• kalmar brud

Undersköterska - praktik dagtid

Igår fick jag besked att jag har kommit in på undersköterska utbildningen på distans, denna börjar nu 8 februari.

Men jag vet inte hur jag ska göra.

Finns det så man kan få praktik på dagtid? måndag - fredag...

Detta för att jag har två barn och min sambo jobbar borta om veckorna. Så jag har bara barnomsorg på vardagarna.

Någon som har varit i samma sits och lyckats få praktik dagtid?

• Svar på tråden Undersköterska - praktik dagtid
  • Emser

Jag är inte i samma situation som du, men läser samma utbildning.
    Har man barn så brukar det ofta gå att ordna så att du får göra din praktik efter de tider du kan. Men det får du göra upp med din handledare på praktikplatsen.

Däremot ser de ju gärna att man jobbar i alla fall EN helg och någon kväll. Men kan du inte så kan du inte.
    Jag råder dig till att tala med din handledare när det blir dags, helt omöjligt är det inte!

• Hannah76

Hur ska du göra sen när du ska jobba?

Jag hade praktik oftast på vardagar, men även en del hlger för att se hur rutinerna är då. Praktiken var även satt vissa kvällar för att se rutiner då.

• oväntatväntatgravid
    kalmar brud skrev 2010-01-20 12:08:28 följande:
    Igår fick jag besked att jag har kommit in på undersköterska utbildningen på distans, denna börjar nu 8 februari. Men jag vet inte hur jag ska göra. Finns det så man kan få praktik på dagtid? måndag - fredag... Detta för att jag har två barn och min sambo jobbar borta om veckorna. Så jag har bara barnomsorg på vardagarna. Någon som har varit i samma sits och lyckats få praktik dagtid?
    Jag går på sjuksköterskeprogrammet och när jag har haft praktik så har man tillsammans med handledaren bestämt vilka dagar. Om helgpraktik har ingått men varit omöjligt att genomföra så har det gått att ordna.

Det viktigaste är ju att du får ihop alla timmar som behövs. Brukar vara 32 h per vecka.

Det går säkert att lösa om du pratar med kursansvarig och handledare på praktikplatsen.
  • kalmar brud
    Hannah76 skrev 2010-01-20 12:12:03 följande:
    Hur ska du göra sen när du ska jobba? Jag hade praktik oftast på vardagar, men även en del hlger för att se hur rutinerna är då. Praktiken var även satt vissa kvällar för att se rutiner då.
    Jag får söka dags jobb när det är dags att joba. Jag kan lixom inte lämna barnen hemma själva om helgerna/kvällarna/nätterna.
  • kalmar brud
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 12:14:07 följande:
    Jag går på sjuksköterskeprogrammet och när jag har haft praktik så har man tillsammans med handledaren bestämt vilka dagar. Om helgpraktik har ingått men varit omöjligt att genomföra så har det gått att ordna. Det viktigaste är ju att du får ihop alla timmar som behövs. Brukar vara 32 h per vecka. Det går säkert att lösa om du pratar med kursansvarig och handledare på praktikplatsen.
    Det  blir ca 7 timmar varje dag 5 dagar i veckan det är ju inga problem.
  • oväntatväntatgravid
    kalmar brud skrev 2010-01-20 12:15:34 följande:
    Det  blir ca 7 timmar varje dag 5 dagar i veckan det är ju inga problem.
    Man brukar ha 4 dagar med 8 h så att man får en ledig dag i veckan.
  • kalmar brud
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 12:22:04 följande:
    Man brukar ha 4 dagar med 8 h så att man får en ledig dag i veckan.
    Okej ja men det är ju inga problem. Barnomsorg på dagen fixar sig det är kvällar/nätter/helgen som blir mer problem.
  • Hannah76
    kalmar brud skrev 2010-01-20 12:14:19 följande:
    Jag får söka dags jobb när det är dags att joba. Jag kan lixom inte lämna barnen hemma själva om helgerna/kvällarna/nätterna.
    Det kan vara svårt att få de tiderna som ny.
  • oväntatväntatgravid
    Hannah76 skrev 2010-01-20 12:35:47 följande:
    Det kan vara svårt att få de tiderna som ny.
    Nej, inte om man söker jobb på en vårdcentral eller på andra ställen som har öppet kontorstider.
  • kimsi

När jag läste till uska hade de som krav att man gick på en heltidsrad på arbetsplatsen, man var alltså tvungen att jobba alla de pass som ens handledare hade och det innebar då givetvis även kvällar och helger. En tjej i min klass hade problem att få ihop det, men hon fick ingen förståelse av lärarna så hon fick hoppa av utbildningen. Förhoppningsvis får du mer förstående lärare.

Bring it on
Svar på tråden Undersköterska - praktik dagtid