• carola78

Flyga och vara gravid

Vi har bokat resa Åker första veckan i juni till Turkiet. Jag, min man och våran dotter på 3 år + en till familj. Ska bli så himla skoj.
    Jag kommer då att vara gravid i vecka 29. Pratade precis med förskringsbolaget där vi har vår hemförsäkring och dom säger att försäkringen inte gäller efter vecka 28.
    Ni andra som har rest och varit gravida..hur har ni tänkt angående detta med försäkring?

• Svar på tråden Flyga och vara gravid
  • prinsesstårtan

jag retse förra året när jag var gravid. då fick man flyga tom vecka 28 eller 29 tror jag utan intyg från bm att allt är som det ska. sen tecknade jag en försäkring via resebyrån. man var tvungen att förklara ärendet och bli kopplas till deras försäkringsbyrå så det var inte en vanlig reseförsäkring. men med den så visade dt sig att man var tvungen att ha ett intyg även fast man var inom de 28-29 veckorna.....

jag hade inte rest utan försäkring så nära inpå förlossning. skulle barnet komma så är det ju viktigt att man får sjuktransport hem..... tror att det är ett danskt sjukflyg som hämtar hem en och bebisen om man har försäkring....
  • Anatha

Det har ju varit snyftrepotage om stackars nyblivna mammor som skitit i försäringarna och fött utomlands för tidigt och de har inget skydd. Jag tycker gott man får skylla sig själv och vara beredd då att ta sina egna kostnade för förlossning, vård, hemtransport m.m. och inte gråta ut i Aftonbladet i efterhand och gnälla på att Svenska staten inte går in och tar ansvar.

• resemamman

Vanliga reseförsäkringar brukar täcka även graviditet t.om v28. Flyga får du oftast göra för de flesta bolag t.om v32-38 (olika beroende på bolag och rutt). Men om någonting händer så är det bra att ha en extra försäkring som täcker graviditetsrelaterade sjukdommar/händelser även efter v28. Det kan bli väldigt dyrt annars om olyckan är framme... Det finns ett eller ett par försäkringsbolag som har en sån försäkring (t e x Gouda, men läs villkoren!)

Jag har valt att inte resa utomlands efter v28 pga försäkringsfrågan... Kan du inte lägga semestern en vecka tidigare?

• prinsesstårtan
    resemamman skrev 2010-01-20 11:13:20 följande:
    Vanliga reseförsäkringar brukar täcka även graviditet t.om v28. 
    när jag läste det finstilta i den försäkringen så gällde det bara kostnaderna för mig, inte barnet....
  • carola78

Jag får flyga till och med vecka 32. Om hemresan sker innan vecka 32 så behövs inget intyg från BM.
    Reseförsäkringen gäller dock bara till vecka 28. Det innebär ju att man skulle vara oförsäkrad när man reser utmlands. Som ni säger så vill man ju gärna ha en försäkring. Man vet aldrig vad som kan tänkas hända.
    Men vart kan man hitta en försäkring som täcker resa efter vecka 28?

Och nej vi kan inte tidigarelägga semestern. Vi är 4 vuxna som ska ha semester samtidgt. Min man jobbar på brandkåren och det är inte alltid så lätt att ta ledigt hur som helst.
    Och vi vill ju ha värme så man vill ju inte resa för tidigt.

• resemamman
    carola78 skrev 2010-01-20 12:24:33 följande:
    Jag får flyga till och med vecka 32. Om hemresan sker innan vecka 32 så behövs inget intyg från BM. Reseförsäkringen gäller dock bara till vecka 28. Det innebär ju att man skulle vara oförsäkrad när man reser utmlands. Som ni säger så vill man ju gärna ha en försäkring. Man vet aldrig vad som kan tänkas hända. Men vart kan man hitta en försäkring som täcker resa efter vecka 28? Och nej vi kan inte tidigarelägga semestern. Vi är 4 vuxna som ska ha semester samtidgt. Min man jobbar på brandkåren och det är inte alltid så lätt att ta ledigt hur som helst. Och vi vill ju ha värme så man vill ju inte resa för tidigt.
    Intyg kan vara bra att ha ändå, för att visa att du inte gått längre än deras gravid-flygningsgräns.

Jag har letat ganska mycket efter en sån försäkring, men inte hittat någon. Gouda, som jag tipsade om, täcker bara kostnader för dig - inte för barnet vid ev för tidig födsel. Kolla mer här t ex: www.niomanader.se/content.asp

Tipsa gärna om du hittar någon försäkring som täcker även barnets vård!
  • prinsesstårtan
    carola78 skrev 2010-01-20 12:24:33 följande:
    Jag får flyga till och med vecka 32. Om hemresan sker innan vecka 32 så behövs inget intyg från BM. Reseförsäkringen gäller dock bara till vecka 28. Det innebär ju att man skulle vara oförsäkrad när man reser utmlands. Som ni säger så vill man ju gärna ha en försäkring. Man vet aldrig vad som kan tänkas hända. Men vart kan man hitta en försäkring som täcker resa efter vecka 28? Och nej vi kan inte tidigarelägga semestern. Vi är 4 vuxna som ska ha semester samtidgt. Min man jobbar på brandkåren och det är inte alltid så lätt att ta ledigt hur som helst. Och vi vill ju ha värme så man vill ju inte resa för tidigt.
    ring till byrån ni reser med och be att få prata med de försäkringsbolag som har hand om deras reseförsäkringar. där får du hjälp
  • carola78

Jag blir tokig.
    Har pratat med resebyron. Bokar genom Resia i Fritidsresor. Hon på Resia ska prata med dom på Fritidsresor och återkomma till mig.
    Jag har kollat lite själv. Det finns ju det Europeiska kortet men det gäller visst inet i Turkiet och det är samma sak där att det gäller gravida fram till och med vecka 28.
    MEN SEN DÅ?

• prinsesstårtan
    carola78 skrev 2010-01-20 14:07:03 följande:
    Jag blir tokig. Har pratat med resebyron. Bokar genom Resia i Fritidsresor. Hon på Resia ska prata med dom på Fritidsresor och återkomma till mig. Jag har kollat lite själv. Det finns ju det Europeiska kortet men det gäller visst inet i Turkiet och det är samma sak där att det gäller gravida fram till och med vecka 28. MEN SEN DÅ?  
    jag reste med fritidsresor. ring direkt till dem och be att få prata med deras försäkrinsbolag. fritidsresor har inge försäkringar utan det är ett försäkringsbolag som säljer försäkringar till deras kunder.....
  • carola78

ÄNTLIGEN.
    Info till alla gravida som ska resa...iaf fram till vecka 32.
    Den 3:e december tillkom en ny försäkring.

www.europeiska.se (iaf för mig som ska resa med Fritidsresor)

Dom har en försäkring som heter Reseförsäkring Smart.
    Läs längst ned i inlägget...FÖR GRAVIDA TILL OCH MED GRAVIDVECKA 32.

Reseförsäkring Smart

Om du saknar reseskydd i din hemförsäkring eller ska vara borta i mer än 45 dagar så rekommenderar vi att du köper en reseförsäkring som täcker dina kostnader i samband med sjukdom och olycksfall. Reseförsäkring Smart täcker allt från små blessyrer till allvarligare händelser.

Reseförsäkring Smart kan köpas med eller utan bagageskydd (Smart Plus) och självrisk beroende på behov och plånbok.

Reseförsäkring Smart har ingen åldersgräns och gäller dessutom gravida t om graviditetsvecka 32.

• carola78

Just det.
    För mig som reser till Turkiet i en vecka så kostar det 260 kronor. Helt klart värt det.

• carola78
    prinsesstårtan skrev 2010-01-20 14:09:07 följande:
    jag reste med fritidsresor. ring direkt till dem och be att få prata med deras försäkrinsbolag. fritidsresor har inge försäkringar utan det är ett försäkringsbolag som säljer försäkringar till deras kunder.....
    Tack så mycket!
    Precis det gjorde jag och se så bra det blev
  • prinsesstårtan
    carola78 skrev 2010-01-20 14:33:47 följande:
    Tack så mycket! Precis det gjorde jag och se så bra det blev
    bra! trevlig semester!
Svar på tråden Flyga och vara gravid