• Nektarin

Roligt fikabröd till 4-årskalas?

Har gjort det vanliga, hallongrottor och chokladbollar, och tänkte komplettera med typ Ballerinakex eller liknande...men har någon förslag på lite roligt och gott, inte alltför svårbakat fikabröd som barn brukar uppskatta?

• Svar på tråden Roligt fikabröd till 4-årskalas?
  • prinsesstårtan

vill du baka själv eller köpa?

vill du baka så kan det vara kul att göra  en katt tårta......
    gör en sockerkaka på en plåt och skär ut katten, runt huvud större rund kropp, små öron och en svans.... sen gör du som en vanlig tårta.... köp tex kolasnören som morrhår och strössel som päls.....
    brukar vara uppskattat...
  • Nektarin

Ååå glömde säga att det blir sockerkaksbotten med maräng och grädde och bär som "tårta"...

Tänkte mig alltså fikabröd som jag själv tänkte baka...gör alltid mockarutor eller bullar och är lite less på det!

• SpecialK

Inget fikabröd, men väldigt uppskattat och det enklaste som finns.., vi stoppade några klubbor på rad i en oskalad banan och hade på bordet.. låter konstigt, men barnen älskade det verkligen.. haha

• bustjejen

Varför inte vanliga hederliga kanelbullar . Inte så roligt kanske, men de är väldigt goda när de är nybakade, och i allafall min 4-åring uppskattar nog bullar mest av alla bakverk.

• Nektarin

SpecialK, lät som en kul och väldigt enkel idé! Kanske jag hakar på!

bustjejen, jo jag håller med, men jag måste baka lite i förväg, kalaset är på söndag och just bullar är ju ett litet projekt...enligt mig. Så gärna nåt i stil med chockladrutor eller kakor, men lite nytänk...

Någon annan?

• meya

Falsk tosca! Det är ju så gott!

Ingredienser:
    4 ägg
    6 dl socker
    3 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    8 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2 krm salt
    175 g smält smör

Toscasmet:
    75 g smör
    2 dl socker
    1,5 dl grädde
    1 dl sirap
    1 påse kokos

Vispa ägg och socker pösigt.
    Blanda ihop med resten.
    Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna och grädda i mitten av ugnen (200grader) ca 12-15 minuter.
    Koka under tiden ihop toscasmeten under omrörning.
    Ta ut kakan ur ugnen, låt kakan svalna något och bred sedan över smeten.
    Grädda ytterligare 10 minuter tills toscatäcket fått lite färg

• Nattviolen

Ormtårta. Skär sockerkakan i trianglar och lägg ihop till en ringlande orm. Täck med marsipan och dekorera med tårtpynt.

• 8Viola2

Du kan göra muffins och hälla i karamellfärg i smeten, spännande med gröna och rosa muffins kanske!

♥ BF 25 Juni ♥
  • Mealla

Cup cakes istallet for tarta, brukar alltid vara uppskattat. 

• Honey1982

Färgglada Smarties - kakor och Dumlekakor tänkte jag ha som komplement till tårta till 4 års-kalasen som vi ska ha.

• Röllekan

Just muffins kan man ju garnera på oändligt många roliga sätt. Bara fantasin sätter gränser.. Man kan bara enkelt göra ex rosa florsockerglasyr och göra hjärta på med godissnöre. Vi gjorde svarta spindlar med svart godis och svarta snören t.ex.

Kokosbollar är ett stående inslag på våra kalasbord. Lätt att laga och alla ungar älskar.

Rulltårta kan man skära i skivor och laga som bakelser: Spritsa på grädde och lägg på bär eller strössel.

Köp glass-strutar och ha glasskiosk: Ha några olika glassorter, barnen får välja smak och kanske strössel

Frukt-pinnar: Ta en grillpinne och trä på olika frukter,mums och snyggt.

Glassportion med fruktpinne och kolasås.

Kladdkaka med grädde.. Vem gillar inte det?
    Lycka till med bakeriet!

• KramizBananiz

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Góbitar

1 långpanna (dubbelsats för att få dom höga)
    220 C
    12 minuter (lite mer när man gör dubbel)

2 ägg
    3 dl socker
    4,5 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    150 g. smält smör
    1,5 dl kall mjölk

Garnering :

3,5 dl flosocker
    2 msk kakao
    5 msk smält smör
    3 msk kallt kaffe
    2 tsk vaniljsocker

Vispa ihop ägg och socker poröst.
    Tillsätt resten :)
    Kör i ugnen i en lånpanna.. Lite längre när det är dubbel botten. Du får kolla av bara.
    Efter den kallnat kan du slabba på chokladen och garnera med kokos!

• KramizBananiz

Hmm, konstigt det blev. Men receptet kom ju med...

• KramizBananiz

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Snabba hallonkakan

Ca 8 bitar

Smält 100 g smör och låt svalna av något. Rör i 2 dl strösocker och 1 ägg. Blanda 2 ½ dl vetemjöl med 1 tsk vaniljsocker och ½ tsk bakpulver. Rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Fördela 2 dl frysta hallon ovanpå och strö över 1 msk strösocker och 2 msk flagad mandel. Grädda kakan 30 minuter på 175 grader. Sikta över lite florsocker före servering. Servera gärna med lätt vispad grädde eller creme fraiche.

• KramizBananiz

Blev lika konstigt igen... Vet inte vad jag gör för fel när jag kopierar från mina recept och klistrar in här. Ser inte alls ut så innan jag klickar på "posta inlägget".

• Nektarin

Ååå tack för alla härliga förslagm blev särskilt förtjust i muffins med karamellfärg och "glasskiosken"
    Hallonkakan låter inte fy skam den heller!

• Snuttjulla

ananrs är ju snickerskaka vädigt gott... brysselkex är roliga och goda, och enkla att göra, och som du redan fått tipsat om, muffins... Kan ju göra massor med skoj av det... (såg på nåt klipp, om hur man dekorerade dem så de såg ut som vilda djur...)

Svar på tråden Roligt fikabröd till 4-årskalas?