• fundersam orolig

Hjälp! Vill ha lite tips och råd angående min lilla ida

Hej allihop var länge sedan vi var inne nu men vi hade ett skitår förra året. Nu är ida hjärtopererad och har gått igenom 3 op på 1 månad, rotavirus, höga febertoppar, lunginflammation, vätska i hjärtsäck och lungor och min pappa som dog medans vi var med henne i göteborg. Vi kom hem 2 dagar innan jul. Är nu 7 1/2 månad.Ida har tappat mycket i vikt i göteborg så vi har sonden kvar till mediciner och pytsa i sondnäring har gått upp till 5720 nu från 5120 (bör ligga mellan 7-8 kg)men det går långsamt, sedan är hon på köpet inne på sin 3:e förkylningsvecka. Är jätte täppt på nätterna och det piper om henne i näsan och halsen, har då svårt att amma, vi har inhalation med ventoline och pulmicort vilket hjälper lite grann, näsdroppar hjälper inte alls. Vill inte ta pureer, gröt eller mat, nappflaska går ganska bra. Vill ha tips om effektiv hjälp mot täppt näsa och förkylning (tänk att få sova en hel natt =) ), sen hur ni fått era små downsbarn att äta ordentligt. Tacksam för tips. Kram Maria

• Svar på tråden Hjälp! Vill ha lite tips och råd angående min lilla ida
  • Trikarn

hej!

låter som om ni har haft det superjobbigt!

MIn först fråga, HUR inhalerar ni ?? med en albatross? hur ofta??

Korall 05, Costas 07 ( ds) mina älskade trollungar!!
  • AlmaWilmer

Hej!

Jag har inte ett downsbarn men svarar ändå, Min pojke var jämt täppt i näsan när han var liten och näsdropparna hjälpte inte ett dugg...Så jag tryckte ut bröstmjölk i en kopp och sög upp det i en sån där spruta som man får från apoteket när man ska ge barn flyttande medicin och sprutade in i sonens näsa. Super effektivt{#lang_emotions_smile}. Lycka till med din lilla tös.

• fundersam orolig
    Trikarn skrev 2010-01-20 11:59:16 följande:
    hej!låter som om ni har haft det superjobbigt!MIn först fråga, HUR inhalerar ni ?? med en albatross? hur ofta??
    Hej. vi har en albatross, nu har vi inhalerat innan hon lägger sig enbart, är lite bättre på dagarna så då har vi ej inhalerat. fick även nasonex nässpray utskrivet. provat bröstmjölk och droppa också. vill ha långvarig effekt. och matfrågan är ett bekymmer vill ju att hon ska gå upp i ett tjilevip.
  • Trikarn
    fundersam orolig skrev 2010-01-20 12:59:02 följande:
    Hej. vi har en albatross, nu har vi inhalerat innan hon lägger sig enbart, är lite bättre på dagarna så då har vi ej inhalerat. fick även nasonex nässpray utskrivet. provat bröstmjölk och droppa också. vill ha långvarig effekt. och matfrågan är ett bekymmer vill ju att hon ska gå upp i ett tjilevip.
    Hej

C har inhalerat dygnet runt sen han var ca 2mån

Ni kanske borde inhalera enligt ett schema, ex var 4e timme till att börja med ( ventoline) och se om ni ser förbättring  ( ni ska dock fråga läkaren först om det är okej)

C använder pulmicort året runt dagligen maxdos (  samma här, läkarkontakt först)

Finns även mer långtidsverkande medeciner, ni skulle kunna prova singular ( o återigen läkare)

Ibland kan det vara bra att ha en färdig plan att presentera för läkaren ex

" hon blir sämre imellan inhaleringarna, kan vi prova ex 4e timme o se om det blir bättre?"
    " någon mer långtidsverkande medecin, vet om en som heter singulair, vore det något för oss"

Ni kan be om koksalt som ni sedan inhalerar, ca 10min efter ventolininhalationen

Det kan vara så att hon inte vill äta eftersom hon kämpar så med att andas hela tiden.

C är även multiallergiker, så vissa saker kliar på tungan

Och för att inte vara låsa till hemmet,kräv en bärbar batteridriven variant, ex pari-eflow rapid eller ailos mobile S
  • Trikarn

En sak till, om ni enbart inhalerar innan läggning, så är det då det kommer att bli jobbigt

för det är då hon helt plötsligt kan andas och orka hosta upp slem mm

Då är det bättre att inhalera minst 1h innan

• Pinje

Vi har fått veta att pulmicort som är långtidsverkande med fördel skall ges på morgonen, om man inte ger morgon&kväll. Min tjej på 4 år (ds) fick Airomir vid 6 veckor när hon fick RS-viruset. Hon blir lite snurrig av det och får hjärtklappning så det är ej lämpligt om man har hjärtfel antar jag, vi ger det bara som extra nattetid numera. Vid 1 år fick hon utskrivet Pulmicort pga slemmiga förkylningar. Hon har haft svårt att hosta upp slemmet när det är segt så vi kör pulmicort när första symptomen på förkylning syns så då blir det aldrig riktigt illa. Det är faktiskt sällan hon behöver vara hemma från dagis, inte oftare än storebror iallafall. Apropå nässpray, det finns en saltvattenspray (som gastub) som jag tror man kan använda många gånger under dagen utan att torka ut slemhinnorna. Men ert problem är nog svullna slemhinnor i näsan och inte snor, det är så besvärligt detta när man ammar.

• Maxieboy

Hej!

Låter som en riktigt tuff start:(

Det enda jag kan bidra med är att du ska inte hänga upp dig på maten.

Min Max fick inte till munmotoriken förrän han var dryga året. Levde på välling fram till dess.
    Under tiden fick han något tillägg som jag så klart inte minns namnet på. Någon fettsammansättning för att öka i vikt. Hör med dietisten på barnmott.

Nu är han snart två och äter ALLT!

Näsfrida tycker jag också är bra. Kanske inte hjälper tillräckligt för er dock.

Lycka till! Många kramar Max Mamma!

• AnnBrittS

Vi har kört med något som heter "Oleum Basileum" receptfritt från Apoteket.LUktar starkt och friskt ,men vi har droppat en liiiiten droppe på örngott eller lakan,eller i närheten av barnen (Obs pyttelite)och det har fungerat jättebra.

Sen har vi kört svärmors gamla huskur med att smörja in liiiite Vick på bröstet och under fotsulor.

Obs! Det har varit vid vanliga nästäppor inte något annat.

Mellangrabben hade jättejobbigt när han var liten med nästäppa vilket senare visade sig vara att halsmandlarna var så otroligt stora(det skulle ha inverkan på nästäppa) vad läkaren sa.

Svar på tråden Hjälp! Vill ha lite tips och råd angående min lilla ida