• Jenely82

stikningar i läppen än efter allergi reaktion

Jag min klant råkade få i mig 2 klunkar päron måltidsdryck igår när jag var med min syster på öppet hus. De bjöd på fika och jag fick ett glas (utan att tänka så mycket var det var i,) och kände efter två klunkar att det var päron som jag inte tål men jag tänkt det är ingen fara kan ju dricka nån päroncider ibland utan större problem (kan bli lite dålig i magen). Dock hällde jag ut resten av pärondrycken.

När jag kom hem så började jag känna mig varm över hela kroppen, och lite tjock i halsen. Tänkte att jag kanske började på förkyld eller nått men sen började jag få utslag och det började klia. Funderade direkt på vad jag kunde ha ätit som jag är känslig imot och kom på päron drickan. När det väl började sticka i läpparna och halsen började kännas mer svullen så visste jag att det var dags att ringa taxi och åka upp på akuten.

Väl där fick jag betapred tabbletter i 2 omgångar och en adrelanin spruta.

Detta är 2 gången på typ 3-4 år jag får en sån här reaktion. Blev kbvar på akuten ca 4 timmar och fick med mig betapred hem som jag nyss tagit.

Dock har jag fortfarande lite stikningar i läppen kvar men det borde väl försvinna snart????

(De där 2 klunkarna har hittills konstat mig : 512 kr i pengar (taxi t o r till akuten+ akuten besök 300 kr samt x antal timmars nattsömn.....*surt* Jo men oväntade saker som händer och ja ska vara noga med vad jag dricker härdan efter)

• Svar på tråden stikningar i läppen än efter allergi reaktion
  • Amazina

När man får en allergisk reaktion så svullnar ju vävnaderna. Och speciellt slemhinnor! Det ödemet som bildas trycker på nerver och känselceller och eftersom läpparna är så extremt känsliga så upplever du dem som domnade. Det kommer försvinna så snart hela svullnaden lagt sig!

• NickiLi

Det kan stanna kvar i upp till ett par dagar efteråt. men de borde ge sig efter ett dygn tycker jag. Om det inte gett med sig efter ett dygn ring till upplysningen och fråga. Men de borde inte vara några problem.
    Lycka till och hoppas de går över snart.

• antitanten

Hej

Är själv superallerisk,,, mot det mesta numera tyvärr.

Stickningarna kan sitta i ett par dagar... men å andra sidan kan du försöka se det som ett sätt att veta att kroppen funkar. Det är kroppen sätt att bli kvitt det som inte skulle kommit in . Nerverna håller på att läka sig nu.

Kom idag själv hem efter en resa till Akuten på Sös, efter att av misstag fått i mig en Ipren istället för Alvedon.
    Fick anafylaktisk Chockreaktion inom 3 minuter och det blev ambulans och hela paketet s.a.s.
    Betapred, Antihistamin osv osv osv
    Jag var kvar också i ca 5 timmar under sträng övervakning då jag ju har problem med mitt hjärta bl.a

Har alltid Betapred hemma och alltid med mig i handväskan, tillsammans med alla mina andra mediciner----plus en lapp som jag skrivit där mina mediciner o doser står samt vilka sjukdomar el allergier jag har.
    En klart bra livförsäkring för sig själv.

Hoppas du kryar på dig snart.
    Lena

Svar på tråden stikningar i läppen än efter allergi reaktion