• stina k

Ha två enkelsängar som dubbelsäng. Obekvämt? Nån som vet?

Hej,

Funderar på att köpa dubbelsäng, men att köpa två 90-resårsängar och sedan ha en 5 cm tjock bäddmadrass ovanpå. Man kan ju köpa en sån skumgummigrej att lägga i skarven.

Frågan är om man känner skarven när man ligger på mitten av sängen eller om det inte märks?

Finns ju inte 180 sängar att köpa på ikea i den modellen jag tänkt och dessutom skulle det vara riktigt klumpigt att flytta på en sån bred säng. Hoppas någon har någon åsikt i denna fråga :)

• Svar på tråden Ha två enkelsängar som dubbelsäng. Obekvämt? Nån som vet?
  • Tess76

Vi har två enkelsängar med en tjock bäddmadrass, kanske 5-6 cm. Inget i skarven men vi känner inte den ändå.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • anniebananie

Det bästa man kan ha är två enkelsängar men en dubbel-bäddmadrass. Då blir det ingen skarv alls men det finns stabilitet i mitten så den blir inte nedlegad som en dubbel skulle bli.

• Nattviolen

Går alldeles utmärkt, för att inte tala om hur mycket smidigare två 90:s är jämfört med en 180:s. Se till att sängarna inte glider isär via sängram eller genom att binda ihop benen och sen en rejäl bäddmadrass så märker du inte av skarven

• Kanskedinsyrra

min sambo har en mjuk säng å jag en hård... varsin 90´s. vi har inte bundit ihop dom i denna lägenhet men i förra å de står så stabilt utan snöre eller ram. vi har inget emellan, men en "dubbel bäddmadrass" funkar !

• LyckligtSlut

Man får binda ihop benen. Finns ibland sådana tillbehör i metall att köpa också. Våra sängar glider isär. Dubbelmadrass på sängen är bäst. Funkar utan. Vi lider mest av att det blir gap mellan sängarna som man kan fastna i.

• stina k

Jag hade tänkt att köpa såna metallbeslag som håller ihop sängarna :)

Nu vågar jag köpa två 90sängar, vill inte tänka på att få upp en 180 säng för trappan.. haha..

Skönt att höra att alla verkar tycka att det funkar bra :)

• Baboll

Det går jättebra med två enkelsängar och en gemensam bäddmadrass, samt att benen sätts ihop så de inte glider isär. Vi hade en bred säng förut och då blev det "vågor" i sängen när den andra vänder sig, nu ligger vi mycket mer ostört och har dessutom olika hårdhet på sängarna.

• hewa

Vi har två 90 sängar i en sängram och en 6-7 tjock latexbäddmadrass. Funkar kanon, man kan ana skarven om man ligger mitt över den på rygg men det är inte så det är obekvämt, mer att man märker en liten skillnad i hårdhet just vid skarven. Vi skulle aldrig kunna ha en 180 madrass, dels eftersom vi provat en 160 cm och ganska snart rullade vi båda in mot mitten för att den sjönk ihop som mest där och dels eftersom maken behöver en hårdare madrass än jag för att inte få ont i ryggen.

• stina k

Just det problemet har jag med vår nuvarande säng. Vi har en 160 och man liksom rullar in mot mitten. Stör mig väldigt mycket på det så det blir skönt att slippa den irritationen :)

• AnLj

Det är bättre med två enkelsängar, då man man vilja vilken fasthet man vill ha på dem. Oftast så väger en man mer än en kvinna, vilket gör att man inte ska ha samma madrass. Så har vi plus en 180 bäddmadrass, det är ypperligt tycker vi.

• nilla 1972

skaffa en stor bäddmadrass över som täcker båda sängarna som är extra tjock. sen finns det 160 cm breda sängar som jag tycker är mer lagom, men det beror ju på hur stor man är också. vid ett tillfälle med ett jättesovrum och nyss flyttat ihop hade vi 2 120 cm sängar ihop. det var mäktigt. men skönast är att krypa intill varandra....

• LAV0LINA
    Nattviolen skrev 2010-01-21 21:38:48 följande:
    Se till att sängarna inte glider isär via sängram eller genom att binda ihop benen och sen en rejäl bäddmadrass så märker du inte av skarven
    Skruvtvingar går alldeles utmärkt !
    Haha
    Vi har helt olika sängar (modell) så vi kunde inte klämma fast dom med metallbeslag.
    Tidigare använde vi spännband
    Allt går
Svar på tråden Ha två enkelsängar som dubbelsäng. Obekvämt? Nån som vet?