saft, nyponsoppa etc.

• Teskedsmamman

När jag låg inlagd med sonen som hade rotavirus (långdragen magsjuka) så fick vi följande råd; Rivet äpple skyddar magen, undvik fibrer som nyponsoppa, skorpor, vitt bröd osv... kokt fisk och potatis är snällt mot magen.

Så lite mat tycker jag nog allt att du kan ge honom, det kan ju faktiskt hålla på i 7 dagar till beroende på virus....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Nifesoj

Jag fick det, men är ju iofs vuxen. Skulle bara dricka vatten tills jag slutat kräka.
    Detta för att inte reta magen i onödan.
    Man skulle inte ens drick blåbärssoppa för detta va för "tungt" för magen. Å jag som trodde det va jättebra
    Om man inte får behålla något skulle man däremot ta vätskeersättning, typ Resorb.

♥Albin 080924♥
  • LAV0LINA

Det man själv äter när man har magsjuka är ju gärna tex nyponsoppa som är både sött och vattnigt. Men nått mer än vatten måste man ju liksom få i sig för att orka bli frisk... Tycker då jag.
    Vi fick ofta cocacola (mamma vispade bort kolsyran), nyponsoppa, saftsoppa ochs ånt när vi var magsjuka.
    Har inte haft magsjuka sedan jag var 11 så man har inte så mkt att komma med.
    Men blåbärssoppa kanske? Är inte det lite stoppande om han har diarré?

• LAV0LINA
    Nifesoj skrev 2010-01-19 19:43:15 följande:
    Man skulle inte ens drick blåbärssoppa för detta va för "tungt" för magen. Å jag som trodde det va jättebra
    Jasså se där, det trodde jag var jättebra när man har magsjuka!!
  • Blue Bear

saken är den att han har inte kräkts sen i söndags (magsjukan började i lördags), det är bara diarré som är kvar.

Sen är han en sån som gillar bara viss mat och t.ex. totalvägrar potatis..

Kokt ris gillar han och det var det han åt idag.

Provade ge han vätskeersättningen men han slänge muggen mot väggen
    Han fick vatten istället..

♥♥♥Adi 080626 - alldeles underbar!♥♥♥
  • Mei
    LAV0LINA skrev 2010-01-19 19:45:09 följande:
    Jasså se där, det trodde jag var jättebra när man har magsjuka!!
    Inget farligt händer av att dricka blåbärssoppa när man är magsjuk. Man tillgodogör sig det som går eller kräks upp det.

Viktigt att få i sig vätska, kalorier och en del salter.

De flesta har marginaler att klara ett par dygn med kärkningar och diarrér.

Att undvika drycker och föda av rädsla att förvärra läget är bara onödigt. Större risk att man förvärrar sitt läge genom att låta bli att dricka och få i sig det man känne ratt man orkar i övrigt.

Och inte behöver jag väl säga att socker är bra i såna här lägen dvs nyttighetsaspekten ska man borse ifrån.
  • Mei

Barn som har häftig diarré kan man undvika att ge alltför mycket mjölkprodukter eftersom en irriterad tarmslemhinna kan ha mindre av det enzym som bryter ner mjölksocker - en sorts tillfällig laktosintolerans alltså. Mycket mjölksocker i ett sånt läge kan alltså underhålla diarrén.

I övrigt skulle jag satsa på att ge honom mat han gillar.

• Shmone

så länge man kräks är det ingen idé att äta nåt men sen när man har bara diarré är det helt ok. Ge mild mat. Men undvik sånt som är sött för att det retar tarmen.. o undvik gärna mjölkprodukter o fullkornsprodukter då det kan ta längre tid innan magen tål det. Min minsting blir alltid laktosintolerant i ca en vecka efter magsjuka.

• Amoudara

Om man inte får i något annat ska man ge vätskeersättning och saft man behöver socker och kräks man mycket eller har väldiga diarrér så även salt. Bara vatten får man ingen näring av, sjukhusen rekommenderar saft och piggelin och liknande. Men om man har bara diarré så ska man ge snäll mat som potatis, ris, fisk och satsa på kokt mat istället för stekt och undvika mjölkprodukter.

• Dr Mupp

Vi ger våra barn proviva blåbärsoppa så fort de bli r magsjuka. Det är vätska, näring och bra magbaciller i ett. Våra blir snabbt friska igen.

• Amoudara

Sempers magdroppar är jätte bra att ge vid magsjuka också och mycket att dricka.

Svar på tråden Man ska inte äta ALLS när man har magsjuka?!