jojjo78 skrev 2010-01-21 11:36:42 följande:
Min son har nyligen haft körtelfeber och han är bara 2,5 år gammal och de är högst ovanligt att så små som han får de men han fick de ialla fall och är imun mot detta nu skönt. Men de smittar genom munnen därför kallas de kysssjukan. Men de är nog ingen fara nu om ni åker dit men för att vara på säkra sidan så kansk ni ska avstå. För han har haft jätte hög feber länge.
Smittar inte bara genom mun. Smittar genom mynt på bussen också men det smittar lättast genom mun. Sen kan man tom bli smittad utan att det bryter... kan gå månader innan det bryter ut.
Lite info om körtelfeber:
- Nästan alla råkar ut för smittan men få råkar ut för sjukdomen eftersom många redan haft den som barn utan att få sjukdomen och då har man därmed blivit immun.
- Epstein-Barr-viruset finns i salivet och urinet hos den smittade men den smittar inte bara genom saliv utan även genom handskakningar etc. Smittan kan även ske indirekt genom luftburna droppar. Smittsamheten är relativt låg eftersom det krävs nära och upprepad kontakt med smittan för att den ska få fäste.
Hur länge smittar man då:
- När förändringarna i halsen försvunnit är det okej att kyssa folk (sitter ju framförallt i salivet). Man kan smitta i åratal efter att man haft sjukdomen men bara under korta perioder. Det är helt och total omöjligt att skydda sig mot körtelfeber eftersom det är utbrett över alla människor över hela jorden men som sagt,
alla får inte sjukdomen och sen är man immun.
TS, jag skulle definitivt våga åka om barnet är normalt i halsen igen! Är hon inte normal i halsen - åk inte.
Fick sjukdomen förr förra sommaren och var helt och totalt borta i flera månader. Läste på massor om sjukdomen för att veta vad jag hade, hur jag fått det och hur länge jag smittar. Allt det jag skrivit finns på nätet hos vårdguiden och
netdokor.se