• kroppknopp

Kan man lägga ett lägre bud än utgångsbud vid köp av hus?

Hej!
    Har varig på visning av hus. Har ingen aning om hur processen går till när man köper hus. Kan man lägga ett lägre bud än det säljaren sagt som lägsta-bud? Visningen var i söndags och det var 4 familjer där. Sedan dess har vi inte hört något från säljaren. Ska vi höra av oss och säga att vi är intresserade eller ska vi vänta någon dag?

• Svar på tråden Kan man lägga ett lägre bud än utgångsbud vid köp av hus?
  • Tecken

Ni kan höra av er till mäklaren (eller säljaren, om de inte använder sig av mäklare) redan nu. Självklart kan ni lägga ett lägre bud.

• Amazina

Absolut kan du det! Om sen säljaren vill sänka priset är en annan sak. Det är ju värt en chansning!!

• TheMother

Självklart kan ni lämna ett lägre bud än utgångspriset. Så gjorde vi. Inga problem. Sen är det upp till säljaren om den accepterar budet eller vill vänta. Hör av er mäklaren- om det säljs via mäklare- och lämna budet.

Mamma till Anton 080920
  • missteddy

de färsta huset som vi la bud på la vi ett fösta bud som var mycket lägre än utropet. om ni är själva så är det upp till säljaren om de vill sälja för de priset.

• Vickan I

Visade familjen huset själva eller var det en mäklare där? Låter konstigt att ingen hört av sig. Men kontakta mäklaren om sådan fanns eller annars säljaren och hör om budgivning pågår och om inte så lägg ert bud. Man kan absolut lägga ett bud under utgångsbud så länge det inte är rena skambud och sedan är det upp till säljaren att godta detta eller ej.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • kroppknopp

Den officiella visningen var i söndags men vi var där på en enskild visning i måndags eftersom vi inte kunde komma i söndags. Min man frågade om budgivningen hade startat men mäklaren sa att hon brukade vänta ett par dagar innan hon kontaktade de som varit på visning för att de skulle ha fått fundera ett tag. Som jag förstod det så skulle hon kontakta oss som varit på visning när ev budgivning kom igång. Vi är inte superangelägna på just det här huset så vi vill helst inte betala det som säljaren lagt i utgångspris.

ÄR muntliga bud bindande?
    Vi måste själva sälja vårt hus innan vi kan köpa det här huset vi tittade på. Och vi vill helst inte flytta förrän i sommar. Hur gör man med allt detta praktiskt?

• Tecken

Du frågar om muntliga avtal är bindande, menar du då om ett bud är bindande? Nej, det är det inte. Inte förrän papper är skrivna kan det vara bindande.

• TheMother

Nej, muntliga bud är inte bindande när det gäller bostadsaffärer. Det är först bindande när kontrakt är påskrivna.
    När ev budgivning/överenskommelse är klar om huset så gör ni upp om detaljerna, dvs när ni i så fall tar över huset osv. Ni kommer säkerligen få betala handpenningen väldigt snabbt. Den stora summan betalas dock först samma dag som ni tar över huset.

Mamma till Anton 080920
  • TheMother
    Tecken skrev 2010-01-20 20:46:45 följande:
    Du frågar om muntliga avtal är bindande, menar du då om ett bud är bindande? Nej, det är det inte. Inte förrän papper är skrivna kan det vara bindande.
    Precis. Bud över huvudtaget är inte bindande, när det gäller bostadsaffärer.
    Mamma till Anton 080920
  • Vickan I

Nej ni kan buda och sedan ångra er. Inte förrän papper är skrivna som ovan sade blir det krångligare (och dyrt) att dra sig ur.

Ang inflyttning så får man försöka komma överrens. ibland har säljaren ett datum som de ej är villiga att ändra som gäller för när köpet ska gå igenom helt (kontrakt skrivas) och ibland är de villiga att ändra datum som passar båda lite bättre. Kolla när inflyttning är satt och om det är förhandlingsbart innan ni börjar buda.

• Blissphemy

Jag skulle absolut höra av mig till mäklaren direkt för att inte riskera att missa budgivningen om det var ett hus jag verkligen ville ha. Vi fick lägga första budet på vårt hus. Jag bjöd 95 000 under utgångspriset, men räknade med att priset skulle trissas upp till flera hundratusen över utågnspriset. Ingen annan bjöd, men säljarna gav ett motbud ("halvvägs") som jag förstås genast accepterade.

Lycka till!

• Vickan I
    Blissphemy skrev 2010-01-20 20:54:03 följande:
    Jag skulle absolut höra av mig till mäklaren direkt för att inte riskera att missa budgivningen om det var ett hus jag verkligen ville ha. Vi fick lägga första budet på vårt hus. Jag bjöd 95 000 under utgångspriset, men räknade med att priset skulle trissas upp till flera hundratusen över utågnspriset. Ingen annan bjöd, men säljarna gav ett motbud ("halvvägs") som jag förstås genast accepterade.Lycka till!
    Ohh varför händer inte sådant oss . Här sticker allt upp ca 800.000 från utbuden....suck...
  • TheMother
    Blissphemy skrev 2010-01-20 20:54:03 följande:
    Jag skulle absolut höra av mig till mäklaren direkt för att inte riskera att missa budgivningen om det var ett hus jag verkligen ville ha. Vi fick lägga första budet på vårt hus. Jag bjöd 95 000 under utgångspriset, men räknade med att priset skulle trissas upp till flera hundratusen över utågnspriset. Ingen annan bjöd, men säljarna gav ett motbud ("halvvägs") som jag förstås genast accepterade. Lycka till!
    Så gjorde våra säljare med. Vi accepterade inte och fick igenom det ändå. Vi var dock heller inte villiga att betala mer än det vi bjöd från början, utan hade dragit oss ur om de ej hade gått med på budet eller högre hade kommit.
    Mamma till Anton 080920
  • Blissphemy
    TheMother skrev 2010-01-20 20:58:36 följande:
    Så gjorde våra säljare med. Vi accepterade inte och fick igenom det ändå. Vi var dock heller inte villiga att betala mer än det vi bjöd från början, utan hade dragit oss ur om de ej hade gått med på budet eller högre hade kommit.
    Nice! Men vi var beredda att öka budet med flera hundratusen till. Jag var nära på chockskadad när budgivningen tog slut lika snabbt som den började.
    Vickan I skrev 2010-01-20 20:56:39 följande:
    Ohh varför händer inte sådant oss . Här sticker allt upp ca 800.000 från utbuden....suck...
    Här kunde man räkna med att budgivningen drog iväg åtminstone en halv miljon från utgångspriset. Men detta var precis när löpsedlarna dagligen gapade om bostadsbubblor och chockhöjd ränta. Så jag antar att folk blev skrämda. Vi upplever att vi hade stor tur
  • CombatLover

Jag har köpt hus för mindre än utgångsbudet, lade ett lägre bud då huset varit ute ganska länge för försäljning.

• Stugmamman

Vill ni köpa nytt hus och redan sitter med ett som måste säljas råder jag er att så fort som möjligt ta kontakt med mäklare. Även om ni inte köper detta hus så blir det kanske nästa. Mäklaren kan då börja förbereda försäljningen. Ta bilder, skriva beskrivning och samla information. När ni hittar huset ni vill köpa är allt förberett och det är bara att direkt skicka ut erat hus på Hemnet. På det sättet vinner ni mycket tid.

• kroppknopp

Det hus vi vill köpa har ett utgångspris på 3.950.000. Än har ingen budgivning startat, visningen var i söndags. Kan man lägga budet 3.700.000 eller är det för högt eller för lågt?

Svar på tråden Kan man lägga ett lägre bud än utgångsbud vid köp av hus?