• miamie

Ålder vid dop/namngivning?

Hej!

Vi väntar vårt andra barn den 8/4 och har fått önskemålet att döpa honom i juli månad.

Min tvillingsyster gifter sig den 16e juli, så alternativet är att ha dopet i början eller slutet av juli.

Vår dotter (som nu är dryga 3.5) var endast dryga 2 månader då vi döpte henne, vi hade redan satt datum för bröllop då hon blev till och bestämde oss för att döpa henne samtidigt.

Mina frågor är:

1. Hur gamla var era barn när ni döpte/namngav dem?

2. Är det för sent vid 4 månaders/5 månaders ålder att döpa? Jag är ju orolig för att dopklänningen inte ska passa...

• Svar på tråden Ålder vid dop/namngivning?
  • mullzack

Min dotter var 3 månader och sonen var 2 månader. Men eftersom jag arbetar i kyrkan så döper vi oavsett ålder. Mest normala här är 4-6 månader. Dopklänningen däremot beror ju på hur stor bebis är, dom flesta kyrkor har låneklänningar annars.

• gravid84

Vår son kommer att vara nästan 6 mån. Vi har en "arve"-klänning som det var tänkt att han skulle ha. Dock visar det sig nu att redan vid 4 mån ålder så är den precis i storlek... Så vi måste hitta en större klänning, det värsta är ju att alla klänningar är i stl 3-6 mån likaså den vi har men ändå är den för liten, så vet inte hur vi ska göra!?

• Vombell

De flesta av mina fem barn har döpts när de varit ca 6mån. Min nummer två däremot var 1½ åt p g a massa olika orsaker. Vi gjorde bara så att vi sydde på lite extra spets vid ärmarna på dopklänningen så passade den fint ändå.

• gravid84
    Vombell skrev 2010-01-22 12:42:06 följande:
    De flesta av mina fem barn har döpts när de varit ca 6mån. Min nummer två däremot var 1½ åt p g a massa olika orsaker. Vi gjorde bara så att vi sydde på lite extra spets vid ärmarna på dopklänningen så passade den fint ändå.
    Men baktill då? Fick ni igen den?

Nog för att vi har en liten "tjockis" här hemma :) Men vi får redan nu knappt igen klänningen!

Någon lösning på detta?
  • patti87

min döptes när han var 6 månader...fast o andra sidan hade han ingen dopklänning utan finkläder...:)

• anna1973

Vår son var fem månader när han döptes. Dopdräkter finns ju i olika storlekar, men vår syddes av svärmor.

• cocos87

Vår dotter var 3 månader :) Dopklänningen har nästan alla i min släkt haft och då har alla varit mellan 2-7 månader

• elisch

Min son ska döpas snart och då kommer han att vara 9 månader. Jag har inte haft tid/ork/lust att ta tag i det förrän nu Vi har en släktklänning som han förmodligen inte kommer att kunna ha, så jag funderar om vi ska låna en klänning från kyrkan eller om vi ska skippa dopklänningen och klä honom i "finkläder" istället.

• Tokstolla

sonen kommer att döpas när han är 6 eller 9 mån. Vi har inte bestämt oss ännu

• bellsii

min son kommer vara 5 månader när vi ska döpa honom.

• LyckligaGatan

Vår tjej kommer vara 10 mån när hon döps. Så nej, jag tycker inte att det är för sent att döpas vid 4-5 mån.

hurvuda dopklänningen passar eller inte har vi inte riktigt funderat på än. Det är en släktklänning och jag tror vi kan justera den.. om jag minns rätt.

• LsH

Vår son döptes när han var 6 månader, hade en släktklänning så jag var lite orolig att den inte skulle passa. Men den gick på precis, kunde inte knäppa översta knappen dock, men det var ju inget som syntes som tur var

• rudbeckia

Min kille var 2,5 månader och det var på sista versen att han kunde ha den nedärvda dopkängingen, hade vi väntat några veckor till hade han inte fått på sig den. Men min kille är rätt stor(matglad .-) för sin ålder.
    Oraken för att vi hade det så tidigt var inte pga dopkläningen utan för att vi ville synka med släktingar som bor utomlands, och sen visade det sig att det rena turen att vi hade dopet så tidigt pga klänningen.

• MalinNiklasHarryBebis

min son var 2,5 månad när vi döpte han.
    nu väntar vi en till i juli så det blir dop i nov när sonen fyller år..

• MalinV

Vår son var fyra månader när han döptes. Vi hade en fiffig dopklänning (som många bebisar i släkten haft) som är helt öppen i ryggen (bara knapp i nacken/övre delen av ryggen). Så har man vit body under, spelar inte lika stor roll hur stor bebisen är då.

• bubbelmaja

Sonen var 3 mån-1 vecka.
    Dottern var 3 mån + en vecka.

Det är väl itne för sent att vara 4-5 månader heller. Och om klänningen passar eller ej beror väl på barnet och klänningen. Våra barn hade nog kunnat vara 1-2 månader äldre och ändå kunnat ha den vi hade.

• Elvira8001

Vi döpte vår flicka när hon var 6 månader, vi hade en rymlig släktklänning så det gick bra..

Svar på tråden Ålder vid dop/namngivning?