• Liafia

Ni som ammar och äter mjölkfritt, vad kan man äta "på stan"?

Har en liten tjej på 3 veckor som man misstänker är känslig för mjölkprotein. Har därför blivit satt på mjölkfri kost för att se om detta har effekt.
    Det jag undrar är vad ni som hållt på ett tag äter om ni är ute på stan och skall äta lunch eller ta en fika? Om man inte orkar be personalen trippelkolla allt och be att få en massa specialare.
    Alla tips mottages tacksamt för jag känner mig just nu jättebegränsad.

• Svar på tråden Ni som ammar och äter mjölkfritt, vad kan man äta "på stan"?
  • Anatha

Jag vet inte om jag förstår frågan. Det är väl bara att äta det som inte innehåller mjölk det är ju inge konstigt det finns ju allergiker överallt nuförtiden och personalen är van vid förfrågningar vad saker innehåller. Trippelkoll behövs nog inte du vet väl själv för det mesta vad som innehåller mjölk?

Vad du ska äta eller dricka när du fikar? Ja te eller kaffe utan mjölk eller juice eller läsk? Äta får du ju kolla vad som innehåller mjölk tex tomatbaserade såser funkar ju bra och sallader med tex kyckling om du väljer vinegrättdressing.

• Danitra
    Liafia skrev 2010-01-20 12:27:04 följande:
    Har en liten tjej på 3 veckor som man misstänker är känslig för mjölkprotein. Har därför blivit satt på mjölkfri kost för att se om detta har effekt. Det jag undrar är vad ni som hållt på ett tag äter om ni är ute på stan och skall äta lunch eller ta en fika? Om man inte orkar be personalen trippelkolla allt och be att få en massa specialare. Alla tips mottages tacksamt för jag känner mig just nu jättebegränsad.
    Sallader, mackor (utan ost), pasta med tomatsås, asiatisk mat innehåller sällan mjölk, sushi, husmanskost utan sås (låter iofs inte så gott).
  • Liafia
    Anatha skrev 2010-01-20 12:33:23 följande:
    Jag vet inte om jag förstår frågan. Det är väl bara att äta det som inte innehåller mjölk det är ju inge konstigt det finns ju allergiker överallt nuförtiden och personalen är van vid förfrågningar vad saker innehåller. Trippelkoll behövs nog inte du vet väl själv för det mesta vad som innehåller mjölk?Vad du ska äta eller dricka när du fikar? Ja te eller kaffe utan mjölk eller juice eller läsk? Äta får du ju kolla vad som innehåller mjölk tex tomatbaserade såser funkar ju bra och sallader med tex kyckling om du väljer vinegrättdressing.
    Jo visst det förstår jag också men det är ju faktiskt så att mjölkprotein finns i ohyggligt många produkter som man inte tror innehåller mjölk. Smaksättare, charkprodukter, bröd, bakverk mm och jag personligen tycker det känns jobbigt att alltid behöva fråga om vad allt innehåller. Därav frågan.
  • mian75

Det är ju ofta inte så lätt att hitta något vettigt att äta eller fika när man ska undvika mjölkprotein. När det gäller vanlig mat så brukar det funka med så "rena" råvaror som möjligt alltså kött, fisk utan panering, kyckling. Självklart måste man kolla vad de steker/tillagar maten i. Asiatiskt är ofta en höjdare då de sällan använder mjölk/mjölkprotein i maten.

Om du bara vill ta något snabbt t ex korv med bröd så brukar de flesta korvbodar ha mjölkfritt.

Mackor, fika m m brukade jag alltid ta med mig för det var sällan någon som hade något garanterat mjölkproteinfritt. Jag kollade alltid när jag beställde och hade de inget jag kunde äta beställde jag kaffe/te och sa att jag skulle fika mitt medhavda fika istället. Det var sällan något problem. Skulle det vara problem så är det ju bara att ta något annat café.

Bor själv i Karlskrona och här finns bara ett café som har en riktig allergiguide om vad deras kakor innehåller. De har vunnit många pluspoäng hos oss då personalen inte heller behöver vara rädda för att råka servera fel. En del andra caféer erbjuder laktosfritt som när jag har bett att få kontrollera innehållsförteckning visat sig vara mjölkfritt.

• Cocco

McDonalds och Burger King har mjölkfritt. Vissa cafeer har veganmackor.
    Delicatos chokladbollar går att äta.

Efter några månader så har du lärt dig vilka ställen som har vad. Om jag inte vet på förhand var vi ska äta brukar jag välja indiskt eller McDonalds.

• GrönaDruvan

Delicato bollar

Tänk på att MÅNGA du kommer fråga om det är mjölkfritt kommer att svara JA, då det kanske inte är det.
    MÅNGA tror nämligen att mjölkfritt är detsamma som laktosfritt. Är det något du är osäker på så be att få kolla inneållsförteckningen själv!

• Skruff

Sallader som görs efter beställning brukar jag köpa. Då ser man klart och tydligt vad som är i och kan be att de tar bort sånt som man inte kan äta. Annars är ju sushi super!!

• EmmaOh
    Anatha skrev 2010-01-20 12:33:23 följande:
    Jag vet inte om jag förstår frågan. Det är väl bara att äta det som inte innehåller mjölk det är ju inge konstigt det finns ju allergiker överallt nuförtiden och personalen är van vid förfrågningar vad saker innehåller. Trippelkoll behövs nog inte du vet väl själv för det mesta vad som innehåller mjölk? Vad du ska äta eller dricka när du fikar? Ja te eller kaffe utan mjölk eller juice eller läsk? Äta får du ju kolla vad som innehåller mjölk tex tomatbaserade såser funkar ju bra och sallader med tex kyckling om du väljer vinegrättdressing.
    Det är ju som sagt inte så lätt. Äter man mjölkfritt får det tex inte vara smör i.
    I en tomatbaserad sås kanske de stekt grönsakerna i smör eller lagt en klick i pastan eller stekt någonting annat i smör och inte diskat i mellan...
    Det finns tom chips som innehåller mjölkprotein.
  • mimpen

Kinamat känns okej tycker jag. Och typ alla restauranger jag har varit på säger att de alltid steker i olja, så då går det ju också bra om man bara ber att skippa såsen och så.

Men det tar ett tag att lära sig. Eftersom mitt mellanbarn ätit mjölkfritt i 1,5 år har jag lärt mig, så nu när jag måste äta mjölkfritt pga amning av minibäbisen så är det inga problem. Nu håller jag dock upp med ägg också och känner mig som ett frågetecken över det. Kontentan är - man lär sig ändå ganska fort.

Svar på tråden Ni som ammar och äter mjölkfritt, vad kan man äta "på stan"?