• Rosdraken

vad är bäst, liggdel eller mjuklift?

vi har köpt en helt ny Teutonia mistral på tradera (i och för sig spelar modell på vagn nog mindre roll i min fråga).

Till den ingick det sittdel och åkpåse, regnskydd mm

I alla fall så ingår det inte något för bäbisen att ligga i då den är helt nyfödd.
    Det ska vi därför kolla på och mina funderingar går till antingen en mjuklift eller en liggdel. Liggdelen gör mig tveksam så man ska hålla på och ta bort sitt delen osv men det står att det ska vara lätt (vi får vagen i morgon så har bara kollat runt på nätet). 

Känns lite säkrare med en liggdel och då är det väl även lättare att ha vagen som säng om det behövs? 

Bäbis kommer att se dagens ljus i slutet av maj så vagen kommer ju användas under sommaren mycket. 

Vilka är de stora skillnaderna på liggdel resp mjuklift?

• Svar på tråden vad är bäst, liggdel eller mjuklift?
  • Salamina

Vi hade en vagn med mjuklift först, efter 1 1/2 månad var den väldigt trång, hon skulle MAX kunnat haft den ett par veckor till. Istället köpte vi en vagn med separat liggdel, och det var mycket rymligare och luftigare.
    Jag kan tänka mej att en del kan tycka att mjukliften är smidig då man kan lyfta runt bebisen i den. Men vi föredrog en liggdel som man kunde använda längre.

Mamma till Sibelle 090316
  • carola1977

Jag föredrar också separat liggdel. Vi hade vår tills Emilia var 10 månader för den hade ett ryggstöd man kunde fälla upp och på slutet satt hon bra även i den men det var mycket mysigare än med en sittdel när hon skulle sova i vagnen.
    Den var också bra att använda som resesäng i början.

• Rosdraken

tack för ditt svar, jag känner att jag nog lutar mer åt liggdelen med, behöver bara kolla lite hur lätt det är att byta mellan delarna. Men det borde ju inte va så svårt.....

• mejmej

hade mjuklift till sonen. tyckte det var kanon. Sonen använder den fortfarande som åkpåse (nu 1,5 år) så tyckte inte den var trång (dock emmaljungas).
    tog liten plats om man fällt ihop vagnen i tex bilen. dessutom lätt lyfta ur och bära med tre trappor upp. skönt kunna bädda ner sonen innan man gick ut. 
    vissa med sommarbarn verkar tycka det ät varnt. detta vat jag inget om då sonen är född sent sept.

• Saaaraa

Grejen är ju att du inte kommer hålla på och byta mellan delarna. Du har liggdelen, och sen sittdelen. Behöver bara byta en gång, så är det lite krångligt är det faktiskt inte hela världen. Krångligt är det nog ändå inte  Vagnen är snyggare med liggdel än lift tycker jag.

Om du bor i så att du kommer behöva lyfta ur bebisen och bära bort den så ska du nog ta lift.

• carola1977
    Clawdia skrev 2010-01-22 16:06:40 följande:
    tack för ditt svar, jag känner att jag nog lutar mer åt liggdelen med, behöver bara kolla lite hur lätt det är att byta mellan delarna. Men det borde ju inte va så svårt.....
    Det gör man ju inte så ofta heller utan bara när det är dags att byta när liggdelen är urvuxen, men det är iaf enkelt på vår Emmaljunga. En annan fördel med separat liggdel är att man inte sliter på sittdelen på samma sätt. Den ska man ju använda ganska länge sedan i alla fall.
  • Rosdraken

vi kommer få åkpåse med vagen, har försökt hitta måtten på de olika delarna men det är lögn att lyckas med inte ens på tillverkarens egen sida står de.

Kolla på de olika alternativen i morgon och får se vad de säger då.
    Men efter det jag läst så tror jag att längd/bredd är något väl värt att ha med i tanken. Samt det faktum att det blir slitage.

Så mycket att tänka på....

• sarsparis

Hur bor ni? måste ni bära bebis upp för fler trappor? isfåall tycker jag en lift, hård eller mjuk, det är mycket lättare att bära upp en bebis i lift än bebis i liggdel.

Det där med slitage håller jag inte med om, en sittdel blir inte så sliten på 5-6 månader. det blir den däremot när barnet sitter upp, dreglar, kräks, äter banan och har skitiga skor.

• Rosdraken

i bor i lägenhet men kommer att ta med hela vagen upp i lägenheten då det inte finns något barnvagnsrum (har hiss) men vi kom på att hos svärmor finns det ingen hiss och är 3 våningar upp.

Vi kollade på de olika alternativen igår och de olika alternativen var lika i storlek.
    Tyckte att mjukliften känndes lite väl mjuk så vi valde en hårdlift för att slippa hålla på och byta mellan de olika delarna och sen pga av hur svärmor bor (är där en hel del och då är det ju skönt att smidigt få med sig liten upp. Även om hårdliften väger lite mera så känndes den lite mera som en liggdel än mjukliften.

Så kunde vi bädda med åkpåsen i hårdliften så tjejen som vi köpte den av. Känns rätt varmt när lillan kommer i slutet av maj bara....

• Zelmilainen

jag skulle köpt en lift, dels för att många barn inte vill ligga ner så länge och liften ofta kan användas som åkpåse eller liknande sen, men oxå för att en lift e så smidig att ta med.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Shea 1

Lift eller liggdel beror ju, som andra skrivit, på behovet. Om man har behov att lyfta barnet, tex då det sover, är en lift smidigare. När vår son föddes bodde vi i lgh två trappor upp utan hiss, då var liften super. Sonen kunde sova vidare när jag lyfte ur liften ur vagnen. I juni kommer tvåan och nu bor vi i villa och behovet ser annorlunda ut. Många föredrar hårdlift på sommaren då den känns luftigare och rymligare.

• Zelmilainen
    Shea 1 skrev 2010-01-24 17:43:26 följande:
    Lift eller liggdel beror ju, som andra skrivit, på behovet. Om man har behov att lyfta barnet, tex då det sover, är en lift smidigare. När vår son föddes bodde vi i lgh två trappor upp utan hiss, då var liften super. Sonen kunde sova vidare när jag lyfte ur liften ur vagnen. I juni kommer tvåan och nu bor vi i villa och behovet ser annorlunda ut. Många föredrar hårdlift på sommaren då den känns luftigare och rymligare.
    hårdlift är dock inte detsamma som en liggdel. man brukar prata om mjukliftar, hårdliftar och liggdelar. men om du syftar på att liggdelar brukar upplevas luftigare så kan det kanske stämma...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Vanessa

Fast är det den "vanliga" Mistralen du har köpt så är ju liften det enda alternativen då sittdelen väl sitter fast på chassit. Är det däremot en Mistral S, med små hjul fram som du köpt så kan du ju ha liggdelpå. Tänk bara på, om du har tänkt att köpa en liggdel på blocket, att det finns två olika modeller. En till Fun, Cosmo och Lambda och en till Mistral S och Prestige. Alltså ingen till Mistralen med fyra stora hjul.

• vargaa

Jag har fått rådet att absolut köpa en mjuklift till vagnen, det tyckte hon var mkt smidigare. Hon hade själv provat allt möjligt. Den mjukliften jag köpte nu kan man dessutom göra om till åkpåse och spänna fast i sittvagn sen när barnet blir större. Den väger inte så mycket som en liggdel och är lättare att bära runt på.

Jag ska inte ha någon vagn men köpte en mjuklift för att kunna lägga ifrån mig bebisen när jag inte är hemma och den behöver sova. Fanns en del fack på den också, så man kanske inte behöver ha med sig hela skötväskan jämt. Men jag har inte några barn än så det får väl tiden utvisa, beror väl på hur mkt grejer man måste ha med sig. :p

• Rosdraken
    Vanessa skrev 2010-01-24 18:58:46 följande:
    Fast är det den "vanliga" Mistralen du har köpt så är ju liften det enda alternativen då sittdelen väl sitter fast på chassit. Är det däremot en Mistral S, med små hjul fram som du köpt så kan du ju ha liggdelpå. Tänk bara på, om du har tänkt att köpa en liggdel på blocket, att det finns två olika modeller. En till Fun, Cosmo och Lambda och en till Mistral S och Prestige. Alltså ingen till Mistralen med fyra stora hjul.
    Vi har den vanliga mistralen och man kan lätt byta till liggdel även på den.
    Men vi valde att köpa en hårdlift då det känndes skönt att slippa hålla på och byta mellan de olika delarna. Skärmen på liggdelen  (suffletten) var så kort att vi hade behövt köpa till en extra del för den enligt försäljaren.

Så det och att svärmor bor som hon bor (se ovan) gjorde att vi valde en hårdlift.
  • Vanessa

Ja, men då måste det vara Prestigen som du har. Mistralens sittdel sitter fast på chassit och det är styret man fäller över. Prestigen funkar på samma sätt fast med lös sittdel, fast dock mycket tyngre. Bifogar länken till teutonias hemsida {#lang_emotions_smile}

www.teutonia.de/index.php

• Rosdraken

Nope, varför skulle jag inte veta vilken typ av barnvagn vi köpt?!

Jag har kollat igenom bruksanvisningen och i den står det inte något om byte av ligg/sittdel men enligt säljaren skulle det gå. Men hon sa visserligen att hon inte kunde så mycket, så hon kan ju sagt fel.

Spelar inte så stor roll i alla fall nu, då vi ju köpt hårdliften som passa perfekt i vagen (va kanske tur det då, om liggdelen inte passar...).

• Shea 1
    Zelmilainen skrev 2010-01-24 18:10:09 följande:
    hårdlift är dock inte detsamma som en liggdel. man brukar prata om mjukliftar, hårdliftar och liggdelar. men om du syftar på att liggdelar brukar upplevas luftigare så kan det kanske stämma...
    Jag menade att många föredrar hårdlift framför mjuklift till sommarbebisar då hårdliften känns luftigare än mjukliften.
  • paloma84

Vi har bara haft duo-vagnar, dvs en separat ligg- och sittdel.
    I början hade vi ändå en mjuklift i liggdelen, dock för att vi bor 1 tr upp utan hiss och barnvagnsrummet är på bottenvåningen.

Svar på tråden vad är bäst, liggdel eller mjuklift?