• Baboll

Hur fixar jag vita smala hyllplan för pocketböcker?

Hej! Vi har en hall som skulle passa utmärkt att inreda med hyllplan högt upp, där man kan ställa mängder med pocketböcker utan att de tar plats från golvytan.

Problemet är bara att det verkar stört omöjligt att få tag på rätt djup på hyllorna. Vi vill att de ska vara max 20 cm djupa eftersom vi har vanliga String-bokhyllor till våra fullstora böcker. Jag hittar bara hyllor som är 28 cm djupa eller mer.

Hallen är lång så vi tänkte ca 3 meter hyllplan med diskreta konsoller i kanske 3 rader. Tanken är att själva hyllan ska smälta in i väggen så mycket som möjligt. Jag är inte så händig att jag kan såga till hyllor själv, men måla kan jag om det behövs.

Är det någon som vet var jag kan handla vita grunda hyllplan? Bor i Stockholm.

• Svar på tråden Hur fixar jag vita smala hyllplan för pocketböcker?
  • Mornie Alantie

Har du kollat tex Bauhaus? De brukar såga till trä efter beställning. De har både diverse olika träslag och spånskivor. Konsoler finns också på Bauhaus eller Ikea.

• mrs maniac

ikea har en bra hyllserie med billiga hyllplan, vet inte om de finns i vitt, men det är ju som sagt lätt att måla. snyggt med hyllor sådär, jag har varit inne på samma idé här hemma

• Baboll

Jag bävar lite för Bauhaus och andra byggmarknader, men om det inte går att få på annat sätt så får det nog bli sågade bräder och målning.

Ikea har hyllplan men de jag har sett är ganska korta och för djupa. Tack ändå för tips!

• Sencha
    Baboll skrev 2010-01-22 11:04:32 följande:
    Jag bävar lite för Bauhaus och andra byggmarknader, men om det inte går att få på annat sätt så får det nog bli sågade bräder och målning. Ikea har hyllplan men de jag har sett är ganska korta och för djupa. Tack ändå för tips!
    Det är ju inget som hindrar att man sätter många korta hyllplan efter varandra

Men nä, det är nog sällan det säljs väldigt långa hyllplan, speciellt av grundare slag. Kanske för att man tror att folk inte fattar att det måste sättas konsoler ganska tätt ändå? Eller för att det helt enkelt är opraktiskt ur transportshänseende...
    0401 & 0807
  • Baboll

Rätt djup, men kräver många konsoller för att få till rätt längd Tack för tips!

• Baboll

Jag hoppas på att inte behöva mer än 3 konsoller på tre meter iaf, då det bara ska stå pocketar på hyllan.. Ja det är nog mer praktiskt för transporten med korta hyllplan!

• Baboll

Strings pockethylla är jättefin och har rätt djup, men den är ack så liten på denna stora ödsliga vägg
    Skulle gärna ha något som påminner om den dock.

• Pappa G

ByggMax har hyllplan i stavlimmad furu som är 20 cm breda, och 235 cm långa.

Med så stort avstånd som 1 meter mellan konsollerna måste det till ett tjockt hyllplan för att inte börja svaja för minsta belastning.

• Rabarbermums
    Baboll skrev 2010-01-22 11:30:18 följande:
    Strings pockethylla är jättefin och har rätt djup, men den är ack så liten på denna stora ödsliga vägg Skulle gärna ha något som påminner om den dock.
    Den är dock påbyggnadsbar, även på längden.
Svar på tråden Hur fixar jag vita smala hyllplan för pocketböcker?