Saramalvina skrev 2010-01-20 18:33:49 följande:
Varför är det ett mål för många tjejer att gifta sig? Och ta sin makes efternamn? De tycker att det är viktigt för barnens skull, säger dem. Men barnen struntar väl i sådant. Rent juridiskt går det ju att skriva testamenten och samboavtal istället för att gifta sig.
Det blir inte samma sak riktigt, det juridiska skyddet om man inte gifter sig, och det blir bra mycket krångligare enligt mig. Själv ville jag inte ha min mans sonnamn så jag behöll mitt efternamn. För barnen blir det skillnad då många som lever i samboförhållande glömmer av arvsrätten, dör den ena parten ärver barnen föräldern vilket kan innebära att den överlevande föräldern måste betala ut barnen ur huset med följden att de inte har råd att bo kvar. Inte nog då med att den ena föräldern är död, de måste också flytta. För att ta ett exempel.
Att gifta sig behöver itne alls vara den så kallade "prinsessdrömmen" med stora skulder i värsta fall som följd. Att gifta sig borgerligt kostar bara ett låg självkostnadsbelopp på under 500 kr och vigselakten tar mindre än 5 min, men för mig och mina barn, väl spenderad fem minuter plus de tio minuter mitt äktenskapsförord tog att författa och skriva under och skicka in till tingsrätten för registrering.