Interimistiskt beslut?
Vad innebär ett interimistiskt beslut (vet på ett ungefär) i en vårdnatstvist och hur stor betydelse har det beslutet när det kommer till domen?
Vad innebär ett interimistiskt beslut (vet på ett ungefär) i en vårdnatstvist och hur stor betydelse har det beslutet när det kommer till domen?
Jag har hört några gånger att det interimistiska beslutet ofta avspeglar den slutgiltiga domen när det kommer till vårdnadsfrågor. Men jag är inte hundra på att det är så.
Kanske någon annan kan svara, som har lite mer fakta kring det, det är en intressant fråga.
intermistiskt beslut är ett tillfälligt beslut om gäller till rättegången är avgjord. Det gäller alltså vem som ska ha boendet i en boendetvist, gemensam eller ensam vårdnad samt vem ska vara ensam vårdnadshavare vid vårdnadstvist, umgängets utsträckning vid vårdnadstvist.
Hur stor betydelse det intermistiskt beslutet har för utgången vet jag inte.
Ett interimistiskt beslut är ett tillfälligt beslut som gäller under handläggningen i väntan på det slutliga avgörandet
Vad jag hört indikerar ofta det interimistiska beslutet hur den slutliga domen kommer att bli - självklart finns ingen garanti. Tar det lång tid innan domen fattas är det ju chans/risk att barnet rotar sig där det tillfälligt bor.
Men om man yrkar på ett sådant beslut hur valigt är det då att dom tar ett intermistiskt beslut? Görs det alltid eller hur funkar det?
Någon som vet hur vanligt det är att man får det man yrkat som interimistisk?
Ett interimistiskt beslut innebär la att det börjar gälla där och då utan att man ska behöva vänta på att papper kommer hem i brevlådan m.m...
Sen om själva betydelsen är något annat men att det innebär detta - det vet jag inte säkert
Mitt Ex fick interimistiskt beslut om att han var boende förälder, och jag Ug, med minimalt umgänge, det var timmar varannanhelg, om det nu spelar någon roll så är jag mamman.
Efter utredning hos FR, och slutligt beslut i Tr, blev det interimistiska beslutet kullkastat, och jag blev boendeförälder och mitt Ex Umgänges förälder, med gemensam vårdnad.
Han överklagade till Hovrätt...där jag till sist, med stöd av FR utlåtande i boendeutredningen,
ansökte om Enskild vårdnad.
Då drog han tillbaka sin överklagan, målet lades ner, och TR dom blev gällande.
Dvs, Jag som boendeförälder, han som Ug, men med bestående gemensam vårdnad.
Så bara för att det finns ett interimisiska beslutet så behöver det inte spegla den slutliga dommen.