• Danny

Installera bänkdiskmaskin

Jag har köpt en begagnad bänkdiskmaskin, som jag tänkte försöka installera själv så gott det går. Är öppen för alla sorters tips, dock vill jag att installationen max ska kosta ett par hundralappar. Har kollat lite under diskbänken, och där finns en "pip" som sticker ut från avloppsröret, antar att det är där avloppsslangen ska fästas, såvida jag inte låter vattnet rinna ut direkt i diskhon. Var och hur fäster jag vattenslangen? HAr kollat under blandaren och där finns två rör för kall- och varmvatten + ett betydligt kortare rör i mitten.

• Svar på tråden Installera bänkdiskmaskin
  • Danny

Den har tyvärr ingen avstängning, så jag blir väl tvungen och byta den, pratade precis med en vvs-kille som sa att en ny sån med nippel där man kan fästa vattenslangen kostar runt 2000 spänn, kan det va rimligt? Han sa också att avloppsslangen kan man lägga i diskhon, så rinner vattnet ut där.
     Är det svårt att själv installera en ny blandare? har aldrig gjort det förr nämligen..

• Pappa G

Det brukar dra iväg med installationen av en bänkdiskmaskin beroende på att vattnet ofta måste anslutas ovanför diskbänken. Eller går det att lösa en slangdragning till en anslutning under diskbänken?

På ex. byggvaruhusen, Jula och Biltema finns ju billigare kranar. Dock inte någon med slanganslutning ovanför. Då är det nog bortåt de 2 000 som VVS-aren nämnden.

Om du kan göra det själv beror ju på om du enkelt kan stänga av vattnet, samt kunskaper och tillgång på verktyg.

Jag hade också bänkdiskmaskin i början, men kom snabbt underfund med att installationen av en golvdiskmaskin är mycket enklare. Men ibland går det ju inte att få plats med.

• Danny

Håller med om att det verkar enklare med en golvdiskmaskin, men vi har tyvärr begränsat med utrymme, så det får bli en bänkmaskin. Tror det lutar åt att jag skaffar den där blandaren med nippel för 2000 spänn och tar hjälp av en granne med installationen.

• Brittan

Vi har en bänkdiskmaskin och den ahr vi inte installerat utan vi skruvar fast vattenslangen i kranen och lägger avloppsslanger i diskhorn. Fungerar hur bra som helst.

• LunaTone
    Brittan skrev 2010-01-22 19:23:08 följande:
    Vi har en bänkdiskmaskin och den ahr vi inte installerat utan vi skruvar fast vattenslangen i kranen och lägger avloppsslanger i diskhorn. Fungerar hur bra som helst.
    Jag gjorde också på detta viset i början, men fick sluta med det efter ett tag.
    En dag när jag skulle sätta på diskmaskinen och slog på vattnet, blev trycket för högt och kranen flög loss från blandaren:D

Jag fick gå och skaffa mig en sådan blandare som TS pratar om och det är ju hur käckt som helst. Nu kan man ju använda kranen medan diskmaskinen är igång.

Sen skadade det ju inte att jag fick tag på blandaren alldeles gratis och lyckades fjäska med vaktmästarna så att de installerade den:D
  • AnnelieTyresö

Ja jag lurar på om man kanske kan hitta nån på grannar.se som kan hjälpa en med detta, kommer förmodligen få samma problem.

• Impega

Jo det finns ju lite regler när man installerar såna "maskiner" själv. Man bör ju göra det ordentligt ifall det skulle hända nåt och man behöver försäkringshjälp.

Svar på tråden Installera bänkdiskmaskin