• Leo06

Hurfår jag min 3-åring att äta själv?

Hur får jag min 3-åring att äta själv? Han kan äta själv men vill inte göra det. Ibland när jag är hemma själv med honom så äter han själv utan att jag ens behöver säga till honom, men helst vill han leka med någon bil samtidigt som vi matar honom. Vi har testat massor med olika saker för att han ska äta själv men ingenting funkar. När pappa är hemma kan han absolut inte äta själv utan då blir allt sju resor värre!

Tips någon?

• Svar på tråden Hurfår jag min 3-åring att äta själv?
  • bonnieloveskim

min son åt alltid själv på dagis från tidig åler.

men hemma har jag fått mata han fram tils nu då han börjat äta mer själv.
    Nu är han 4 år och 4 månader.

ett knep jag har är att man "leker" vid matbordet, ställer frågor.
    före varje fråga  måste han ta en tugga själv.
    sen frågar man tex.. vad är det roligaste du gjort i dag?
    säg en nalle med blå luva
    nej en tokig tjej med röda flätar och olika strumpor och en prickig häst

ja fråga avd du vill som barnet kan!

alla mina barn älskar fortfarande denna "lek" och äter upp maten,

• Leo06

Han började äta själv tidigt, så han kan det ju. Fast vi matade ju honom när han var liten ändå för att få i honom maten. Han äter själv på dagis och om han är hos mormor äter han också själv så det är bara hemma vi har detta "problem".

• Birgitta L

Svar till Leo06:

Det är nog svårt att påverka. Han är van att äta så som han gör nu och tycker troligen att det känns mysigt för honom, då får han ju er uppmärksamhet också. Han kommer att börja äta själv även hemma så småningom, när han känner sig redo för det.

• Aakashan

Hmm... Jag är ju lite hård då kanske, men låt bli att mata honom. Han lär ju knappast dö av svält, så om ni inte matar lär han ju äta själv, eller hur?

• Leo06

ja, vi föröker att inte ge han. Har stått på oss ibland och tänker att han inte svälter ihjäl... han äter inte maten utan struntar i det istället. I och för sig om man struntar och håller på det så kanske han äter själv till slut...

• Birgitta L

Svar till Leo06:

Om ni ståpr på er och vägrar att mata honom så är risken stor att det blir ännu mer problem kring ätandet.

• marienna

Äter han själv på dagis? Jag tycker du ska låta bli att mata honom... är han hungrig lär han äta till slut. När fick han börja äta själv? Det låter som ni väntat länge med att låta honom försöka själv och att han blivit van vid att ni ska mata honom.

• Aakashan

Om han kan äta när du är ensam med honom kanske du ska försöka att låta honom vara ensam en stund vid matbordet, exempelvis "Oj då, mamma måste gå på toa"

Men, finns mat på bordet så svälter dom inte ihjäl. Man ska inte hålla på att förstora upp det till ett jätteproblem.

• Leo06

marienna: som jag skrev i inlägg nr 3 så äter han själv på dagis och han åt själv tidigare. Det är nu det senaste åren som han "inte kan"!.

• Girlinthecity

Ja, sluta mata honom.

Svar på tråden Hurfår jag min 3-åring att äta själv?