• MrsNo

När kan man börja cykla med bebis?

Som rubriken lyder...
    Ska köpa en cykelkärra till sommaren, sonen är född 23 oktober. Tror ni att det går bra att börja cykla i maj/juni eller är det för tidigt (7 mån)?
    Ålder, vikt, när det kan sitta själv vad gäller?

• Svar på tråden När kan man börja cykla med bebis?
  • Joico

Efter att ha googlat verkar det vara OK när barnet är stabilt och stadigt. Fråga BVC annars..

• JWM

när barnet sitter stabilt
    men prova först för det kan vara en skrämmade upplevelse för en så liten att fara fram fort efter en cykel

våra har åkt i cykelsadel vid ca 8-9 mån ålder första gången och det var mycket tårar dom dom inte gillade det
    väntade ett tag och provade sedan igen och då gick det bättre, då var barnen ca 1 år

• Babe

De måste kunna sitta stadigt, mina barn var 9-10 månader och älskar att sitta (sova) i cykelvagnen, kunde nog ha börjat lite tidigare också. Har alltid med gosedjuren och en liten filt, så de känns lite mysigt... Har du äldre syskon är det ju bra att låta hon/han sitta med första gången. Vår vagn gjorde över 100mil förra sommaren, var ute nästan dagligen :) Ha det skönt!!!

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
  • Babe

Barn ska ha cykelhjälm även i vagnen... köp en som inte "sticker ut" där bak, det blir svårt för barnet att sitta och luta sig i bakåt vagnen annars...

• Stackhouse

Finns det inga typ liknande babyskydd som man sätter på cykeln med liggläge?

Du vill ligga med mig, det går inte, du är snuskig!
  • Finesse

Vi började cykla redan när hon var 7 månader.. det funkade hur bra som helst, men hon somnade nästan varje gång

Ebba 071228
  • Babe

Stackhouse: vet att det finns cykelstolar anpassade för väldigt små bebisar, där bebisen halvligger, som man placerar fram i cykeln... 

• Stackhouse
    Babe skrev 2010-01-27 14:48:06 följande:
    Stackhouse: vet att det finns cykelstolar anpassade för väldigt små bebisar, där bebisen halvligger, som man placerar fram i cykeln... 
    Ja tack för infon jag har för mig att jag sett nån sån. Det är inte aktuellt för oss eftersom minstingen är 6 månader nu och kan sitta när det är cykelsäsong frö min del
    Du vill ligga med mig, det går inte, du är snuskig!
  • resemamman

Det beror väl på hur cykelkärran är utformad. Vår har en liggvagga som tillbehör som man spänner fast så att den funkar från nyfödd. I cykelstol har mina barn åkt från de var ca 9 månader.

• MrsNo
    resemamman skrev 2010-01-28 21:52:36 följande:
    Det beror väl på hur cykelkärran är utformad. Vår har en liggvagga som tillbehör som man spänner fast så att den funkar från nyfödd. I cykelstol har mina barn åkt från de var ca 9 månader.
    Är det som en hängmatta, som i chariotvagnen?
  • resemamman
    MrsNo skrev 2010-01-30 17:44:27 följande:
    Är det som en hängmatta, som i chariotvagnen?
    Precis, hängmatta är en bättre beskrivning. Det är en Chariot. Underbar vagn fö!
  • Heidi1
    Stackhouse skrev 2010-01-27 07:02:15 följande:
    Finns det inga typ liknande babyskydd som man sätter på cykeln med liggläge?
    jag har sätt ett skydd man kan sätta i cykelvagnen till bebisar på baby o barnmässan i gbg
    Mamma till Citrina 061007 & Leia 080617
Svar på tråden När kan man börja cykla med bebis?