• EnyaS

Spara i Akelius

Jag har 10.000 kr som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Jag hade mer innan, men har tagit ut en del för att betala diverse saker. Jag vill att pengarna ska stiga, både genom att fortsätta spara månadsvis samt att få dessa pengar att ränta sig. Akelius har en kampanj där man kan binda pengarna i 4 månader så får man en ränta på 4,5 % vilket iof är rörlig ränta. http://www.akelius.se/spar/kampanj.asp?gclid=CP76v_iOuJ8CFVUK3godSGF50g
    Det negativa med detta är att det inte är någon insättningsgaranti. Vilket skulle vara väldigt tråkigt om jag inte fick igen pengarna eller att räntan är 1% när pengarna ska tas ut.

Finns det någon som är kund hos Akelius som kan berätta lite om hur riskfullt det är m.m.?

Någon som har några andra tips ang. vart jag kan spara pengarna?

• Svar på tråden Spara i Akelius
  • loffes

Det finns ju andra sparformer och allt hänger ihop med risk/chans.

Låg risk = låg avkastning
    Hög risk = hög avkastning

Spara på bank = 0,5% (ungefär) "Ingen risk"
    Spara på nichbank = 2-4% "Låg risk"
    Spara på börsen = -/+ högrisk men chans till högavkastning

Har för bara några månader sedan börjat spara i Akelius och ser inga problem med detta och gör själv bedömningen att det är förenat med en låg risk.
    Akelius har funnits länge och tror att det kommer fortsätta att finnas.

Dock tror jag att de har en gräns på 25 000kr på konton, har jag för mig.

Den isländska banken Kaupthin har väl bytt ägare så även Parex (Estland).

• MatsAtari

Själv har jag mitt sparande hos "nischbankerna" med lite ränta +insättningsgaranti.
    Storbankerna har man lärt sig att undvika vid det här laget.
    Kan inte själv avgöra hur stor risken är på Akelius, men den är förmodligen rätt liten.

• MatsAtari

Det finns ett stort problem med Akelius:
    Akelius spar är ett dotterbolag helt utan substans eftersom alla pengar som kommer in går vidare till moderbolaget och inte kan flyttas tillbaka om det blir problem någonstans!

Akelius Fastigheter kan ju plundra Akelius spar på tillgångar och försätta dom i konkurs typ när som helst.

"Akelius Spar AB är ett helägt dotterbolag till Akelius Fastigheter AB. Eftersom det är ett fristående bolag finns det inga garantier om att fordringar per automatik kan överföras till Akelius Fastighter AB vid ev likvidation.

Bifogat finner du ett utdrag av Akelius Spar AB från Business Check AB. (bifogad PDF med info 10 av 10 i kreditvärdighet enligt det företaget samt bokslutsresultat 06, 07 och 08)

Detta är den mesta information som jag kan lämna ut, och vad som framgår av utdraget har Akeilus Spar AB högsta kreditvärdighet.

Med vänlig hälsning "

Svar på tråden Spara i Akelius