• Anonym

Hur går man till väga om man vill sterilisera sig? (tjej)

Jag vill sterilisera mig. har redan 2 barn och är 39 år. jag vill inte ha fler, det är jag helt säker på.

Var vänder man sig och hur går det till rent praktiskt? Kan man jobba eller måste man vara sjukskriven efteråt? Hur lång är väntetiden?

• Svar på tråden Hur går man till väga om man vill sterilisera sig? (tjej)
  • Cecese

Det är så olika från landsting till landsting. I en del landsting är det tyvärr helt omöjligt att få det gjort utan medicinska skäl, i andra kan man få det beviljat men det kostar 10.000 kr och i en del kostar det bara typ 300 kr. Så om du skriver var du bor, alltså vilket landsting är det nog lättare att få svar vad som gäller där.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Anonym

Umeå. västerbottens läns landsting

• Fyrtal i damer

Jag håller för tillfället på att vänta på tid för sterilisering.. Jag ringde till kvinnokliniken och fick prata med en läkare där, och för mig kommer det att kosta 2500 kr att göra det. Det jag fick veta var att jag kommer bli djupt sövd, så hon (läkaren) tyckte att det skulle vara bättre om min man gjorde det. ( då jag är överviktig efter mitt senaste dotter + att jag slutade röka för 3 månader sedan) och med en man så räcker det med lokalbedövning.  Jag är 28 år och jag är helt säker på att jag inte vill ha fler barn. + att det är inte hundra procentigt att sterilisera sig som kvinna fick jag veta.

• Lolalee
    Mamma til 3 döttrar skrev 2010-01-21 14:17:31 följande:
    Jag håller för tillfället på att vänta på tid för sterilisering.. Jag ringde till kvinnokliniken och fick prata med en läkare där, och för mig kommer det att kosta 2500 kr att göra det. Det jag fick veta var att jag kommer bli djupt sövd, så hon (läkaren) tyckte att det skulle vara bättre om min man gjorde det. ( då jag är överviktig efter mitt senaste dotter + att jag slutade röka för 3 månader sedan) och med en man så räcker det med lokalbedövning.  Jag är 28 år och jag är helt säker på att jag inte vill ha fler barn. + att det är inte hundra procentigt att sterilisera sig som kvinna fick jag veta.
    att vad inte är 100%?
  • Cecese
    Lolalee skrev 2010-01-21 14:23:32 följande:
    att vad inte är 100%?
    Varken manlig eller kvinnlig sterilisering är 100 % säker. Det händer att man blir gravid fast man är steriliserad.
  • Lolalee
    Cecese skrev 2010-01-21 14:38:17 följande:
    Varken manlig eller kvinnlig sterilisering är 100 % säker. Det händer att man blir gravid fast man är steriliserad.
    =o det har ja aldrig hört förr....
    ja menar, om man väljer att plocka ut livmoder och äggstockar så är det väl defenetivt?? ingen mens, inga ägg, ingen graviditet.. fast ni kanske menar en annan typ av sterilisering?
  • Cecese
    Lolalee skrev 2010-01-21 14:48:36 följande:
    =o det har ja aldrig hört förr....ja menar, om man väljer att plocka ut livmoder och äggstockar så är det väl defenetivt?? ingen mens, inga ägg, ingen graviditet.. fast ni kanske menar en annan typ av sterilisering?
    När man steriliserar så tar man inte bort något utan man delar äggledarna och bränner ändarna eller klämmer av äggledarna. Iaf var det nåt sånt. Och då händer det ibland att kroppen läker sig själv och då kan man bli gravid. Man har ägglossning, mens osv precis som vanligt.

Om man tar bort livmodern heter det hysterektomi och det gör man bara vid medicinska skäl som enorma blödningar vid mens eller annat. Då brukar man ändå lämna äggstockarna eftersom dom behövs pga hormoner.

Om man tar bort äggstockarna hamnar man i klimakteriet och det gör man nog bara om man har cancer eller så i äggstockarna.
  • Lolalee
    Cecese skrev 2010-01-21 14:59:12 följande:
    När man steriliserar så tar man inte bort något utan man delar äggledarna och bränner ändarna eller klämmer av äggledarna. Iaf var det nåt sånt. Och då händer det ibland att kroppen läker sig själv och då kan man bli gravid. Man har ägglossning, mens osv precis som vanligt.Om man tar bort livmodern heter det hysterektomi och det gör man bara vid medicinska skäl som enorma blödningar vid mens eller annat. Då brukar man ändå lämna äggstockarna eftersom dom behövs pga hormoner.Om man tar bort äggstockarna hamnar man i klimakteriet och det gör man nog bara om man har cancer eller så i äggstockarna.
    aha.. okej=) bra, då vet jag=)
  • Anonym

Ok, men var vänder man sig? Till vårdcentralen eller? Ingen som vet vad det kostar i Umeå?

• Anonym (precis gjort)

jag gjorde min sterilisering i tisdags. Jag pratade med kvinnokliniken och så tog dom hand om allting.
    Jag fick mitt betalt pgr av att inga prev.medel funkar för mig.

• Anonym

Ok, va bra! På vilket sätt fungerar de inte för dig? För mig är det mest att jag inte vill sätta i mig en massa hormoner som gör mig fet, arg och finnig. Plus att jag är nöjd med de barn jag har. Kontaktade du kvinnoklinken direkt eller gick du via vårdcentralen? Var bor du?

• Anonym (precis gjort)

Jag blev folkilsken av allt som har med hormoner att göra, kopparspiralen fick jag kraftiga blödningar av.

Jag kände att jag var nöjd med de barn jag har.

Jag gick genom kvinnokliniken direkt.

Jag bor i östergötland.

De har varit jättebra och jag har inte haft några problem alls på vägen.

• Söta Nasse

jag vill också genomgå en sterilisering om inte min man kan tänka sig att göra en. Han håller på och funderar lite nu.

Vi är väl lite lite småsugna på en till, men vi båda vill ha en tjej då och ända sättet för oss att få en tjej blir typ att åka till usa och välja kön. och det kostar ju massor.

Sedan orkar vi verkligen inte med en till. Känns som att det räcker med 2. Men även om man nu skulle sterilisera sig så borde det ju gå att genomgå en ivf ändå efteråt. Vi har genomgått en och det blir inga barn på naturlig väg, men jag oroar mig ändå så himla mycket för att bli gravid. Varje gång jag blir illamående tror jag att jag är gravid, även om jag råkar ha magsjuka, äter ppiller och just haft mens.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
Svar på tråden Hur går man till väga om man vill sterilisera sig? (tjej)