• Lilly Li

Baka utan ägg!

Hej!
    Vill baka nått gott till kvällen med jag har inga ägg hemma! Jag orkar inte masa mig till affären heller...

Vad förutom paj kan man baka utan ägg? Har nog "allt" det andra! Har även blockchoklad både vit och mörk.

Förslag? Gärna chokladigt!

• Svar på tråden Baka utan ägg!
  • Sencha

Någon sorts cheesecake?

0401 & 0807
  • Miss Lau

Man kan baka nästan vad som helst utan ägg, googla på recept för äggallergiker. Det finns massor med smaskigt

• Twixie

ÄGGFRI KLADDKAKA!

150 g smör eller margarin
    2 msk ljus sirap
    3,5 dl socker
    3 dl mjöl
    1 dl kakao
    1,25 dl vatten/mjölk/grädde

Smält smör/margarin. Rör i 2 msk ljus sirap. Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao. Blanda i vätskan. Grädda i 175 grader i 20 minuter.

(Lite kladdigare än vanliga).

Ananaspaj

Pajdeg
    : 150 gram smör, 1 dl socker, 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver
    Fyllning: 2 dl cremé fraiche, 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, ca 500 gr avrunnen krossad ananas
    Blanda ingredienserna för pajdegen. Tryck ut i form (storlek valfritt, tunnare fyllning - välj form med låga kanter, lite mer fyllning på höjden - "vanlig" kakform). Blanda alla ingredienserna för fyllningen och häll i pajformen. Grädda i 175 grader i ca 40 minuter.
    Servera gärna med lite vanlijglass eller för vuxna - vispad grädde med skvätt rom i .

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Miralicia

Basrecept för äggfri sockerkaka

4 dl vetemjöl
    2 dl socker
    3 tsk bakpulver
    ½ dl olja/smält marjarin
    2 dl mjölk/vatten/äppeljuice etc - dvs vätska i nån form

+ någon smaksättning: vaniljsocker, rivet citronskal & pressad saft, kardemumma, kakao, äppelbitar m kanel och socker osv

Blanda alla torra ingredienser, häll i vätskan och rör om. Grädda 175 grader tills kakan känns torr. När provstickan är torr stäng av ugnen men låt kakan stå kvar ca 5 minuter innan man tar ut den så minskar risken att den sjunker ihop.

• Neko

Choklad/kokosbollar? =P Det är ju det enklaste.

Ett tips är att sätta en matsked apelsinjuicekoncentrat i sockerkaksdegen så smakar den mer som om det var ägg i den.

• Lilly Li

Det blev en äggfri kladdkaka!
    Supergod!
    Tack för tipsen!
    Spar tråden till nästa gång det tryter i kylen!

Svar på tråden Baka utan ägg!