• Fr1dlyst

Hjälp! Gravid och hosta!

Hej!
    Är gravid i vecka 32 och har sån fruktansvärd hosta.. Inget hjälper! Dricker The och honungsvatten, har testat Bromhexin hostmedicin - men inget fungerar..
    Är helt slut.. Barnet där inne kan ju inte må bra av allt oväsen och guppande..? :)

Vad kan man testa mer? Finns det någon annan hostmedicin man kan ta som gravid?
    ALLA tips mottages varmt..

/host

Axel 080415 och bebisen bf mars -10!
  • Svar på tråden Hjälp! Gravid och hosta!
  • Jezamine

Hör av dig till din läkare/BM för råd.

• Kajak

Du kan även gå till apoteket och rådfråga dom.

du hostar men vad? torrhostar du? eller ä det med slem?
    Du kan börja med att undvika mjölkprodukter då dom framkallar mer slem i halsen.
    "Knarka" gärna med TE om det känns skönt i halsen.

• UnderYtan

En kompis till mig hade en helt galet jobbig hosta och hostade konstant när hon var gravid lika långt gången som du är. Hon fick Cocciliana utskrivet. Tyvärr vet jag inte riktigt hur det stavas :-/ Men visst finns det mediciner på recept mot hostan som efter rådfrågan med läkare kan användas.

?*¨*?.¸¸❤ 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • bolla0912

hej. jag födde barn 23 december. Hade haft hosta sen slutet av november och de gav inte med sig. Var på flera läkarbesök men inte ett prov tog dom. Nu efteråt när vi besökte barnmorskan andra gången så hade lillen gått ner i vikt. De vissade sig att min mjölkproduktion inte hade kommit igång riktigt för att jag var sjuk. Hon beordrade mig att gå till en läkare igen och då visa det sig att jag hade lunginflamation och fick pencilin. Stå på dig och få de kollat. Jag fick hosta mig genom förlossningen.

• snappi81

Gå till apoteket och fråga dom, jag hade jobbig hosta när jag va gravid och hostmedicin för barn kan du äta även om du är gravid. Funkar inte det så kontakta läkare för att få recept. Inte kul att ha hosta när du ska föda, även om du har en bit kvar så vet man ju inte när den lilla kommer.

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • snappi81

Läste lite för fort ser jag, bromhexin är ju okej och den funkade ju inte. Men det finns nån mer, kommer inte ihåg vad den heter bara...

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • lejoninnan79

Det finns säkert receptbelagda hostmediciner...så jag tycker verkligen du skall höra av dig till doktorn. När det gäller barnet är det ingen fara, jag hade själv astmahosta igenom större halvan av min andra graviditet och det är först om du känner dig "svårandad"som det är viktigt att höra av dig till sjukv.
    Mina tips är varma drycker som gärna är mycket socker i ...t.ex nyponsoppa, blåbär etc...och framförallt..högläge i sängen..palla upp med saccosäck eller soffdynor.
    Lycka till, det är kämpigt att vara sjuk när man är gravid..se bara till att sköta om dig och låt andra pyssla lite också....det förtjänar du{#lang_emotions_sunny}

• Fr1dlyst

Tack för alla svar!
    Ringde läkaren i förmiddags och fick ett e-recept på cocillana-etyfin. Tog det för en stund sedan och det känns faktiskt redan bättre! Han lovade att det skulle vara en "dunderkur". Nu ska jag försöka vila.. Det har inte blivit mycket sömn de sista nätterna med denna hostan..

Axel 080415 och bebisen bf mars -10!
Svar på tråden Hjälp! Gravid och hosta!