• Lamilla

Skriftlig analys!

Hur är det egentligen man skriver en skriftlig analys av en bok? Vad är det för punkter som man ska ta med och hur många sidor brukar en sådan röra sig om?

• Svar på tråden Skriftlig analys!
  • Tecken

Vad har du fått för instruktioner från skolan?

• Leo1977

Om di inte fått några instruktioner så skulle jag skriva cirka 2 sidor. Analysera boken utifrån både citat och händelser ur boken. Skriv om dina egna upplevelser när du läste boken, vilka frågor som väckts osv. Använd citat som är uppseendeväckande, tilltalande, förvirrande, provocerande m.fl för att få till en bra anlays som engagerar läsaren.

Lycka till!
    Hälsningar
    Maria
  • Lamilla

Saken är den att jag inte har fått några som helst instruktioner förutom att det ska skrivas en skriftlig analys. Mycket förvirrande men tack för er hjälp.

• Leo1977

Då gör du rätt i att fråga om du är osäker! :) Jag är själv lärare och skulle alltid ge tydliga instruktioner till mina elever! Det underlättar arbetet! :)

• Lamilla
    Leo1977 skrev 2010-01-22 23:35:46 följande:
    Då gör du rätt i att fråga om du är osäker! :) Jag är själv lärare och skulle alltid ge tydliga instruktioner till mina elever! Det underlättar arbetet! :)
    Är du möjligtvis lärare på gymnasiet? Isåfall så kanske du har instruktioner att skicka? .
  • Malibu

Jag håller med om att du ska fråga vad som förväntas med denna analys. Det är ju jättesvårt att veta om ni inte har pratat om någon speciell metod att gör denna med.

Hursomhelst, här är några frågor som kanske kan hjälpa lite för att komma igång (jag utgår från att det är en skönlitterär bok):

Hur framställs karaktärerna? (mångfacetterade, enkelspåriga, stereotypa etc.)
    Hur ser bokens intrig ut? (röd tråd/händelsekedja)
    Hur utspelas händelserna, i kronoligisk ordning eller annat.
    Hur skildras olika miljöer?
    Kan du urskilja något särskilt tema i boken, eller kanske flera olika till och med?

Svar på tråden Skriftlig analys!