• simpa

trött på somliga föräldrar!!!

Jag jobbar som förskollärare, har själv två barn som går i kommunal förskola och tycker m a o att jag har rätt god insyn i "båda sidor" - d v s som förälder men även som personal. Nu har jag dock fått nog av de föräldrar som tror och tycker att vår verksamhet skall läggas upp efter deras, enbart deras, barns behov. En och samma föräldrapar har anmärkt på NÄR vi är sammanslagna, på vilken avdelning det är, samt fått ett utbrott på att vi var tvugna att sätta in vikarie med kort varsel vid sjukdomsbortfall av personal. Då tyckte denna person att vi minsann hade skyldighet att ringa henne på jobbet och meddela att hennes yngsta dotter skulle tillbringa sin sista timme på förskolan med någon annan än ordinarie. När hon fick höra talas om detta (att det var vikarie) kom hon genast och hämtade sitt barn och sedan fick vi i personalen oss en skrapa. Men någonstans måste man inse att det så det fungerar, det är den verksamhet man satt sitt barn i. Och om det nu är så viktigt med sådana detaljer, varför är det inte lika viktigt att hämta sina barn i tid? Har man den typen av förväntningar får man skaffa sig en privat nanny. Vi har femton barn att ta hänsyn till. JAg är så vansinnigt trött på att bli behandlad som mindre vetande och som om jag bara "passar" barn. Vad är det för fel på en del föräldrar????

Nu blev det lite rörigt, så himla ARG

• Svar på tråden trött på somliga föräldrar!!!
  • Fru Plommon81

Ja..så kan det vara. Vissa verkar helt enkelt inte kunna ta in att det finns fler barn på avelningen och att förskolan inte är en avdumpningsplats för deras barn när det passar dem bäst. Det enda man kan göra är väl att fortsätta informera föräldrarna på olika sätt om vad förskolan är och gör och vilket ansvar vi som pedagoger har (och vilket ansvar vi INTE har...) och sen inte ta det personligt när folk ändå är idioter.

• Tuffen

Jag kräver att personalen ska ta hänsyn till sådant vi diskuterat eftersom min son har ett funktionshinder. Han funkar inte med vikarier som inte tecknar, t ex. Självklart ska verksamheten anpassas så att han kan ta del av den precis som alla andra barn. Jag är en besvärlig förälder, och tycker att det är helt ok att vara det.

• simpa
    Tuffen skrev 2010-01-21 16:00:36 följande:
    Jag kräver att personalen ska ta hänsyn till sådant vi diskuterat eftersom min son har ett funktionshinder. Han funkar inte med vikarier som inte tecknar, t ex. Självklart ska verksamheten anpassas så att han kan ta del av den precis som alla andra barn. Jag är en besvärlig förälder, och tycker att det är helt ok att vara det.
    Fast om barnet i fråga har ett funktionshinder så har personalen, det vill säga vi, skyldighet att se till att det funkar för honom/henne. Hade det här barnet haft sådana särskilda behov, så hade min inställning varit annan och då hade jag säkerligen ringt. Och då tycker jag inte att man klassas som besvärlig förälder. Det här handlar om barn som klarar saker som att vikarier kommer, det finns ingen anledning att förstora upp det. Jag känner mig nog lite trampad på, som om jag inte gör mitt jobb, det är väl det som retar mig.
  • Fins Mamma

arbetar som vikarie o är också trött på vissa föräldrar som säger VARJE gång när jag tar emot ( är på den fsk minst 1-2 dagar i veckan o har vart det i 1½ år!) att "hon är så rädd för nya personer!" o håller fast barnet såklart barnet blir rädd då!
    barnet känenr mig nu, är inte rädd för miG! suck

jag är trött på föräldrar som ej hör av sig om barnet inte komemr. (om man inte har avtalat att hör ni inget så komemr hon/han inte...)

som alltid kommer 30 min försent o hämtar.

som aldrig skickar med abrnen riktigt med kläder.

som blri arga när barnet blir hemringt för det tex har magsjuka..

ÄLSKAR BARN men ogillar måånga förädlrar

~♥*♥~ Gott Nytt År~♥*♥~
  • Birgitta L

Svar till simpa:

Det är klart att varje förälder ser till just sitt barns behov och du som förskollärare måste nog inse att det i många fall kan vara känsligt för föräldrar att behöva ha sina barn på dagis. De har kanske dåligt samvete på grund av långa arbetsdagar eller annat. Föräldrarna är ju noviser när det gäller dagisverksamhet, de har alla skilda yrken och kan inte ha den insikten i verksamheten som du som förskolärare har. Du har naturligtvis på så sätt "ett försprång" också när det gäller dina egna barn, eftersom du vet hur det fungerar. Den mamma som hade velat att ni skulle ha ringt henne så att hon fick veta att det skulle komma en vikarie har väl ändå ett rimligt krav. Det hade ju varit lätt att ringa henne eftersom hon tycker att hennes barn är känsligt i det avseendet och därför vill hämta hem henne tidigare. Sen vore det ju bra om ni i personalen kunde ge den här informationen tydligt vid introduktionen för föräldrarna, då har de ju en chans att innan situationerna uppstår, säga hur de vill att just de vill ha det. Alltså, den mamman som blev rasande för att ni hade vikarie borde av er ha fått tydlig information redan vid introduktionen om att det är en situation som kan komma att uppstå.

• caspersmamma 08

Mitt barn är det käraste jag har och jag skulle aldrig lämna honom till någon jag inte känner så att skulle det vara en vikarie som jobbar utan en ordinarie personal så vill jag att de ringer mig så jag har möjlighet att hämta honom innan en okänd person ska ha ansvaret för honom.
    Jag kanske är en besvärlig förälder men då får jag vara det för det första jag tänker på är min son.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Flygfotogen

Jag är förskollärare och i brist på fasta tjänster i min kommun så jobbar jag som timvikarie.

Jag har faktiskt, ta i trä, hittills aldrig träffat på ett barn som varit rädd för mig. Lite skeptisk, lite blyg och lite avvaktande helt klart men ingen har varit rädd. Däremot har jag träffat på rejält ångestladdade föräldrar som drar ut på lämningen och därmed gör sitt barn uppjagat och ängsligt pga de signaler de själva sänder ut.

Det är OK att barnen är lite aktsamma med oss nya. Det ska liksom vara så och det vet nog de flesta av oss som jobbar. Det innebär dock inte att de är rädda eller att det är olämpligt för dem att vistas med mig som är ny. Oftast är de mer nyfikna och vill lära känna mig men det tar olika lång tid för alla och det respekterar jag.

Jag förstår precis hur du menar, TS. Jag är själv trött på samma saker. Mest av allt är jag skittrött på alla som antar att jag som vikarie inte har en utbildning, att jag inte kan mitt jobb eller direkt suckar när de ser mig och nästan muttrar; "great, en vikarie" och nästan föser sina barn bakom sig.

Tack och lov är de flesta föräldrar glada själar som blir glada åt att se nya ansikten och är genuint nyfikna på vad jag är för en prick och vad jag kan tillföra. De berättar att deras barn pratat om mig och berättat vad vi gjort etc. Eftersom jag ofta klär mig lite "rockigt" (gud så töntigt det låter) med t ex små döskallar i öronen som knappt syns eller nåt motiv på en tröja så har det till och med kommit mor- och farföräldrar för att "titta" på och träffa barnbarnets nya "flames-fröken". 

• neelliee
    solstrålen 76 skrev 2010-01-22 12:03:03 följande:
    Mitt barn är det käraste jag har och jag skulle aldrig lämna honom till någon jag inte känner så att skulle det vara en vikarie som jobbar utan en ordinarie personal så vill jag att de ringer mig så jag har möjlighet att hämta honom innan en okänd person ska ha ansvaret för honom.Jag kanske är en besvärlig förälder men då får jag vara det för det första jag tänker på är min son.
    Så du menar på allvar att personalen ska ringa till alla föräldrar och meddela att idag jobbar en vikarie? Jag hoppas vid min själ att vårt barns förskolepedagoger LÅTER BLI att ringa om de har vikarie. Jag vill hellre att de är med barnen än spenderar lång stund i telefon... Tänker som så att pedagogerna arbetar för BARNENS skull, ionte är de serviceinrättning åt mig. Och vad kan jag göra åt saken även om de nu ringer? Jag har ett riktigt jobb och ett ansvar mot mina kollegor och elever och kan INTE lämna dem i sticket bara för att det är vikarie på dagis och barnet "kanske blir ledset".

Har arbetat med barn i ett par deccenier och kan meddela att barn inte dör av att vara tillsammans med bara en vikarie i någon timme, om det nu skulle inträffa. Oftast händer det inte för oftast öppnar/stänger inte okända vikarier, utan det finns ordinarie i huset som man kan hämta om det skulle behövas.

Ni som skulle hämta direkt är ni arbetslösa eller FL? Annars skulle jag inte vilja ha er som kollegor... Eller vad i herrans namn jobbar ni med, om ni kan hämta bara för att det är vikarie på dagis utan att det påverkar ert arbete?
  • BymBym

Jag känner så här. Förmodligen vet personalen om vilka barn som är extra känsliga och då kanske de kan slå en signal till deras föräldrar, de ska ju inte behöva stå och ringa till alla. Tror nog personalen på vår förskola skulle göra det

• Cissi81
    solstrålen 76 skrev 2010-01-22 12:03:03 följande:
    Mitt barn är det käraste jag har och jag skulle aldrig lämna honom till någon jag inte känner så att skulle det vara en vikarie som jobbar utan en ordinarie personal så vill jag att de ringer mig så jag har möjlighet att hämta honom innan en okänd person ska ha ansvaret för honom.Jag kanske är en besvärlig förälder men då får jag vara det för det första jag tänker på är min son.
    Jag förstår att ditt barn är det käraste du har.
    Men bara för att man är vikarie så betyder inte det att vi inte kan ta hand om DITT barn. Har man satt sitt barn i förskola så får man räkna med att det inte alltid är ordinarie personal.
    Vid öppning och stängning är det ju inte alltid barnets fröknar som är där. har du då inte lämnat ditt barn?? Vid stängning, har du hämtat tidigare då eller? Antar att ditt barn och inte du heller kände all personal i början.
    Känns ju som att ni som tycker så se ner på vikarier och att de inte kan ta hand om barn bara för att de är just vikarier.
    Förstår Ts helt och hållet. Blir själv irriterad av att läsa detta.
    ♥Fredrik♥ ♥Emil♥
Svar på tråden trött på somliga föräldrar!!!