• bridezilla

Vad tycker du om Göteborg?

Jag såg en kommentar i en annan tråd och istället för att gå helt OT så bestämde jag mig för att starta en ny tråd för att se om jag kunde få lite klarhet.

Jag är uppvuxen i Göteborg, och en sak har jag aldrig fattat; nästan alla säger att Göteborg är mysigt och en "småstad i stort format".
    Jag tycker hela staden känns som ett stort nedgånget, smutsigt, nedskräpat, nedklottrat industriområde med stora fula områden med arbetarbostäder i tegel. Visst finns det fina ställen men för att inte det också ska förpestas av omgivningen får man ju typ titta ner i marken (typ Victoriapassagen eller Haga Nygata). Jag växte upp i ett villaområde som dessutom anses som "fint", men det var ändå omringat av tre stora lägenhetsområden, i rött tegel, gult tegel och ngn slags betong med småstenar.
    Och stressen när man kommer in i stan ska vi inte ens tala om! Och varenda imbecill i hela länet verkar dras till centralen varenda gång jag satt min fot där.

Nu har jag bott i en annan stad ett tag men vi ska så småningom flytta tillbaka till Göteborg, måste erkänna att jag känner smått panik inför det.

Så vad är det jag missar? Vad är det för charm med Götet jag inte förstår mig på?

• Svar på tråden Vad tycker du om Göteborg?
  • snövit8902

ja själv tycker gbg e äcklig känns smutsigt o fullt me uteliggare överallt man tittar
    men de e bara nu dom sista gångerna ja varit där ja tyckt de..
    men min sambo pluggar där o vi hade planer på att flytta dit, men nu vill ja absolut inte ha fått en helt annan bild av gbg nu

• Champagne

Jag kommer från en liten stad på västkusten och går nu en kurs i Göteborg under några dagar. Nu har jag i princip bara sett GBG när det är mörkt och bara centrum, men det jag slås av är mentaliteten! Alla, från kassörskan på Pressbyrån till taxichauffören, hotellreceptionisten och lärarna i skolan är så (gör )trevliga! När jag varit i stockholm har jag inte alls mötts av samma vänlighet.

Sen allt folk gör mig stressad och när man står på bussen eller på spårvagnen och det är massor med folk så håller jag på att få panik, men alla flyttar sig snällt när jag kommer med min stora väska och det är aldrig några sura miner. Inget knuffande eller bökandes när folk ska på och av.

Jag känner mig vänligt bemött helt enkelt. Sen är stan säkert jättefin i dagsljus (hoppas att jag får se det också nån dag ).

• 7Illyl1

Jag håller med om att det är en enormt ful stad som är konstigt planerad, men jag gillar att det är ganska avspänt och soft i jämförelse med Stockholm. Människor är inte lika mycket på sin vakt.

• bridezilla
    Champagne skrev 2010-01-20 23:21:37 följande:
    Jag kommer från en liten stad på västkusten och går nu en kurs i Göteborg under några dagar. Nu har jag i princip bara sett GBG när det är mörkt och bara centrum, men det jag slås av är mentaliteten! Alla, från kassörskan på Pressbyrån till taxichauffören, hotellreceptionisten och lärarna i skolan är så (gör )trevliga! När jag varit i stockholm har jag inte alls mötts av samma vänlighet. Sen allt folk gör mig stressad och när man står på bussen eller på spårvagnen och det är massor med folk så håller jag på att få panik, men alla flyttar sig snällt när jag kommer med min stora väska och det är aldrig några sura miner. Inget knuffande eller bökandes när folk ska på och av. Jag känner mig vänligt bemött helt enkelt. Sen är stan säkert jättefin i dagsljus (hoppas att jag får se det också nån dag ).
    Haha, göteborgarna tycker nog inte om mig då, för jag har aldrig märkt av ngn speciell "go" mentalitet, tycker göreborgarna är som folk är mest {#lang_emotions_tongue_out} Avskyr sådana där "riktiga" göteborgare som pratar breeeed dialekt och beter sig som att de är småfulla hela tiden, är brötiga och tjötiga och allmänt jobbiga.
  • 7Illyl1

...en annan sak som är bra är att man faktiskt kan springa på bekanta, det händer inte i Stockholm speciellt ofta.

• Miss Obsessive

Håller med, framför allt så är det mentaliteten som är bra med Göteborg. Och dialeketen {#lang_emotions_smile} Vem blir inte glad när man hör göteborgska? Liseberg är bättre än Gröna lund. Och hellre spårvagn än tunnelbana. Jag vet inte.. Jag får bara mer "hemmakänsla" när jag åker till Gbg än till Sthlm.

• datub

Det beror på vad man jämförar,Jämförelse med Stockholm, staden är lite bättre,lite lugnare,lite ironisk folk, som retar driver,och skämtar lite dålig,de kallar Göteborg humör.Lite mera angelägen vad folkgör, istället att göra sitt eget.

Gamla spårvagnarna och slitna låter hemsk,lite rörig,oljud och ovässan inne på vagnarna och på bussen,folk super mycket under sommaren,

det är både bra och dålig, jag ska inte i alla fall flytta från Göteborg.ha inte tänkt.

• snillis

Jag bodde i Göteborg i 5 år när jag pluggade och jag äääääälskar den staden.

- Som inflyttad upplever man hur otroligt vänliga alla är, hjälpsamma och öppna. Hur lätt som helst att lära känna människorna och bli inbjuden.
    - Stan är liten så man kan lätt ta sig från ena änden av stan till den andra till fots.
    - Närheten till havet.
    - MASSOR av bra och billiga restauranger.
  • 071001

Jag älskar att besöka Götet på sommaren med alla uteserveringar. Den ena trevligare än den andra!! Vissa stadesdelar såklart mysigare än andra. Nära till allt. Fullt av bra restauranger.
    OCH till vår stora förvåning så bjuder vissa hak på buffé när det är happy hour .

• Champagne

Var och handlade på Maxi i min lilla stad ikväll. En enda person började prata med mig och önskade mig en trevlig helg... gissa var hon kom ifrån Hade aldrig sett människan förut.

Svar på tråden Vad tycker du om Göteborg?