• curiosa

Hur många på en tvättstuga???

Där vi bor nu skall 44 lägenheter dela på en tättstuga.
    Det finns 3 tider per dag och det är 7 dagar i veckan vilket borde ge 21 tillfällen i veckan.
    Några har egen tvättmaskin men det är extremt svårt att få tag i en tvättid då man kan (svårt att tvätta på dagtid då man arbetar)

Finns det någon lag/rekomenadtion om hur många som max får dela på en tvättstuga???

• Svar på tråden Hur många på en tvättstuga???
  • eec82

låter som där jag bor. Samt att maskinerna är trasig i tid å otid.

• Vickan I

Ingen aning, behöver det ens finnas tvättstuga öht enligt lag? Där vi bodde innan var vi ca 60-70 lgh på en tvättstuga, men vi hade 5 tvättider/dag. Låter lite med 3 tvättider, de måste ju vara jättelånga då?

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • eec82
    Vickan I skrev 2010-01-19 22:48:04 följande:
    Ingen aning, behöver det ens finnas tvättstuga öht enligt lag? Där vi bodde innan var vi ca 60-70 lgh på en tvättstuga, men vi hade 5 tvättider/dag. Låter lite med 3 tvättider, de måste ju vara jättelånga då?
    vi har med bara tre på 3 timmar e de, men man får inte tvätta så sent å inte så tidigt tyvärr... Antar att de stör de som bor över tvättstugan eftersom de är ett lyhört hus.
  • Mariohn

Vi är 6 på en tvättstuga med 2 tvättmaskiner samt torkskåp och torktumlare. Lagom och bra. Det finns inget som säger att hyresvärden har någon skyldighet att erhålla sådan utrustning om det inte specifikt står uttryckt i kontraktet att det ska ingå i hyran och finnas tillgängligt på vissa tider. Köp egen tvättutrustning om du inte är nöjd. 

• Vickan I
    eec82 skrev 2010-01-19 22:51:43 följande:
    vi har med bara tre på 3 timmar e de, men man får inte tvätta så sent å inte så tidigt tyvärr... Antar att de stör de som bor över tvättstugan eftersom de är ett lyhört hus.
    Snålt . Nä men förstår om det är för att de stör de som bor ovan. Kan inte vara kul. Vi hade tider från 07.00 till 22.00 på 3h/styck. Har vi nog här med iofs, men nu tvättar vi bara hemma.
  • eec82
    Vickan I skrev 2010-01-19 22:58:00 följande:
    Snålt . Nä men förstår om det är för att de stör de som bor ovan. Kan inte vara kul. Vi hade tider från 07.00 till 22.00 på 3h/styck. Har vi nog här med iofs, men nu tvättar vi bara hemma.
    hah aja vi hade de super förut med då var de samma tider som ni har i förra lägenheten, men där var de inte så lyhört. Man hörde knapt då grannen hade fest. Då var vi 20 lgh på 3 tvättstugor. Helt lagom. Alla kunde tvätta när som ville.

Här får man värkligen planera in tvätt, finns en "panikmaskin" som inte är bokningsbar som man kan använda då den är ledig, men bara klädsträck att torka tvätten på.

Men men ska inte klaga fungerar maskinerna är jag nöjd.
  • Vickan I
    eec82 skrev 2010-01-19 23:06:26 följande:
    hah aja vi hade de super förut med då var de samma tider som ni har i förra lägenheten, men där var de inte så lyhört. Man hörde knapt då grannen hade fest. Då var vi 20 lgh på 3 tvättstugor. Helt lagom. Alla kunde tvätta när som ville. Här får man värkligen planera in tvätt, finns en "panikmaskin" som inte är bokningsbar som man kan använda då den är ledig, men bara klädsträck att torka tvätten på. Men men ska inte klaga fungerar maskinerna är jag nöjd.
    haha trodde aldrig jag skulle kunna bli kär i min tvättmaskin och torktumlare här hemma...men jodå . För att inte tala om diskmaskinen!!!! Sådan lyx hade vi inte i vår lilla tvåa.
  • eec82
    Vickan I skrev 2010-01-19 23:12:48 följande:
    haha trodde aldrig jag skulle kunna bli kär i min tvättmaskin och torktumlare här hemma...men jodå . För att inte tala om diskmaskinen!!!! Sådan lyx hade vi inte i vår lilla tvåa.
    haha nä inte vi heller diskmaskin de är ju så skönt! Behöver man inte sucka över att man får diska! :)

Sorry TS lite utanför din tråd...
  • Joico

Vi är 55lägenheten på en tvättstuga med 3 tvättmaskiner, 2 stora torkrum och 1 torktumlare. Det finns 4 tider per dag. Den första börjar kl 7 och den sista slutar kl 23 (man får nyttja torktumlare och ett tvättrum upp till en timme efter sin tvättids slut). Men nu har vi egen maskin, guld värt! Trots att vi bara är två vuxna

• Tvättstugeexperten

Över tid har man beräkna detta på lite olika sätt.

Boverkets gamla schablon är antalet lägenheter*0,5kg=X/ tvättmaskinen kapacitet= antal maskiner.

exempel

40*0,5=20/6,5 (den vanligaste maskinstorleken)=3 maskiner.

för att få en fungerande tvättstuga bör man till dessa tre maskiner ha en torktumlare

på 250Liters trumvolym, två torkskåp 120 cm breda och en kallvalsmangel.

Tvättstuga
Svar på tråden Hur många på en tvättstuga???