• sirpalisa

Halsfluss och utslag?

Hej!
    Har en liten fråga om det är någon annan som har varit med om att deras barn har fått nässelutslag i samband med halsfluss? Våran son har utslag på kroppen och läkaren trodde att det kunde bli så eftersom halsprovet visade positivt. Han äter nu pencillin och jag hoppas att det beror på detta så att det inte är någon allergi. Någon som har haft samma?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Halsfluss och utslag?
  • pensé

Kliar det? Jag hade halsfluss och kliande utslag - det var sharlakansfeber.

• sirpalisa

Ja, det verkar som det kliar. Han tar sig mot magen och det är där de flesta utslagen sitter. Han äter ju pencillin nu så jag hoppas på att det ska göra att de förvinner. Hur länge stannade dina utslag kvar?

• Minnamamma

låter som sharlakansfeber som IngelaoVince säger. Brukar vara ett ganska småknottrigt utslag. Nästan som sandpapper när man känner på huden.

• sirpalisa

ja, det känns precis så. Men det brukar väl oxå behandlas med pencillin eller hur behandlas det?

• Nisen

Körtelfeber:

De typiska tecknen på körtelfeber är halsont, hög feber, trötthet samt svullna lymfkörtlar i halsen, armhålorna och ljumskarna. Andra symtom kan vara lätt svullna ögonlock, utslag på huden, värk i lederna, ont i musklerna och illamående. Om du får infektionen i vuxen ålder behöver du inte få ont i halsen, utan besvären är då framförallt feber och förstoring av lymfkörtlarna.

Inflammationen i halsmandlarna ser likadan ut som vid halsfluss. Du kan få röda prickar i munhålans slemhinna. I allvarligare fall kan halsinflammationen göra att du får svårigheter att äta och dricka och du kan få problem med andningen.

Scharlakansfeber:

Scharlakansfeber börjar med feber, ont i halsen och allmän sjukdomskänsla. Illamående och kräkningar kan också förekomma. Efter ett dygn framträder ett småknottrigt utslag som ofta börjar i ansiktet och sprider sig till resten av kroppen. Utslagen kan vara svåra att se, men du känner dem med fingertopparna.

Efter ett par dagar blir även tungan småknottrig och röd, så kallad smultrontunga. Svalget är rött och halsmandlarna, tonsillerna, svullna och täckta med beläggningar. Barnets kinder är röda, men runt munnen är huden blek.

Efter ett par veckor brukar huden, framförallt på händer och fötter, fjälla ungefär som efter en stark solbränna.

• sirpalisa

Okej! Tack för svaret! Antar att det återstår att se om tungan blir prickig och händerna flagar för att se om det är scarlakansfeber. Det behandlas ju iallfall med samma antibiotika som ahn har fått så det borde försvinna i vilket fall. Önskar att de dumma utslagen kunde försvinna med en gång. Får väl ha lite is i magen.

• Cia o krabaten

Tror absolut på scharlakansfeber då det är samma streptococker som halsfluss.

Dottern var sjuk en dag med feber och nässelutslag liksom, men blev frisk så fort att det var inte förrän en vecka senare när jag fick halsfluss som vi kom till doktorn och testade henne och visst hade hon också streptococker!
  • Nisen

När jag trodde att min son hade scharlakansfeber blev vi isolerade på sjukhuset, ska tydligen vara väldigt smittsamt.

• Minnamamma
    sirpalisa skrev 2010-01-21 20:24:41 följande:
    ja, det känns precis så. Men det brukar väl oxå behandlas med pencillin eller hur behandlas det?
    Ja, sharlakansfeber kan ju komma som en slags följd till halsfluss då det är samma bakterier och samma behandling så du ska se att han snart blir bra.
  • sirpalisa

Lästa att efter 2 dagar med kåvepenin så ska det inte smitta längre. Men det verkar som det smittas lätt och att det kan bli många på te förskolan som får det i omgångar. Så då får ala behandlas samtidigt. Han har precis börjat inskoning men vi har hållt oss hemma sen han fick första dosen medicin. imorgon blir fjärde dagen så vi ska gå tll förskolan då. Läkaren sa att det var okej så jag hoppas att han inte smittar.

• Nisen
    sirpalisa skrev 2010-01-21 20:56:46 följande:
    Lästa att efter 2 dagar med kåvepenin så ska det inte smitta längre. Men det verkar som det smittas lätt och att det kan bli många på te förskolan som får det i omgångar. Så då får ala behandlas samtidigt. Han har precis börjat inskoning men vi har hållt oss hemma sen han fick första dosen medicin. imorgon blir fjärde dagen så vi ska gå tll förskolan då. Läkaren sa att det var okej så jag hoppas att han inte smittar.
    Han är nog smittfri om han ätit 4 dagar! 2-3 dagar brukar dem ju säga, Jag hade halsfluss för 11 dagar sen och jag åkte in på en söndag  och fick antibiotika. på måndagen hade jag f*n mer ont i halsen än söndagen, måndagen var jag liiiite bättre i halsen men hade fortfarande feber och slut i kroppen, tisdagen kände jag mig bättre men var hemma från jobbet för att jag hade lite feber kvar onsdagen jobbade jag.  Det var nog klokt att gå till förskolan efetr 4 dagar så din lille fick återhämta sig lite ;) Hoppas att han ,år bättre nu!
  • sirpalisa

grrrr! Börjar bli osäker på om det verkligen hänger ihop med utslagen. De har inte förvunnit än. De har ju bleknat lite och inte blivit fler men de syns fortfarande tydligt. Det kanske är något annat trots allt. Allergi kanske? Åh, vad jag e nojjig hela tiden.. Önskar att jag kunde sluta ora mig hela tiden :/

• Roja
    sirpalisa skrev 2010-01-23 20:10:04 följande:
    grrrr! Börjar bli osäker på om det verkligen hänger ihop med utslagen. De har inte förvunnit än. De har ju bleknat lite och inte blivit fler men de syns fortfarande tydligt. Det kanske är något annat trots allt. Allergi kanske? Åh, vad jag e nojjig hela tiden.. Önskar att jag kunde sluta ora mig hela tiden :/
    Det kan väl ta upp emot 2 veckor innan utslagen är helt borta? Var hos läkaren med min dotter igår..och han sa att det kan ta så lång tid ibland.
    Nu är ju ditt barn förmodligen helt friskt, eftersom detta inlägg är från januari..
    Hur lång tid tog det för ditt barn att tillfriskna helt? Vi fick Kåvepenin igår kväll..och skulle kunna gå till dagis på måndag redan, sa läkaren.
  • sirpalisa

Hej!
    Nja, utslagen försvann väl efter ca 2 veckor men kom sedan tillbaka. Vi fick gå till doktorn igen och halsprov visade sig vara positivt igen. Nu har min sambo åkt på halsfluss så imorgon ska jag och Axel till doktorn för att försäkra oss om att vi inte har det nu oxå. Lika bra att äta penicillin samtidigt så vi får bort skiten! Är så trött på sjukdom nu!
    Hoppas din dotter blir frisk snart och att det inte är nån mer i familjen som bär på det.

• Roja

Men oj! Det verkar ju bra jobbigt att få tillbaka det! Trodde bara man fick det en gång? Alltså prickarna..
    Jag hoppas ni blir fria från halsfluss-bakterierna, för dem är hemska! Och Kåvepenin är en fruktansvärd pencillin.. Vi fick fruktsmak till vår lilla..och det var hemskt att få i henne i början. Nu äter hon den.., men vi mutar också med present efter varje dos.
    Här hemma är alla andra friska.., men vi har precis börjat dagis..så jag misstänker att vi inte kommer hålla oss från virus och bakterier framöver.

Svar på tråden Halsfluss och utslag?