• M Hellin

Kattens klor har vuxit in i trampdynan.

Hämtade två omplaceringskatter idag som farit illa i sitt tidigare hem, och när jag ska klippa klorna på dem så har de på ena katten vuxit in i trampdynorna, han måste haft grymt ont.

Klippte iaf av och fick pilla ut biten som satt invuxen i, det blödde lite men verkade stilla sig rätt fort, sen tvättade jag med jodopax och sitter nu och undrar om jag borde åka till veterinär eller om det kan vänta till efter helgen? Närmsta veterinär är 6 mil bort. Eller kanske jag kan vänta till efter helgen om inget oväntat tillstöter som feber eller böld?

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Svar på tråden Kattens klor har vuxit in i trampdynan.
  • Samsmamma

Tycker att dina tankar är vettiga. Det lär ju bli irriterat eller blöda om katten har en infektion.

• iii

Det blev väl ett ytligt sår av det? Då är det bara att tvätta av det och hålla koll på det så det inte blir infekterat. Lyckades du klippa ner alla klorna själv? Det kan vara svårt ibland när de blivit för långa, man vill ju inte klippa i pulpan heller.

• M Hellin

Jag lyckades inte klippa i pulpan en enda gång, de lilla blod som kom var från trampdynan.

Jag grovklippte dock bara och när de känner sig mer hemma och trygg ska vi klippa dem ordentligt.

Skönt att höra att mina tankegångar om att avvakta inte var så fel ändå.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Samsmamma
    M Hellin skrev 2010-01-22 20:02:32 följande:
    Jag lyckades inte klippa i pulpan en enda gång, de lilla blod som kom var från trampdynan.Jag grovklippte dock bara och när de känner sig mer hemma och trygg ska vi klippa dem ordentligt. Skönt att höra att mina tankegångar om att avvakta inte var så fel ändå.
    hur lång bit av klon satt fast i trampdynan? Om det handlar om en mm eller så, så är det nog ingen fara. De kan ju riva varandra värre än så utan att man behöver veterinärvård.
  • iii

Det låter som en bra ide. Klipp lite i taget bara, pulpan har ju ofta också växt en hel del och det tar tid innan man får den att gå tillbaka så pass mycket att klorna blir lagom längd. Är det mycket illa så kanske veterinären får hjälpa dig att få ordning på det. De kan söva ner katten och klippa ner klorna ordentligt och sen bränna pulpan i varje klo.

• M Hellin
    Samsmamma skrev 2010-01-22 20:06:08 följande:
    hur lång bit av klon satt fast i trampdynan? Om det handlar om en mm eller så, så är det nog ingen fara. De kan ju riva varandra värre än så utan att man behöver veterinärvård.
    På den klo som var värst invuxen var det 4 mm, de andra var mindre.

Ringde min kusins moster som förut jobbade som veterinärassistent och hon höll med om att avvakta, och skulle något uppstå så kunde jag ringa henne och hon kunde komma o titta och ha en åsikt om veterinär behövdes eller inte.

Katten i fråga går omkring och är inte halt, muttrar lite om att det är en för honom okänd katt som ligger och jäser på fönsterbänken. Den andra katten ligger och trycker under tvbänken och jag lär inte få se den på hela helgen.
  • SailorGirl

Det låter som ett helt normalt beteende för en katt på ett nytt ställe Ska nog gå bra med nykomlingarna.

• Zaria

Jag skulle försökt hålla det rent och ha noga koll på om det blir infekterat, blir det det hade jag åkt in med katten.

• Samsmamma
    M Hellin skrev 2010-01-22 21:29:10 följande:
    På den klo som var värst invuxen var det 4 mm, de andra var mindre. Ringde min kusins moster som förut jobbade som veterinärassistent och hon höll med om att avvakta, och skulle något uppstå så kunde jag ringa henne och hon kunde komma o titta och ha en åsikt om veterinär behövdes eller inte. Katten i fråga går omkring och är inte halt, muttrar lite om att det är en för honom okänd katt som ligger och jäser på fönsterbänken. Den andra katten ligger och trycker under tvbänken och jag lär inte få se den på hela helgen.
    Ok, om katten kan gå utan problem så är det nog ingen fara. Det gjorde säkerligen ondare när klon växte in där än när du drog ut den kan jag tro. Liten skrutt, tänk att man kan behandla någon så illa....
  • M Hellin

Från 2 till 4 katter på 30 min, ja så kan de gå. Hade ju lovat mig själv att inte ta på mig mer, men kunde jag låta bli när jag fick samtal om 2 killar i nöd?

Den ena, han med klorna går omkring och kollar läget, den andra sitter som en palt under tvbänken fortfarande och väser när man går förbi.

Min äldsta katt har inte så mycket som brytt som om att ens öppna ett öga för att se vad som står på. Och den yngre går omkring och är stöddig men de har inte rykt ihop än.

Känns som det skulle kunna komma en urladdning lagom till jag har gått o lagt mig.

Ska ta en kik på tassarna imorgon igen. Men jag tror det kommer läka fint.

• DalaPetra

Dagens rosbukett till dig som hjälper katterna. Hoppas det läker fint i tassen.

Svar på tråden Kattens klor har vuxit in i trampdynan.