• mystiska mamman

Vinterkräksjuka/maginfluensa

Ja, kalla det vad ni vill, jag tycker iaf att det är samma skit, och det sprids som attans i dessa tider.

Rent generellt tänkte jag höra, hur gör ni som är flerbarns förälder om ett av era barn blir sjuka i det? Skickar ni i väg de andra tilt dagis/skola eller har ni alla barnen hemma?

• Svar på tråden Vinterkräksjuka/maginfluensa
  • SweetLove

Nej de gör jag inte.
    Är ett av barnen hemma och är sjuk i det får även de andra stanna hemma.

• BellyBandit

eftersom just vinterkräksjuka är så smittsamt och smittar både via luft och kontakt så ska man alltid ha alla hemma tills alla är sjuka eller har varit sjuka och alla blivit friska

man rekommenderar att man ska stanna hemma tre dagar efter man kräkts sista gången vid vinterkräksjuka

man ska dessutom decinfisera toaletten ordentligt också efter alla sjuklingar

tvätta händerna ofta är ju också viktigt

vid vanlig magsjuka för det är faktiskt inte samma sak räcker det med att man stannar hemma ett dygn efter att man slutat kräkas

för det är faktiskt en stoooor skillnad på vinterkräk och vanlig mag *ler*

• BellyBandit

Tema * Alkohol * Barn och föräldrar * Funktionsnedsättning * Första hjälpen * Gravid * Hälsa * Psykisk ohälsa * Senior * Sex och relationer Visa Dölj Vinterkräksjukan (calicivirus) Vinterkräksjukan börjar ofta mycket hastigt med kräkningar, diarréer och magsmärtor. Den går över av sig själv efter ett par dagar. Se till att vara helt frisk i två dygn innan du går tillbaka till arbete eller skola. Det är viktigt att du dricker mycket när du har vinterkräksjuka. Kontakta din vårdcentral om du kräks mycket och inte får i dig tillräckligt med vätska eller om du kissar mycket mindre. Vinterkräksjukan är en mag-tarmsjukdom som orsakas av ett så kallat calicivirus. Sjukdomen är väldigt smittsam. En enda person kan smitta ner en hel arbetsplats eller en förskola. Sjukdomen är mest aktuell mellan november och april, med en topp mellan januari och mars. Det är därför den heter vinterkräksjukan. Inkubationstiden är 12 till 48 timmar. Inkubationstid är den tid det tar från att ha blivit smittad till att bli sjuk. Symtom på vinterkräksjukan Vinterkräksjukan kan likna andra magsjukdomar. Det som skiljer är det plötsliga insjuknandet. Vinterkräksjukan börjar ofta mycket hastigt med kräkningar, diarréer och magont. Dessa pågår i ett till tre dygn. Man kan också ha feber, huvudvärk och muskelvärk. Efter att ha haft sjukdomen kan man ha ett visst kortvarigt skydd, en så kallad immunitet. Men man kan bli sjuk flera gånger. Förebygg vinterkräksjukan För att undvika att bli smittad ska du: * alltid tvätta händerna noga, framför allt före måltider och efter toalettbesök * använda flytande tvål och pappershanddukar på ställen där många är samlade, till exempel skolor, förskolor, arbetsplatser och andra offentliga miljöer * undvika att äta av bufféer där många personer kommer i kontakt med maten * undvika att besöka magsjuka personer. Vinterkräksjukan sprids: * genom direkt eller indirekt kontakt med smittade personer * via mat som hanterats av en person som är eller håller på att bli sjuk * genom dricksvatten eller mat som sköljts i förorenat vatten och sedan inte kokats, till exempel djupfrysta bär och grönsaker. Calicivirus förstörs vid temperaturer över 70°C, men däremot inte vid frysning. * genom vissa skaldjur som förvarats i vatten, som ostron. En praktisk regel vid vinterkräksjuka är att man ska vara helt symtomfri i minst två dygn innan man går tillbaka till arbete, skola eller andra aktiviteter. När du är vinterkräksjuk När du har vinterkräksjukan ska tänka på att: * tvätta händerna ofta * inte laga mat till andra * få i dig små mängder vätska med täta mellanrum * vara extra noga med din personliga hygien * inte vara på platser där du kan smitta andra * vara hemma från förskola, skola eller arbete minst två dygn efter att du blivit helt symtomfri. Viktigt med vätska Det är viktigt att återställa kroppens vätskebalans genom att dricka mycket. Kroppen tar upp vätskan bäst genom att du dricker i små portioner med täta mellanrum. Om du har svårt att dricka kan du ta vatten teskedsvis. När diarréerna avtar kan du börja äta som vanligt igen, men fortsätt att dricka ofta så länge avföringen är lös. Om du kräks mycket eller har mycket diarréer förlorar kroppen både vätska och salter. Du kan då dricka vätskeersättning för att ersätta det vatten och de salter som din kropp blivit av med. Du kan köpa vätskeersättning på apotek eller blanda själv, klicka på länken Vätskeersättning under Länkar. Ge inte egenblandad vätskeersättning till barn under 12 år. Fråga om råd Om du är osäker på hur du ska göra kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom två timmar genom att logga in på Mina vårdkontakter. Klicka på länken till höger. Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om vem som är din husläkare. På andra språk * För råd på arabiska ring 08-528 528 38. * För råd på bosniska, kroatiska eller serbiska ring 08-528 528 96. Sök vård Sjukdomen i sig är inte farlig, men du bör kontakta din vårdcentral om du inte får i dig tillräckligt med vätska eller om du kissar mycket mindre. Adress och telefonnummer till en vårdmottagning hittar du genom att klicka på Hitta vård och omsorg upptill på sidan. Nu finns även möjlighet att kontakta vissa mottagningar och beställa en tid via internet. Klicka på Mina vårdkontakter. Viktigt! Ring alltid din vårdcentral innan du åker dit. Då kan mottagningen förbereda ditt besök och se till att du inte smittar andra.

• BellyBandit

Magsjuka (maginfluensa)

Magsjuka, eller maginfluensa, är när du plötsligt mår illa, får ont i magen och känner dig sjuk. Många kräks, får diarré och lite feber. God hygien förebygger magsjuka. Ersätt gärna vätskan du förlorar med vätskeersättning från apoteket. Du bör söka vård om du känner dig slö och kissar mindre än normalt, har hög feber och/eller mycket ont i magen samt vid blod/slem i avföringen.

Magsjuka är för det mesta ett resultat av smittsamma virus som gör att du får en infektion i kroppen. Det kan även bero på bakterier i maten. Magsjukan brukar bryta ut inom tre dygn efter det att du smittats eller ätit av den dåliga maten.

Barn som kräks och får diarré kan snabbare bli svårt sjuka.

Symtom vid magsjuka

När du blir magsjuk blir du plötsligt illamående och får magont. Andra symtom är kräkningar, diarré, feber och svaghet. Sjukdomen brukar bryta ut snabbt och gå över på någon eller några dagar. De flesta känner sig mer eller mindre medtagna efteråt.

Förebygg magsjuka

För att undvika magsjuka är det bra att:

alltid tvätta händerna efter det att du varit på toaletten och innan du äter och lagar mat ha rent och fräscht i köket ha olika skärbrädor till kött och grönsaker förvara mat kallt, hetta upp den ordentligt vid tillagning, kyla ner den snabbt efteråt och inte låta den stå framme i rumstemperatur. Egenvård vid magsjuka

Om du kräks mycket eller har svår diarré är det bra att dricka vätskeersättning eftersom kroppen förutom vätska även förlorar salter. Det är viktigt att återställa vätskebalansen genom att dricka rikligt.

Du tillgodogör dig vätskan bäst genom att dricka i små portioner med täta mellanrum. När diarrén upphör kan du börja äta som vanligt igen, men fortsätt att dricka rikligt så länge avföringen är lös.

Du kan blanda vätskeersättning själv eller köpa färdig på apotek. Ge inte egenblandad vätskeersättning till barn under 12 år. För recept på vätskeersättning, klicka på länken Vätskeersättning uppe till höger.

Det är bra att börja äta igen så snart det är möjligt. Var dock försiktig med mjölk, kaffe och grönsaker. Börja gärna med något som känns snällt mot magen, som exempelvis te och vitt bröd.

God handhygien är förstås viktigt för att du inte ska smitta andra i din omgivning.

• BellyBandit

ser att dom rekommenderar att stanna hemma två dagar och inte tre...

men men det blev lite konstigt det första
    hoppas du blir hjälpt allafall...

vid ett tillfället insjuknade hela min familj på en gång
    mina tvillingar var då 1 år och den ena kräktes sönder magmunnen och vi låg på sjukhus i en vecka efter vinterkräksjukan innan han kunde äta själv

• mystiska mamman
    BellyBandit skrev 2010-01-21 12:53:19 följande:
    eftersom just vinterkräksjuka är så smittsamt och smittar både via luft och kontakt så ska man alltid ha alla hemma tills alla är sjuka eller har varit sjuka och alla blivit friska man rekommenderar att man ska stanna hemma tre dagar efter man kräkts sista gången vid vinterkräksjuka man ska dessutom decinfisera toaletten ordentligt också efter alla sjuklingar tvätta händerna ofta är ju också viktigt vid vanlig magsjuka för det är faktiskt inte samma sak räcker det med att man stannar hemma ett dygn efter att man slutat kräkas för det är faktiskt en stoooor skillnad på vinterkräk och vanlig mag *ler*
    Okej, förklara skillnaden för mig är du gullig, för jag kan inte hitta ngn skillnad utan det jag hittar säger att vinterkräksjukan är en form av maginfluensa. Men alla soreter är vad jag förstår lika smittsamma
  • mystiska mamman

Såg nu att du skrivit, men likväl ser jag ingen skillnad. Symtome när ju lika och hur ska man veta skillnaden utan prover?

• BellyBandit

skillnade är att vinterkräksjukan har ett så snabbt förlopp och du SPYR KASKADER
    du kan ju själv läsa från vårdguiden
    har du haft vinterkräk så vet du skillnaden det är HEMSKT

• mystiska mamman
    BellyBandit skrev 2010-01-21 13:09:13 följande:
    skillnade är att vinterkräksjukan har ett så snabbt förlopp och du SPYR KASKADER du kan ju själv läsa från vårdguiden har du haft vinterkräk så vet du skillnaden det är HEMSKT
    Jag har haft vinterkräksjukan :)

Andledning till att jag i frågasätter är för att folk tycks tro att deras barn har "bara maginfluensa" så de släpper deras än så länge friska barn till skola/dagis medan jag som umgicks med en familj i går som insjuknade ett par timmar senare, håller mitt barn hemma om i fall att vi skulle vara smittade/bära på virsuet
  • BellyBandit

då e du en MYCKET klok mamma!
    kram

Svar på tråden Vinterkräksjuka/maginfluensa