• Joico

Hundbur i baksätet

Tänkte köpa en bur till hunden att ha i baksätet i en av bilarna.. kanske.

Men det "måste" bli typ en sånhär http://www.zoovaruhus.se/res/Hundburar/box75.jpg .. dvs en i typ nät, bara. Bilburar brukar ju ha en starkare ram runt om kanterna (konturerna?), så att säga.

Sambon funderar dock på om hunden, vid en krock, kan flyga in i burväggen så buren går sönder, och sedan spetsas? Vad tror ni om det? {#lang_emotions_undecided}

Buren jag funderar på säljs som Bilbur, alltså inte som utställningsbur eller innebur.

Undrar också om man fäster buren med bältet, hur isåfall? Hon sitter nu med bilsele, men funderar på om en sånhär bur är ett bättre alternativ.

• Svar på tråden Hundbur i baksätet
  • hundpuss

Jag vet de som har tagit ur ryggstödet på ena sidan i baksätet, och satt buren där en person annars ska sitta. De har fäst sin på nått finurligt vis med bältet, hur exakt är jag osäker på.

Att bara ha en sådan bur lös i baksätet kan vara direkt livsfarligt vid en krock, för er del.

Jag hade nog hellre haft hunden i sele där bak än i en lös bur. Men hittar man en fiffig lösning för hur man ska sätta fast buren kan det säkert fungera kanon.

• Joico
    Vision400 skrev 2010-01-20 19:12:58 följande:
    Jag vet de som har tagit ur ryggstödet på ena sidan i baksätet, och satt buren där en person annars ska sitta. De har fäst sin på nått finurligt vis med bältet, hur exakt är jag osäker på.Att bara ha en sådan bur lös i baksätet kan vara direkt livsfarligt vid en krock, för er del.Jag hade nog hellre haft hunden i sele där bak än i en lös bur. Men hittar man en fiffig lösning för hur man ska sätta fast buren kan det säkert fungera kanon.
    Nej lös bur ska jag absolut inte ha det är därför jag inte ens har hunden lös utan i bilsele, för att jag inte vill ha henne flygandes i bilen.. varken för hennes egen skull eller vår.

Varför har dom tagit ur ryggstödet (menar du fällt det?), funkar det inte att bara ställa i baksätet som vanligt?
  • hundpuss
    Joico skrev 2010-01-20 19:28:21 följande:
    Nej lös bur ska jag absolut inte ha det är därför jag inte ens har hunden lös utan i bilsele, för att jag inte vill ha henne flygandes i bilen.. varken för hennes egen skull eller vår. Varför har dom tagit ur ryggstödet (menar du fällt det?), funkar det inte att bara ställa i baksätet som vanligt?
    De har en liten bil, en liten mini-mini bil (typ ) så de har tagit ut ena sätet där bak, och har en bur där istället. Smart lösning tyckte jag, om man har en liten bil.
  • Joico
    Vision400 skrev 2010-01-20 19:46:57 följande:
    De har en liten bil, en liten mini-mini bil (typ ) så de har tagit ut ena sätet där bak, och har en bur där istället. Smart lösning tyckte jag, om man har en liten bil.
    Hehe ja jag har också en ganska liten bil, fast inte mini-mini tror jag kan dock inte ta ur sätet..

Men du tror inte att det finns nån risk att hon blir spetsad? Iomed att den säljs som bilbur så bör den ju hålla trots stor hund... hmm
  • lillasmilla

är kanska säker på att bilsele är bättre i ert fall... både för hunden och er! eller köp en kombi. ;0)

• Joico
    lillasmilla skrev 2010-01-20 20:01:15 följande:
    är kanska säker på att bilsele är bättre i ert fall... både för hunden och er! eller köp en kombi. ;0)
    Kan du förklara varför?

Nej vi tänker inte köpa en ny bil
  • Lathundarna

Nej, det är ingen bur jag hade lagt pengar på annat än för vila under träning, tältande eller liknande. Men jag kör enbart på krocktestat och har satsat mina kort på MIM. Dock knepigt att ha en sådan "fristående" i baksätet, och den väger en del (även en enkelbur i XS-storlek), så det gäller att surra fast den ordentligt.

• Joico
    Lathunden skrev 2010-01-20 21:04:56 följande:
    Nej, det är ingen bur jag hade lagt pengar på annat än för vila under träning, tältande eller liknande. Men jag kör enbart på krocktestat och har satsat mina kort på MIM. Dock knepigt att ha en sådan "fristående" i baksätet, och den väger en del (även en enkelbur i XS-storlek), så det gäller att surra fast den ordentligt.
    Ja i vanliga fall åker hon ju i en "riktig" hundbur som är fastsatt med spännband i bagaget.

Hennes bilsele är krocktestad. Det får duga med den.. det går liksom inte att sätta fast en "riktig" bilbur i baksätet, och det får inte plats heller.
  • KattenFindus2

Vad är det för sele du har?
    Jag skulle behöva köpa en ny till våran hund,
    för i ena bilen ryms det inte någon bur.
    Men jag har lite dålig koll på marknaden inser jag.

• Lathundarna
    Joico skrev 2010-01-20 21:07:54 följande:
    Ja i vanliga fall åker hon ju i en "riktig" hundbur som är fastsatt med spännband i bagaget. Hennes bilsele är krocktestad. Det får duga med den.. det går liksom inte att sätta fast en "riktig" bilbur i baksätet, och det får inte plats heller.
    Vi har också en AllSafe, men den skulle inte förbli hel många minutrar om vi skulle använda den. Så sambon har fått finna sig i att köra den lille bilen så tar jag och jyckarna den stora
Svar på tråden Hundbur i baksätet