• sunsed1

Ni som har barn som har glasögon

6 åringen kommer troligen att få sina första glasögon utskrivna inom någon månad.

Nu undrar vad har ni betalat för pris på de första glasögonen era barn har fått?

jag har frågat lite runt i optikaffärer och fått lite motstridiga svar, Allt från att vi ska betala allting, att kommunen bidrar med ca 500 till att upp till 7 -8  år är de första glasögonen gratis.

Så nu är jag inte alls klokare än förr.

Någon som vet?

tack för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-21 22:34
    *puffar lite*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-21 23:19
    "puff"
  • Svar på tråden Ni som har barn som har glasögon
  • sunsed1

hej! Puffar lite till. Fur fick era barn sina första glasögon, vad har det kostat er?
    tacksam för svar.

• Lovali

Ebba fick glasögon vid 5,5. Hon är snart 8. Det är olika i olika landsting vad man får i bidrag tror jag. Här i Gbg har jag för mig att vå får runt 450:-. Vi har hela tiden köpt hennes glasögon på Specsavers, de är oslagbart biligast. Nu skall vi köpa nya i april, innan hon blir 8 då blir det sista gången vi får bidrag. Sedan får man betala optikerbesöken & glasögonen själv, usch

• helene306

Vi fick 450:- i landstingsbidrag och den bidragslappen skickade kvinnan med från ögonmottagningen.
    Vi betalade 1500:- för sonens glasögon och då fick vi 700:- i rabatt för Synsam hade barnkampanj, tror det var rabatt på bågarna. Sonen var 4½ år när han fick glasögonen.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Gul13

Det var ungefär samma för oss som för Helene306.

Vi betalade dock 1200 för dotterns glasögon.

• sunsed1

Tack för svar, det skiljer sig som jag ser med några hundra, då vet jag ca priset i alla fall. Man får hoppas att de håller lite och inte går sönder dag 3 vid vilda lekar... ajaj. :-/

Som jag fick höra så får man från här landstingnet cca 500, så det är väl nästan samma sak.

tack för svar.

• FamÅkesson

I skåne får man ett bidrag på 500 kr av Ortopisten (ögondr). Min son har haft glasögon sedan han var 2 år gammal.
    Jag har bland annat köpt sonens glasögon på Optikmagasinet (Hyllinge) och då fick jag 2 par glasögon till priset av 1 par och det räckte med dom 500 kr i bidraget som jag hade fått.

• Norrskenet

Du ska inte fråga hos optikern, utan hos landstinget, vilka regler som gäller o vilka optiker som är "anslutna" till det systemet, om man säger så... Här hos oss betalar landstinget för själva glasen, medan vi får betala för bågarna o de har kostat allt från 400 kr upp till 1200, men här har vi också 1 års garanti på bågarna. Ett år fick vi byta bågar 3 ggr... Så ta reda på om optikern har garanti!

• Majsan70

Min dotter är 15 nu men har hatf sina glasögon sen hon var 8 eler 9 ungefär. Mellan 9-1400 har de kostat och vi har aldrig fått ett öre i bidrag. Vi köper alltid hennes glasögon på Aktuell Optik som har bra priser.

Efetrsom dotterns syn ständigt blir sämre så byter vi ungefär vartannat år.

• Majsan70
    helene306 skrev 2010-01-26 08:21:12 följande:
    Majsan: Bidraget från Landstinget tror jag bara gäller till en viss ålder, tror det är 8 år så det är säkert därför ni inte fått något?
    Så kan det ju vara oxå.  Jag har inte tänkt så mycket på det!
Svar på tråden Ni som har barn som har glasögon