• Anonym (känsligt)

Vitt äktenskap

Läste i Mama för ett tag sedan om kvinnor som levde i vita äktenskap och kände igen mig. Min man o mitt sexliv har varit dåligt sen vi träffades och varje gång jag har tagit upp problemet har han blivit ledsen och lovat att bättra sig. Vårt problem är att min man inte verkar ha någon lust överhuvudtaget, innan har det bara varit jag som tagit upp detta problem men för 1 år sedan kände jag att nu kan han ta upp "problemet" nästas gång, nu har det gått 1 år och vi har haft sex 1 gång och då blev jag gravid. Under de 6 åren vi varit ihop har vi kanske haft sex 20 gånger. Det värsta är att man vänjer sig, jag känner inte i dagsläget att jag har några sexuella dragningar till honom utan vi lever som vänner... Usch det låter illa. Någon som lever i samma situation?
    Undrar ni om jag tar första steget någon gång? visst ett par gånger och har även fått nobben (han va trött) man undviker det sen, tär på självförtroendet..

• Svar på tråden Vitt äktenskap
  • Menhir

Jag tänker som så att bara man är överens sinsemellan kan man leva som man vill. Problemet för er verkar vara att din man är nöjd mer ert sexliv medan du är missnöjd.

Det finns lite olika lösningar - antingen accepterar du situationen eller också får han åtminstone ha sex för din skull (ja, jag tillhör dem som inte tycker det är någon stor uppoffring i ett seriöst förhållande).

Vet han om - i djupet av sitt hjärta - hur mycket hans bristande sexintresse påverkar dig? Har ni funderat på familjerådgivning? För om han inte vet hur det påverkar dig har han ingen motivation att förändra sig.

Även om han är hur nöjd som helst bör han ställa sig frågan "hur rolig är jag att leva med?" (den frågan är bra att ställa sig själv med jämna mellanrum!). Fundera själv på om det är sex du saknar eller hans uppskattning och närhet.

Hoppas du får ett lyckligt liv med mer sex (eftersom du efterfrågar det)

• Anonym
    Anonym (känsligt) skrev 2010-01-20 09:06:37 följande:
    Undrar ni om jag tar första steget någon gång? visst ett par gånger och har även fått nobben (han va trött) man undviker det sen, tär på självförtroendet..
    mmm, välkommen till hur majoriteten av vi män har det...
  • Maidens Blush

Det är lite naivt att tro att sexliv som redan från början är ganska dåligt skulle förbättras med tiden. Eller har jag missuppfattat det hela och att sexlivet varit ganska omfattande och att han har varit väldigt intresserad?

Om nu sexlivet varit ganska begränsat och intresset varit lågt från början kommer det väl inte som en överraskning och han kan knappast klandras för detta. Vissa har låg sexdrift utan att det finns förklarande orsaker som sjukdomar, stress, mycket arbete eller partnern förlorat attraktionskraften skulle vara bidragande faktorer. Valet har man ju då haft från början att antingen leva med det eller se sig om efter någon annan. För två personer som möts och som båda har låg sexdrift kan ju de gånger som de har sex vara trevligt och tillfredsställande.

• Completorium

Naturligtvis är alla människor olika och ingen kan egentligen klandras för bristande sexlust lika som för stor sexlust. Vi är bara olika.

Sen kan det vara problem när människor med olika behov av och syn på sex ska leva monogamt. Det bästa vore väl om man kunde "levererars med" en varudeklaration som uppgav hur stort intresse för och behov av sex man har. Tråkigt nog så finns det ju inga normer att förhålla sig till. En person som är nöjd med sex 1 g/v kanske själv anser att det är att ha ett stort intresse av sex medan en annan som vill ha sex 4 ggr/v inte tycker att det är att har så överdrivet stor sexlust.

Därför hamnar vi i förhållanden där vi har olika förväntningar på sexlivet och det är ofta inte lätt att reda ut det i efterhand.

Själv skulle jag nog ha svårt med ett "vitt" förhållande... Då skulle jag behöva få vända mig till nån annan för att få utlopp för den driften.

• Anonym (frågande)

Varför skaffar du inte en älskare? Livet är för kort för att man skall torka ihop. Du kan ju informera din man om älskaren. Din man kanske känner sig lättad och "avlastad". Alla blir ju i så fall glada och nöjda. För din man är väl inte så missunsam att han inte unnar dig en älskare, med tanke på att han själv inte vill ha sex med dig? Han kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Svar på tråden Vitt äktenskap