• mammi 76

utslag ansiktet tre veckors bebis

Min lilla dotter på tre veckor har fått massa utslag i ansiktet. Liknar hormon plitor men sen är hon även väldigt röd o irriterad på många områden i ansiktet.
    Någon som vet vad detta kan vara, bero på?
    Är det vanligt att bebisar har så mkt utslag när de är så små och vad finns det att göra åt det?

• Svar på tråden utslag ansiktet tre veckors bebis
  • KlasStures mamma

Min tös hade en massa prickar och grejer i början. En del var hormon prickar ohc en del var pga torrhud. Fråga på bvc. De är vana att känna igen de olika prickarna =)

• mian75

Jag tycker att du ska ha lite is i magen. Förmodligen är det bara hormonplitor men om din bebis är torr så kan du smörja med raps- eller olivolja. (Om du använder olivolja kan du testa på ett litet område först. De flesta barn tål det bra men någon enstaka kan reagera på den.) Undvik barnoljor och mjukgörande salvor som många gånger innehåller mineraloljor = petroleumrester.

Om utslagen sprider sig ner på halsen, bålen, magen o s v eller om utslagen inte försvinner runt 2-3 månaders ålder bör du diskutera det med ditt BVC. Då kan det vara tal om någon form av födoämnesallergi, vanligast mjölkprotein- eller äggallergi.

• Vaniljkex

Later helt nomalt. Det forsvinner sa smaningom. Smorj den torra huden, som mian75 skriver ovan.

• GrönaDruvan

Antagligen är det väl bara hormonplitor eller torr hud som de andra skriver.
    Skulle hon däremot få dessa utslag i samband med kräkningar och att on gråter otröstligt så kan det vara mjölkallergi.
    Jag skriver bara från mina egna erfarenheter.
    Sonen hade utslag på kinder, på hals, bakom öron och i panna...

• mian75
    GrönaDruvan skrev 2010-01-21 18:39:44 följande:
    Antagligen är det väl bara hormonplitor eller torr hud som de andra skriver.Skulle hon däremot få dessa utslag i samband med kräkningar och att on gråter otröstligt så kan det vara mjölkallergi.Jag skriver bara från mina egna erfarenheter.Sonen hade utslag på kinder, på hals, bakom öron och i panna...
    Vill bara förtydliga att man inte behöver ha flera symtom (t ex eksem, kräkningar, lös mage, hård mage, magont, i svåra fall andningsbesvär) för att det ska kunna vara mjölkallergi. Det räcker med ett symtom men tyvärr har man inte alltid den vetskapen inom t ex sjukvården/BVC. De menar därför många gånger att barnet inte kan ha mjölkallergi om det inte har ont i magen trots att barnet kan ha eksem över hela kroppen. 
  • GrönaDruvan
    mian75 skrev 2010-01-21 19:24:17 följande:
    Vill bara förtydliga att man inte behöver ha flera symtom (t ex eksem, kräkningar, lös mage, hård mage, magont, i svåra fall andningsbesvär) för att det ska kunna vara mjölkallergi. Det räcker med ett symtom men tyvärr har man inte alltid den vetskapen inom t ex sjukvården/BVC. De menar därför många gånger att barnet inte kan ha mjölkallergi om det inte har ont i magen trots att barnet kan ha eksem över hela kroppen. 
    Jag vet detta, jag skrev bara hur det var för oss.
  • Michelle75
    Hej!
    Är det inte en bra idé att göra en allergitest på ditt barn?

Min dotter började sedan tidigt med samma symtom, i ansikte som sedan spred sig till magen och benen.

Det blev hemskt! Hon kliade på sig hela natten och fick sår.

BVC rekommenderade alla möjliga salvor o till slut en läkare sade att jag skulle jag skulle göra en "pricktest" (allergi test) på henne.

Hon var över 1 år när jag till slut fick reda på att hon är pälsdjurallergiker och fick rätt behandling efter det.

Plus att nu, så klart undviker jag att träffa djur och det blev en stor skillnad på hennes utslag.

Lycka till!

Michelle
  • mian75
    GrönaDruvan skrev 2010-01-21 19:28:58 följande:
    Jag vet detta, jag skrev bara hur det var för oss.
    Jag ville bara förtydliga för de som inte är så inne i mjölkproteinträsket .
    GrönaDruvan skrev 2010-01-21 19:49:08 följande:
    Man gör helst inte pricktest på så små barn! Det är inte helt säkert.
    Som Zippo skriver - pricktest på så små barn är inte tillförlitliga. Vår son t ex pricktestades vid ca 4 månaders ålder för mjölk och ägg. Pricktestet var negativt. Blodprov togs och detta var också negativt. Då mjölken ändå misstänktes fortsatte vi med mjölkfri kost men han var fortfarande prickig till och från ibland.

Vi misstänkte äggallergi igen vid ett års ålder och vid nytt pricktest vid 14 månaders ålder visade resultatet positivt.
  • Anna i Hult

Hormonplitor. PUNKT! Gör ingenting, de försvinner av sig själv om några veckor. Det kommer att komma fler, precis som akne. Huden behöver inte rengöras eller så.

• cc12

Min son hade också massa prickar och blev väldigt röd där prickarna satt. Men de försvann efter ett tag och ibland kom det nya. Men det är helt ofarligt och bvc-sköterskan sa att det var värmeutslag som bebisar lätt kan få då deras porer är för små så de kan inte svettas på samma sett som vuxna. Men vid ca 4 månaders ålder ska det inte vara något problem längre. Min son hade prickar till han var drygt en månad.

• GrönaDruvan
    mian75 skrev 2010-01-21 22:39:11 följande:
    Jag ville bara förtydliga för de som inte är så inne i mjölkproteinträsket .
  • GrönaDruvan
    Anna i Hult skrev 2010-01-21 22:46:26 följande:
    Hormonplitor. PUNKT! Gör ingenting, de försvinner av sig själv om några veckor. Det kommer att komma fler, precis som akne. Huden behöver inte rengöras eller så.
    men du vet ju inte om prickarna hennes barn har är hormonprickar? Antagligen är det så, men det är ju inte alls säkert...
  • Anna i Hult

Nä, men sannolikheten vid tre veckors ålder är mycket stor, jämfört med mjölkallergi...

• Salamina

Sibelle började få skorv i ansiktet när hon var ca 1mån. Började som röda blämmor och prickar, som sedan efter en tid övergick till skorpor/fjäll.
    När hon var så liten smörjde jag med babyolja. När hon var 3 månader började jag med Borago, efter det har hon varit skorvfri.
    Finns foton i mitt galleri på det under "Skorv".

Mamma till Sibelle 090316
Svar på tråden utslag ansiktet tre veckors bebis