• Arre

Ph värde i urin

Har kollat runt lite men hittar inte sådär jättemycket om ph-värde. Hittade dock en sida som det stod att om man har mer än 6.5 i ph värde så är man försurad.
    Var inne för en vecka sedan med värkar och dom tog då ett urinprov som visade att jag hade 8.0 i PH-värde i urinen. Är detta helt normalt när man är gravid?

Behöver jag oroa mig? Någon som fått liknande?

♥ Kelly 041030 ♥ ♥ BF 100325 ♥
  • Svar på tråden Ph värde i urin
  • Plantan553

En av anledningar till att du inte hittat så mycket info om pH i urin är att det är ett värde som man inte bryr sig särskilt mycket om. Jag arbetar som biomedicinsk analytiker på ett sjukhuslaboratorium där vi analyserar bla blod- och urinprover.

Enligt den information vi har på jobbet så är pH-värdet i urinen väldigt beroende av vad man har ätit. Ett "normalt" pH-värde i urinen ligger mellan 5-7, vilket innebär att 8 är lätt men inte anmärkningsvärt förhöjt. Det beror som sagt på vad du ätit.

Eftersom urinen är en restprodukt som kroppen gör sig av med (man kissar ju ut den), finns det inget bra "reglersystem" i kroppen för att justera pH-värdet i urin. Det finns liksom ingen poäng med en sådan reglering, urinen ska kissas ut helt enkelt.

Det faktum att pH-värdet i urin är väldigt kostberoende (dvs påverkas av vad du äter) gör att det inte går att använda för att diagnosticera eller upptäcka olika sjukdomar. Det är ett värde som man ofta får "på köpet" när man analyserar andra saker i urinen (som proteiner/äggviteämnen och om det finns några bakterier).

Sammanfattningsvis så tycker jag inte att du ska vara orolig över pH-värdet i urinen, om du gjorde samma prov i dag skulle svaret förmodligen bli något annat. Och ett pH i urin på 8 är lika normalt som ett på 6,5. Men som alltid - fråga din barnmorska!

Hoppas att du mår bra och att bebisen kommer snart! 

• Arre

Okej, Tack så jättemycket för ditt svar.

♥ Kelly 041030 ♥ ♥ BF 100325 ♥
  • SIS79

Bara en liten detalj - lågt pH-värde på urinen är sur urin, högt värde är basiskt. 8 är alltså ett basiskt värde och en indikation på att du INTE är försurad inuti.

Svar på tråden Ph värde i urin