• Smuliz

Ni som tvingas äta mediciner under graviditet - vilka av er fick barn med olika "funktionshinder", diagnoser, sjukdomar etc??

Bara av ren nyfikenhet så undrar jag om fler än jag, tvingats ätit mediciner under graviditeten pga olika saker, fått ett funktionshindrat barn?
    Eller barn med någon sjukdom, diagnos eller liknande?

Min egen teori är att pga att jag fick äta Trandate för min njursjukdom, blev mitt barn funktionshindrat. Men jag får inget medhåll från läkare och jag säjer inte att det MÅSTE vara så, men de hittar inte felen på vår dotter, och inte heller någon orsak till VARFÖR.

Och då får man kasta lite ideér omkring sej själv, tycker jag.

Är inte ute efter att skrämma några eller så, för jag vet att det hade gått ännu värre om jag INTE ätit medicinen!

Alltså: Ni som tvingas äta mediciner under graviditet - vilka av er fick barn med olika "funktionshinder", diagnoser, sjukdomar etc??

(Min dotter är gravt utvecklingsförsenad, har epilepsi, ataxi, äter via knapp på magen, utreds för Autism nu, misstänkt kromosomfel, många sjukdomar/"FEL", men ingen vet VAD.) Trots detta är hon världens goaste lilla tös =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 12:27
    Skriv vilken medicin ni fick äta och varför. Och om erat barn klarade sej bra eller vilka mén hon/han fick.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-24 14:11
    Ja just ja, ja hade också problem med återkommande UVI minns jag nu
    Så jag åt ju Furadantin från v. 20 och framåt plus nån mer antibiotika-kur två gånger när jag fick UVI...

• Svar på tråden Ni som tvingas äta mediciner under graviditet - vilka av er fick barn med olika "funktionshinder", diagnoser, sjukdomar etc??
  • Sencha

Åt sertralin under graviditeten. Allt normalt hittills på sonen, som nu är 1½ år.

Jag beklagar att din dotter drabbats av allt detta. Men kromosomfel - om det nu är så - borde väl inte kunna orsakas av medicinen? Eller, i alla fall inte under graviditeten - i så fall före.

0401 & 0807
  • Smuliz

Japp det har jag läst

Muskelsjukdom, kromosomfel (som hittills visat negativt..) nån form av diagnos kommer hon få. Vet att just kromosomfel blir till under befruktningen, men som sagt, vi vet ju inte vilket "fel" hon har än.

Skönt att ditt barn slapp ifrån ev biverkningar

Som sagt, jag är mest bara nyfiken på att se om det finns fler än mej, som ätit mediciner och fått barn med olika mén.
    Sen kan man ju få såna barn ändå, utan medicin m.m. Det vet jag

• olivia 11

Hej!

Vet inte om jag är till någon nytta{#lang_emotions_wink} men jag åt Cyklokaphron, tranon vid min senaste graviditet pga blödningar.Åt höga doser. Sonen kom i v 28 och har lite problem med lungorna pga sin tidiga start. Han har en förträngning i aortan , min teori är att det kan ha samband med tabletterna jag tog under graviditeten.  Men men , det kan man ju aldrig veta....
  • Mopsan

TS: jag har inte ätit mediciner under min grav med sonen men han har ju vissa problem. däremot så tror jag helt klart på din linje att det absolut kan påverka och skada att käka mediciner före och under graviditet.

• hallåja

Jag har astma, men slutade ta min medicin någon månad innan jag blev gravid just pga rädsla för biverkningar. Jag tar inte ens alvedon för jag vill inte ha något sånt i mitt system.

För 2 månader sedan blev astman värre och jag fick inhalera någon medicin på vårdcentralen. Dessutom fick jag nya mediciner som enligt läkaren är säkra att ta under graviditeten. När jag kom hem och läste bipackssedeln så stod det ju klart och tydligt att det inte finns tillräckligt med studier för att bevisa om det har någon effekt under graviditet eller ej. Så besviken jag blir att de tar så lätt på detta.

Nu har astman blivit värre igen och jag fick till svar att ta mina mediciner och återkomma när jag gjort det. Hellre en inhalation på vårdcentralen än 3 tabletter om dagen varje dag samt behovsinhalator.

Jag har hellre svårt att andas tills förlossningen än att riskera att skada mitt barn. Syressättningen i blodet är ju ändå normal, kroppen kompenserar liksom.
    Varför kan de inte respektera att jag inte vill ta medicinen?

Skulle det nu hända något med barnet så kommer dom med dessa "utredningar" och bortförklaringar så man har ju chanslös i vilket fall som helst. Då kommer dessa mediciner fortfarande att skrivas ut till gravida.

• amomentlikethis

Fick tavegyl när jag var gravid med sonen, men det är inget som ska skada fostret utan det är många som får det (klådstillande) under graviditet.
    Sonen har diagnos autism.

Jag åt i början av andra graviditeten (visste inte jag var gravid) sertralin och tog sömntabletter. Än så länge inget "fel" på tösen, hon är 15 månader gammal.

www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • Smuliz

Nej. Det som händer, händer nog oavsett om man ätit medicin eller inte under graviditeten.

Men tror ändå att det kan finnas betydelse för om man äter medicin under tidigt stadium av graviditeten, att mer kan ta skada då, än om man måste ta vid slutet.

Som rimbro skrev, man är chanslös ändå, mot läkarna och experterna, så man kommer ingenstans med sånt här "dravel".

Men intressant är det ändå.

• Maggiepuh

Jag injacterade Fragmin (blodtunnande) när jag väntade sonen, fan är helt frisk.

Nu injecterar jag Innohep (blodtunnande, fragmin som bytt namn) hoppas att denna bebis inte får några men efter medicinen.

• Längtar

Jag åt atenolol blodtrycks medicin under min graviditet och det gjorde att sonen slutade växa i magen.föddes tillväxthämmad.Läkarna sa att det gick bra att äta den under graviditet men de hade fel.

Svar på tråden Ni som tvingas äta mediciner under graviditet - vilka av er fick barn med olika "funktionshinder", diagnoser, sjukdomar etc??