• Acnaib

Gipsspackel?

Hej!

Jag har lyckats göra hål i en gipsvägg här hemma och tänkte laga det med såkallat gipsspackel. Har hört att det ska fungera bra. Nu undrar jag dock VART jag får tag på det?!! Jag hittade det på beijerbygg.se men där står det att det är beställningsvara.
    Grejjen är den att jag skulle behöva det redan imorgon, så jag hinner laga hålet innan målarna kommer på måndag.
    Så, ont om tid är det!

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Gipsspackel?
  • Pappa G

Hur stort är hålet?

Försök om möjligt att få in en bit masonit eller liknande som kan hjälpa till.

Alternativ till gipsspackel kan ex. vara Casco Husfix, som brukar finnas på byggmarknader och välsorterade stormarknader.

• Acnaib

Hej och tack för så snabbt svar.

Hålet är inte så stort, ca 3 cm i diameter. Jag skulle ta ut en expanerplugg, men tog visst i lite hårt... {#lang_emotions_tongue_out} så halva väggen följde med istället för bara den yttersta ringen...

• Pappa G

Men då fungerar det kanske med bara spackel. Kanske får du göra det två gånger.

• Acnaib

Det trodde jag oxå, så jag har försökt det. Men eftersom skicktet blir så tjockt så fungerar det inte som jag tänkt. Ja spacklade i måndags, men det sprack, så jag spacklade över sprickan igen, det sprack ien, spackel igen... osv. Idag gav jag upp och testade trycka en liten spik genom hela alltet. Inget hade torkat. Det var mjukt, kletigt rakt igenom. Så jag tvivlar på att det fungerar när det är så tjockt. Tog bort spacklet igen idag, det blöta... och söker nu ett annat alternativ. {#lang_emotions_smile} Men husfixet verkade ju toppen, läste lite om det nu. Ska se om jag kan raga upp något imorgon. Hoppas!

• Pappa G

Husfix genomhärdar. Det finns även i en Rapidvariant som härdar snabbare.

• Tilt

Sitter hålet där man med tiden kan tänkas behöva borra eller hänga upp saker osv finns det bara ett bot och det är att såga upp väggen, regla baksidan och sätta upp en ny bit gips i hålet och sedan spackla skårorna.

Alternativ två om det nu inte är på nått av ovanstående ställen är glasfiberväv + vanligt spackel.

• Pappa G

Casco Husfix går efter härdning både att borra och skruva i..

• Tilt

Det gör det i det mesta, du får inte samma hållbarhet ändå som du får i en reglad gipsskiva så varför inte göra det ordentligt istället?

Svar på tråden Gipsspackel?