pizza i italien??
hej alla, jag ska till italien imorgon och har sett fram emot att äta riktig pizza men nu har jag kommit på att det är mozzarella på den! får jag verkligen äta det? är osten ok om den varit i ugnen? snälla svara snabbt om du vet!
hej alla, jag ska till italien imorgon och har sett fram emot att äta riktig pizza men nu har jag kommit på att det är mozzarella på den! får jag verkligen äta det? är osten ok om den varit i ugnen? snälla svara snabbt om du vet!
Om den har upphettats så den bubblar är de OK.
Jag tror tyvärr du kommer att bli besviken, för Italiensk pizza är mycket mer basic än här hemma.(Prova riktig Italiensk husmanskost istället tex Saltimbocca ala romagna)
Beskviken??? Pizzorna i Italien slår dom svenska fettplattorna med hästlängder om du frågar mej! Pizza med porcini (karljohansvamp) tex, mmm! Fast det är väl mer basic än pizza med oxfile och bernaisesås eller en av dom andra skumma avarterna som man finner här, om du menar det
I alla fall, jag tror inte du blir besviken julibebis Och du behöver inte oroa dej, pizza är OK att äta.
Jag säger som doktorC - pizzorna här hemma är som en blek skugga av de italienska! Det är ju just det som är det fina med det italienska köket, att även de enklaste rätter sprudlar av smak på ett helt annat sätt än här hemma. Bara pasta med tomatsås... MMMMMMMMmmmmmmmmmmmm!!!
hm..pizzan jag åt i italien smakade absolut inget annat än ost!!! inte god alls!
det var en hawaii så visst är det ost på den men vart var skinkan och ananasen???
usch, osten var säkert ca 3 cm tjock!!
Njut du av dina pizzor i godan ro - de är ju uppvärmda!
Snacka om att jag blir avis på dig som skall få äta riktig pizza!!!
NJUT!!!
vet inte säkert. Bara att man ska akta sig för mejeriprodukter som inte är pastöriserade. Ha inte läst något om upphettad eller ej!!! Tycker du ska ringa din BM för råd! Lycka till och om det går bra....snaklig måltid!! :)
Upphettning funkar. (Räcker tom med 60 grader, tror jag att lata kocken Johanna brukar skriva här på FL).
Självklart finns det olika bra pizzahak i italien också, alla är inte lika bra. Men jag har nog främst fått höjdare jämfört med de svenska flottbomberna
Kanske är så att inte alla pizzor i Italien är goda. Man måste vara listig när man väljer restaurang
Hawaii låter inte som en riktig Italiensk pizza...
Även opastöriserade mejeriprodukter är OK om man upphettar dom förresten.
Också avis på julbebis!
Ojoj Ni har haft tur med pizzorna eller vetat var ni skulle gå....
De 5 gånger jag varit i italien och försökt äta pizza 5-6 gånger så har jag fått bra pizza 1 gång och då långt bort från turiststråken. En Quattro Formaggi (fyra ostar)...
Annars har kvaliten varierat väldigt: Fått Knäckebrödsliknande Pizza med Ketchup och 3 skinkbitar med minimalt/ingen ost på flera ställen så jag har väl haft otur.
Helt tydligt så ska man söka sig långt långt bort från turiststråken. (Verona, Udine, Venedig, Florens kanske inte har pizza som samma specialite som tex Neapel och de södra delarna av Italien.
(Sedan kanske jag är bortskämd med mina lokala pizzabagare, som enbart kör med färska ingedienser samt de stenugnsbakade som är i närheten-men helt klart det finns mycket fettmonster till pizza i sverige)
Jag förespråkar dock ändå den Italienska husmanskosten som ofta är enormt god. Ok det finns sina "ups and downs" här med...