• ABC123

Är katter flockdjur?

Vi har en hankatt som är ca 6 månader nu. Han verkar lite rastlös och uttråkad ibland. Detta kanske är helt normalt? Men sedan slog det mig att han kanske saknar sällskap av sin egen sort?

Jag studerar hemifrån och han är kanske ensam 1-2 timmar totalt om dagen, får vara överallt i lägenhet och sover med oss. 

Han är ca 85% perser och 15% Norsk skogkatt.

Så min fråga är, tror ni att han vill ha sällaskap, behöver katter sällskap av sin egen sort för att trivas?

Han är innekatt.

• Svar på tråden Är katter flockdjur?
  • ABC123

Okej, så då kan det inte vara det som gör honom rastlös?
    Han kanske vill vara utekatt.

• Mira 70
    ABC123 skrev 2010-01-21 21:37:28 följande:
    Okej, så då kan det inte vara det som gör honom rastlös? Han kanske vill vara utekatt.
    Är han hemma själv när du tex jobbar? En kattkomois är ett jätte bra förslag. Nej katten är inte ett ensam djur, dom tycker om sällskap.
  • bridezilla

Katter är inte flockdjur men de är inte heller ensamdjur. Förvildade katter samlas ofta i kolonier. Många (de flesta) katter tycker om att ha en kattkompis.

• vackrastarflow

Nej de är inte flockdjur, men de uppskattar sällskap! Det är mycket möjligt att din lilla kattpojke hade trivts med en kattkompis, men det finns inga garantier för detta.

Om du tycker rastlösheten tar ut sig genom att han går runt i lägenheten och tittar så är det inte ett tecken på rastlöshet och/eller att han skulle vara uttråkad. Katter gör så för att kontrollera att allt står rätt till i deras hem.

• Nattviolen

Sällskap funkar för vissa katter, men inte alla. Försök bygga en utmanande klätterställning, med rör att krypa igenom, landgång ända upp under taket. Härliga ställen att ligga högt och spana, klättra, klösa. Sånt kan göra susen för en katts humör.

Visserligen är perserkatter oftast rätt laidback och gör gärna ingenting om det inte behövs, men det kanske är norrmannen i kisse som behöver något att göra.

• BuoBä

Han är ju kattunge fortfarande, de får ju sina sprallryck ibland och far runt överallt. Ifall det är det du menar med rastlös. Ifall det är att han "patrullerar" runt i hemmet, så är det som vackrastarflow skrev helt normalt och inte ett tecken på uttråkning.

• vackrastarflow
    BuoBä skrev 2010-01-21 21:55:54 följande:
    Han är ju kattunge fortfarande, de får ju sina sprallryck ibland och far runt överallt. Ifall det är det du menar med rastlös. Ifall det är att han "patrullerar" runt i hemmet, så är det som vackrastarflow skrev helt normalt och inte ett tecken på uttråkning.  
    Ehm kan du berätta för min 3-åriga katt att sprallryck hör till kattungar endast??
  • CombatLover

Vi köpte två för att vi är borta stora delar av dagen. Min sambo är lite blödig tyckte att det vore synd med en som är ensam hela dagen så han tyckte vi kunde köpa en av brorsorna när vi ändå köpte en. Så en blev två och de verkar må bra av varandras sällskap. Tror dock inte att det är ett måste med två som flera andra säger här.

Svar på tråden Är katter flockdjur?