• C A M

hur skulle ni gjort?mat trots 2½åring

hej

jag har en son som börjat krångla vid matdags....

när vi ska äta brukar vi säga till en stund innan så han e beredd på att vi snart ska äta...när vi ska äta brukar han springa ifrån o säga nej jag kommer inte eller nej vill inte äta... efter en stund kommer han ändå elle rom vi brukar hämta honom o sätta honom på sin stol...
    ibland tar han några skedar o säger att han inte vill äta mer o vill gå o leka
    vi försöker at inte krusa i honom mat då han hållt på länge o krånglat me mat...
    om  han inte få gå därifrån sitter han o stör oss o sin lille bror...
    vi brkar säga att han får gå ifrån köket så han ej stör... men det änns sådär vill ju inte att han ska kännas sig utnaför..men e han kavr e han ju störande för oss som äter...då leker ahn o busar o så... han försöker då att få uppmärksamhet genom att säga att han e ledsen o kommer o kramas eller vill sitta knät....

iblanf äter han inte alls utan går därifrån med samma efter scinaro som ovan...
    o ibland leker han o busar men äter...
    det e inte så jätte ofta han sitter o bara äter lungt o tyst...
    vill gärna bi matad  då lillebror blir det..men tycker ahn borde äta själv...

varför tror ni att han håller på såhär?

trots? tycker kanske själv det e stökig o störande me lillebror som inte heller altid e ett ljus vid matbordet... testar?...

har ngn samma sits? gjort då?

• Svar på tråden hur skulle ni gjort?mat trots 2½åring
  • Birgitta L

Svar till C A M:

Sonen håller på som han gör för att han är 2,5 år helt enkelt. Hans beteende vid matdags är typiskt för barn i den åldern, de strular med maten men det brukar ge sig sen framåt 3 års ålder. Det är med andra ord helt normalt, inte trots och inte att han testar för att lillebror stör. Fortsätt bara som ni gör nu och låt honom sitta i knät om han vill det och mata honom också om han vill det (det är också typiskt för åldern och har inget med att han blivit storebror att göra. Men som sagt en lugn matstund är inte att vänta förrän framåt 3 års ålder (men då är det kanske dags för lillebror att "sätta igång"). Vad ni också kan göra om ni inte redan gör det, är att låte den stora vara med och hjälpa till med matlagningen och dukningen, och kanske kan ni tända ljus vid bordet om han tycker det är mysigt. Det viktiga är att det blir lustfyllt kring matsituationen.

• muffin

Jag har med en 2 1/2 åring hemma och jag hade aldrig matat henne. Hon är dock inte krånglig med sin mat förutom att hon ibland inte rör maten och/eller sitter å babblar å sjunger så hon inte får i sig nåt. Jag manar henne att äta lite med, ibland gör hon det, ibland inte. Äter hon inte så säger vi att "du vet ju att det inte blir mat förrän till frukost". Ibland äter hon, ibland inte. Gör aldrig nån grej av det. Har hon gått från bordet å tackat för maten så är hon färdid. punkt. Barn svälter inte sig, de äter om de är hungriga. Ett barn som satt vid bordet och var störande hade jag nog sagt till och inte gjort sådan grej av det. Vill barnet gå från bordet och anse sig vara färdigt så får han/hon vara dte också...Jag kanske är sträng men jag anser att mat äter man medan den står framme och 2 åringar kan äta själva.

• Girlinthecity

det är nog rätt vanligt beteende för någon i hans ålder. det är inte lätt att sitta still läge, speciellt om man inte vill äta.

Säger ni att han ska sitta kvar trots att han vill gå därifrån, och om han då stör er så får han gå därifrån? Föder inte det störande beteende? "Jag vill gå härifrån, men får inte, men om jag gör si och så, då får jag gå, så jag gör si och så" Lite invecklat skrivet kanske...

Mycket begärt av en 2,5 åring att sitta stilla så länge, anser han att han ätit färdigt skulle jag låta honom gå. Som många skrivit, gör inte så stor grej av det, matsituationen ska ju inte kännas som något tvång.

Trots är det asbolut inte! Snarare helt normalt beteende. Lycka till.

Svar på tråden hur skulle ni gjort?mat trots 2½åring