• Sofi123

Tonåring vill åka utomlands med kompisar

Min dotter vill åka utomlands i sommar med sina kompisar och hon fyller 18 år januari 2011. Hennes kompisar (4 tjejer) hinner alla fylla 18 år innan sommaren, utom en som är lika gammal som min dotter. De andra tre alltså är alltså ett år äldre än min dotter. 

Alla tjejerna är i festartagen. Jag vet att de planerar att åka till festerställen som Kos, Rhodos, Magaluf mm.

Tjejerna har själv planerat att spara ihop pengar till resan och fickpengar. Jag känner alla föräldrarna till min dotters kompisar men förstår att de får åka eftersom de har åldern inne.

Men jag är väldigt tveksam till att släppa iväg min dotter. Är jag för hönsig eller är jag för hård?

När jag själv var 17 år åkte jag iväg utomlands med kompisar men helt plötsligt är min dotter där och nu känns det hemskt.

Hoppas att ni har något bra råd att ge mig!

• Svar på tråden Tonåring vill åka utomlands med kompisar
  • Menhir

Nej inget bra råd men lite stöttning.

Dottern fyller 18 till sommaren men redan förra sommaren var hon o en kompis i Berlin en vecka. Nervöst? Skämtar du!

Någonstans måste jag påminna mig om att jag faktiskt flyttade hemifrån när jag var 17 och jag minns hur stooor jag kände mig. Och sådär känner ju dottern också - att hon klarar sig själv nu.

Att släppa taget om barnen är fasen så mycket svårare än jag trodde - småbarnsåren är ingenting mot det här!

Visst, de kommer antagligen supa (ingen idé att ljuga för sig själv) och kanske kommer de att kräkas o i värsta fall bli dåliga. Men hon är nog lika medveten som du om farorna med att vara berusad nattetid i främmande land. Vad som är viktigt är att tjejerna känner att de kan lita på varandra - så att ingen lämnas i sticket om hon blir fyllesjuk tex utan att någon följer henne hem etc.

Försök tänka på hur lärorikt det ändå är att åka iväg utan föräldrar och att riskerna - trots allt man kan måla upp som mamma - är väldigt små.

• Sofi123

Tack för ett bra svar.
    Ja man målar verkligen upp allt som kan hända.
    Känner mig lite lugnare nu.
    Kanske är det en fördel att hon åker med äldre istället för yngre, eller kanske inte! Hua....tror jag får magsår =)

Ska ta ett prat med henne iallafall så vi är överens och höra lite mer om hennes planer och sånt.

Tack!

• abnocto

Håller helt med menhir.
    Min dotters kompisar har bokat en resa till Kos i sommar och där är det en som ännu ej är 18 år men som följer med. De övriga inkl min fyller 18 sent på våren. Det är inte tjejens fel att hon fyller sent och jag tror inte att hon mognar mer på ett halvår. Låt dem fara tillsammans  så mognar hon säkert mer än om hon måste vara hemma när hennes kompisar far iväg.
    Flyttade också hemifrån när jag var 17 år och jag åkte utomlands själv. Visst, det är hårdare klimat idag men man kan inte skydda dem förevigt. Men var noga med att förklara att de måste ha koll på varandra om de är ute sent.
    Som min dotter säger "skulle något hända hade jag i alla fall kul med kompisarna" och kanske ligger det lite i det.
    Så min rekommendation är att vara glad för dottern och visa att du kan lita på henne. Sedan suckar du i smyg och håller tummarna ,-)

• Maskot

Jag har låtit sonen åka fast han inte har fyllt 18 år. Med förbehåll att han själv måste tjäna ihop de pengarna till resa och fickpengar.

Det blev ingen resa. Pengarna jobbade han ihop på extraarbeten- men han blev snål med dem innan det blev dax att boka.

Det är svårt att vara förälder och släppa taget i lagom takt. Men jag håller helt med Menhir. Jag flyttade också hemifrån vid 18 och reste vid 17. För mig har resan vid 17 varit en otrolig minnesvärd och viktig resa. Jag önskar sonen en resa med sina vänner när han är ung!

• jessamy

Jag tycker att du ska låta henne åka om du anser henne vara mogen för det.
    Jag skulle ha klarat det när jag var 17 men hade vänner som inte skulle ha klarat det.
    Gör en deal med henne, hon skall ringa hem varje kväll vid en viss tid och skicka sms varje morgon? Säg att du betalar kostnaderna för samtalen och att hon kan gå iväg så behöver inte hennes vänner höra ifall hon tycker det är genant?

Prata med henne om alkohol, vad de har för biverkningar och försök få henne att inse att det är viktigt att hon äter ordentligt och dricker mycket vatten.
    Försök ev göra en deal med henne att hon dricker exempelvis end rink och därefter ett halvt glas vatten eller liknande.

Jag skulle låta min dotter åka iväg IFALL jag ansåg att hon var mogen till att klara det. och absolut om alla hennes väninnor åkte och hon inte kunde för hon var ett halvår yngre.

• Dajo

TS: Den som känner din dotter bäst av alla är troligen du själv, därför är det jättevårt att svara generellt på din fråga. Jag tycker att du ska prata med henne och noga ta reda på vad hon tänker göra under resan, litar du t.ex. på att hon inte dricker alkohol eller håller på med andra dumheter? Om du efter samtalet fortfarande känner dig tveksam till om du kan ge henne ett såpass stort ansvar, så tycker jag att du ska låta henne vänta tills hon är myndig, för hennes egen skull.

• jessamy

Dajo: Fast alkohol kommer hon förmodligen dricka. är väl sextonårs gräns i många länder.

• Sofi123

Tack för era svar!

Min dotter är väldigt mogen för sin ålder och vi har väldigt bra kontakt, pratar mycket. Jag är helt säker på att hon fixar att resa iväg men det är ändå svårt att släppa taget... Hade varit enklare om hon varit 18 år

Vi har nu kommit överens om att hon får resa men hon ska själv jobba ihop pengarna till resan + fickpengar.

Tack än en gång för era goda råd.

• Dajo
    jessamy skrev 2010-01-22 04:05:50 följande:
    Dajo: Fast alkohol kommer hon förmodligen dricka. är väl sextonårs gräns i många länder.
    Nja, min mening var inte att på något sätt måla ut dottern som alkoholdrickare, hon kanske är en jättesund tjej som sköter sig. Det var mer tänkt som ett exempel, eftersom många ungdomar faktiskt häller i sig sådant även om de inte borde. Ett viktigt ämne att ta upp för diskussion med andra ord, grupptrycket och de sociala förväntningarna kan vara svåra att motstå!
  • Bonanza
    Dajo skrev 2010-01-22 12:16:49 följande:
    Nja, min mening var inte att på något sätt måla ut dottern som alkoholdrickare, hon kanske är en jättesund tjej som sköter sig. Det var mer tänkt som ett exempel, eftersom många ungdomar faktiskt häller i sig sådant även om de inte borde. Ett viktigt ämne att ta upp för diskussion med andra ord, grupptrycket och de sociala förväntningarna kan vara svåra att motstå!
    Fast om en sjuttonåring åker till Kos så skulle åtminstone jag förutsätta att de skulle dricka alkohol. Frågan är ju om tonåringen kan hantera de situationer som kan dyka upp på ett bra och vuxet sätt. Alkohol kommer det att drickas.
Svar på tråden Tonåring vill åka utomlands med kompisar