• Vaniljkex

Myggfritt i Thailand, finns det?

Kan nagon tipsa mig om ett myggfritt resmal i Thailand? Jag har bara varit pa Phuket, och dar var det rejalt med myggor. Det gick ju an nar det bara var mannen och jag, men om vi ska aka till Thailand med var dotter vill jag inte att det ska vara lika mycket mygg. 

• Svar på tråden Myggfritt i Thailand, finns det?
  • annaOmeja

Jag har varit i phuket i tre veckor och fick inte ett enda myggbett. Däremot nu när vi var i krabi och koh lanta så var det myggmedel som gällde hela tiden så fort solen var på väg ner. Jag hade sagt phuket men där har du ju redan varit och blivit biten.

• Vaniljkex

Var nagonstans pa Phuket bodde du? Vi var ungefar mitt pa vastkusten (tror jag iaf), och mina svarforaldrar var dar samtidigt, bodde i Khata (heter det sa? nere i syd iaf), och var lika illa bitna de. Det smidiga med Phuket ar ju att man alltid ar ganska nara flygplatsen.

• resemamman

Det varierar nog väldigt var myggen är. Vi har rest runt mycket i Thailand och upplevt både mycket mygg och inga mygg alls. Ibland tom åå samma resort bara olika tillfällen. Vissa år blir det mer mygg andra mindre. Tror det är tur eller otur helt enkelt. "Vanliga" myggor är ju inte farliga. Dock är dengue-myggan det, och den kan bita även dagtid på annars myggfria ställen...

• Elli47

Det beror lite på var man bor. När vi bodde på Anan Hotel  i Karon träffade vi inga mygg alls, däremot hade vi rejält med mygg när vi bodde på ett hotell högre upp vid skogen, där fanns massor av växter i trädgården och vid poolen.

• evaoregon

Kan det inte också bero på årstiden?  Jag har hört att det är mer mygg när det regnat.

• evaoregon
    evaoregon skrev 2010-01-22 20:18:28 följande:
    Kan det inte också bero på årstiden?  Jag har hört att det är mer mygg när det regnat.
    Hittade info om det nu...

"Denguefeber är endemisk i Thailand liksom i övriga asiatiska länder. De myggor som på olika sätt sprider febern har påträffats under en längre tid i Thailand och närliggande områden. Dessa myggarter lever i tropiska och subtropiska förhållanden och trivs i princip i allehanda mikromiljöer: på landsbygden, i djungeln, i städer, inom- och utomhus. Enligt det thailändska hälsoministeriet har man sedan 1997-1998 med ett par års mellanrum kunnat märka en ökning av denguefeberfall. Det senaste året registrerades tiotusentals fall av denguefeber i Thailand.  Flest smittofall inträffar under regnperioden, som i Thailand börjar i maj och pågår till oktober."

Länk

• Elli47
    evaoregon skrev 2010-01-22 20:18:28 följande:
    Ja givetvis är det mer mygg om det regnar, precis som här hemma och denguefeber är riktigt otäckt, vi lärde känna en tysk som haft det, 6 veckor hade han legat på sjukhus!!
  • LisaLo

Har precis kommmit hem rån Thailand och var i Phuket, Krabi samt Phi phi.... och myggen, ja dom följde oss. Värst var det på natten eftersom städerskorna släppte in myggen när dom städade rummen. Min son blev biten i huvudet flera nätter. Till slut satte jag myggmedel i håret också på han. Men vad vi använde på vår son var en liten grön flaska babyjohnsson... som ni kan köpa på alla apotek. Bara fråga. Det fungerade på kvällar när vi var ute. kan tillägga att min son e liten snart 6 mån...

• Vaniljkex

Vi var dar i slutet av januari, dvs under den torra perioden. Verkar som att det ar svart att undvika de sma kraken alltsa! Trist, for Thailand verkar sa barnvanligt i ovrigt. Far val valja ett annat resmal, som Maldiverna (men inte sa bra under barnvagnsperioden) eller Dubai, dar har vi aldrig blivit bitna. Mustique lar vara helt insektsfritt oxa. Tack for alla svar!

Svar på tråden Myggfritt i Thailand, finns det?