Kattallergiker. Kan en sphynx vara nåt för mig?
Både jag och äldste sonen har kattallergi. Men jag har hört att en sphynx kan funka? Den har ju ingen päls.
Nån som har en nakenkatt här som kan ge lite tips?
Både jag och äldste sonen har kattallergi. Men jag har hört att en sphynx kan funka? Den har ju ingen päls.
Nån som har en nakenkatt här som kan ge lite tips?
Har ingen men läst på lite. Och det kan funka, men inte 100% då även nakenkatter utsöndrar det ämnet som många allergiker är allergiska mot. Vet oxå att många uppfödare är villiga och "testa" om personen tål den katten!
Tack för svar.
Då kanske man ska testa. Tycker dom är superhäftiga.
Det skulle kunna fungera med en sphynx, men det är långt ifrån säkert. I min familj är vi tre kattallergiker och jag är den enda som klarar sphynxen, de andra reagerar om möjligt ännu snabbare på mina katter än "vanliga".
Ibland kan man få möjlighet att hälsa på hos någon som har sphynx och se om det fungerar, men även om det går bra så kan man börja reagera långt senare. Tråkigt, men sant.
Kanske har ni möjlighet att bli fodervärd en period och se hur det går?
Vet inte med just sphynx, men jag har hört att rex ska vara en bra ras för allergiker.
Det är ju inte bara i pälsen utan även i huden och saliven allergenerna finns - det är olika på olika raser vad som är "värst". Jag är allergisk, men blir mest sjuk om katten/hunden slickar på mig, dvs då får jag en hudreaktion, klappar jag blir det bara lite kli i näsa och ögon. Det är säkert olika från person till person också.
Ett tips: Min väninna är pälsdjursallergiker men föder upp Cornish Rex, också en sorts "nakenkatt".
Googla på Sphynx och allergi, det kommer upp många svar som verkar positiva.
Jag är inte kattallergiker, däremot har jag flera andra katter.
Det är inte säkert att du tål dom bara för att dom är nakna, det är inte alltid pälsen som gör en allergisk. Det kan lika väl vara saliven t.ex.
Det bästa du kan göra är att åka hem till någon som har sphynxar och prova, MEN kom ihåg att bara för att du tål några sphynx så behöver det inte betyda att du tål alla heller men det bästa som sagt är att prova.
Sibirisk katt är en långhårig katt som sägs vara bättre för allergiker, det är många som tål den men kom ihåg att prova den också först, att åka hem till någon med en och prova.
Lycka till med kattletandet, katter är underbara djur!
Tänk även på att kattungar är mest allergena, så en äldre katt är kanske "säkrare"?
Tack för alla svar.
Ska försöka få komma hälsa på hos någon som hart en sphynx eller rex och se hur jag och sonen reagerar.
Håller med dig RonjaMimmi, katter är fantastiska djur.