• Jennie1987

ingen hjälp??

Är det någon mer än jag som inte fått nån hjälp att bli gravid innan man fyllt 24 år?
    Det är ett helt år kvar tills jag blir 24. Finns det verkligen ingenting att göra nu?
    Jag förstår inte riktigt. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag fick veta att jag hade pco hösten 2008. Har ätit Metformin och lyckats gå ner en hel del :)
    Provera har jag tagit en gång för att få en blödning.
    Varför kan inte jag få testa Pergotime? Är det så hopplöst...??

Hoppas nån kan ge lite svar

• Svar på tråden ingen hjälp??
  • TvåTill

Men va, det har jag aldrig hört! Jag var visserligen 24 när jag sökte hjälp men han nämnde aldrig något om ålder. Men jag är inget proffs på detta, det kanske är någon regel dom har. Lustigt att dom ger dig provera då? Vart bor du?

• versan

Nu är jag inte 24 hehe... snarare 40 men du ska få tips av mig som du kan använda redan nu.
    Jag har diagnostiserad Pco's med.
    Vilken dos på metformin har du?
    Själv äter jag 2 på morgonen & 2 på kvällen.
    För mig tog det 8år innan vi lyckades bli gravod med vårt lilla underverk.

Läkaren sa till mig att börja med Folsyra då kan man lättare bli gravid.
    Tydligen en relativt ny undersökning visar det.
    Så köp det & börja med Folsyra (gärna 1 år) innan man ska bli gravid.
    Men starta så fort du kan om du inte redan äter den.
    Tycker det låter konstigt med att du måste vänta tills du fyller 24 år.
    Ring & kolla med andra kliniker om dom har samma regel.
    Om dom inte har det så byt klinik (vi har fritt vårdval)

• Jennie1987
    TvåTill skrev 2010-01-21 11:01:16 följande:
    Men va, det har jag aldrig hört! Jag var visserligen 24 när jag sökte hjälp men han nämnde aldrig något om ålder. Men jag är inget proffs på detta, det kanske är någon regel dom har. Lustigt att dom ger dig provera då? Vart bor du?
    Nej, det är väldigt knepigt... Jag förstår liksom inte hur en läkare kan bestämma att om ett år är du redo att få barn, men inte nu när du är 23..??
    Ja, provera och metformin var inga problem att få, men pergotime ska visst vara jättesvårt.... Fast båda läkarna jag träffat sagt att jag kommer bli så lättstimulerad med pergotime, varför inte ge mig lite då så vi kan testa? Jag blir så trött..
    Jag bor i Jönköping.
  • Jennie1987
    versan skrev 2010-01-21 11:02:51 följande:
    Nu är jag inte 24 hehe... snarare 40 men du ska få tips av mig som du kan använda redan nu. Jag har diagnostiserad Pco's med.Vilken dos på metformin har du?Själv äter jag 2 på morgonen & 2 på kvällen.För mig tog det 8år innan vi lyckades bli gravod med vårt lilla underverk.Läkaren sa till mig att börja med Folsyra då kan man lättare bli gravid. Tydligen en relativt ny undersökning visar det.Så köp det & börja med Folsyra (gärna 1 år) innan man ska bli gravid.Men starta så fort du kan om du inte redan äter den. Tycker det låter konstigt med att du måste vänta tills du fyller 24 år.Ring & kolla med andra kliniker om dom har samma regel. Om dom inte har det så byt klinik (vi har fritt vårdval)  
    Jo, det kan ju vara värt att testa. Vad ska det vara bra till då? Får kolla lite på nätet :) Tack för tipset!
    Ja, jag har testat en privat mottagning en gång, men dom sa bara att dom hade samma regler som landstinget och inte kunde göra nåt innan jag blivit 24 år.
  • Jennie1987
    Liten blir stor skrev 2010-01-21 11:25:07 följande:
    vart bor du ts? Du kan ju söka privat:) Behöver inte vara allt för dyrt:)
    Jag bor i Jönköping.
    Och jag har sökt privat, var där för ca ett halvår sen, dom sa att jag skulle bli så lättstimulerad eftersom jag hade så många fina ägg och var i "rätt" ålder.
    Ändå vill dom också vänta tills jag är 24 år för dom har samma regler som landstinget? Har alla privata kliniker samma regler som landsting? Läkaren på den kliniken var för övrigt jättebra och han sa att han verkligen ville hjälpa mig, ändå hände ingenting :(
  • TvåTill

Konstigt! Har du lust med en mini weekend till Stockholm så kan jag verkligen rekommendera en toppen bra privat läkare här. Man kan väl kanske ringa först och kolla ålder och så, men annars kan man ju skylla på att man har kommit långvägar för att få hjälp

• Liten blir stor
    Jennie1987 skrev 2010-01-21 11:50:08 följande:
    Jag bor i Jönköping. Och jag har sökt privat, var där för ca ett halvår sen, dom sa att jag skulle bli så lättstimulerad eftersom jag hade så många fina ägg och var i "rätt" ålder.Ändå vill dom också vänta tills jag är 24 år för dom har samma regler som landstinget? Har alla privata kliniker samma regler som landsting? Läkaren på den kliniken var för övrigt jättebra och han sa att han verkligen ville hjälpa mig, ändå hände ingenting :(
    Jag sökte i Östersund hos Ove Jörgensen.. han har ingen åldersgräns, vilket jag tycker är himla bra.
    Skellefteå kvinnoklinik har en åldersgräns på 23 år..

Synd att du bor i Jönköping:/ Annars hade du kunnat söka hos Ove i östersund.
  • Jennie1987
    TvåTill skrev 2010-01-21 13:20:24 följande:
    Konstigt! Har du lust med en mini weekend till Stockholm så kan jag verkligen rekommendera en toppen bra privat läkare här. Man kan väl kanske ringa först och kolla ålder och så, men annars kan man ju skylla på att man har kommit långvägar för att få hjälp
    Ja, det är knepigt. Funderar starkt på att ringa till den läkaren som jag gick till förut. Han ville ju ändå hjälpa mig, kanske han kan se utanför ramarna lite?
  • grodan1987

Jennie.
    Jag bor oxå i jkpg trakterna och har inte ens fått en fertilitetsundersökning då jag misstänker pco.
    Försökt att bli gravid i ett och ett halvt år ca.
    Men till mig säger dom att jag måste vara 25 INNAN jag får en tid.
    och att det måste gått två års försök...
    Vi bor i helt jävla fel del av landet tror jag...
    Hur har det gått för dig sen???

• Jennie1987
    grodan1987 skrev 2010-03-01 20:00:44 följande:
    Jennie. Jag bor oxå i jkpg trakterna och har inte ens fått en fertilitetsundersökning då jag misstänker pco. Försökt att bli gravid i ett och ett halvt år ca. Men till mig säger dom att jag måste vara 25 INNAN jag får en tid.och att det måste gått två års försök...Vi bor i helt jävla fel del av landet tror jag... Hur har det gått för dig sen???
    Nämen! Vad säger du?? 25?! Det låter ju helt sjukt det här, i mina öron.
    Jag förstår inte hur vården ka bestämma NÄR man är redo för att bli gravid.
    Dom leker Gud med våra liv på nåt jävla vis, känns det som.

Att man måste försöka aktivt i 2 år visste jag dock. Och vi har varit utan preventivmedel sen mars 2007, så den tiden har vi överskridit.

Ja, vi bor helt jävla fel! Jag håller med dig!

Det har inte hänt så mycket här för mig på den fronten.
    Jag har bokat tid hos en annan gyn, och jag ska få P-piller, för att iaf få en regelbunden mens. Så det känns bra iaf :)
    Men sen får man väl se om kroppen lyckas komma i balans lite av sig själv kanske?
    Vet inte riktigt hur det funkar, men det är väl värt ett försök.
    Jag kan ju lika gärna äta P-piller ett år tills jag blirn 24 och KANSKE kan få testa Pergotime då iaf?
    Vad gör du i väntan på att få hjälp?
Svar på tråden ingen hjälp??