• pump up the jam

Framtida bostadspriser

Läste precis en chatt där flera experter svarade på frågor om huruvida en bostadsbubbla är ett faktum eller ej. Månge vettiga frågor från folk som vill försäkra sig om att priserna inte kommer att gå ner. Experterna sänder ut budskapet att det är smart att haka på köpefesten om man bara har en kontantinsats och har räknat med stigande räntor.

En av frågorna från en av alla skeptiker var:
    "Varför skulle just Sveriges bostadsmarknad inte vara en bubbla när så många länder med liknande utveckling nu har drabbats av kraftiga prisfall?"

Jeanette Gustafsdotter, vd Mäklarsamfundet svarar då:
    "Riksbankens styrränta kombinerat med bankerna ökade lånekrav".

Min fråga, som en totalt okunnig ekonom är då:
    Är alla andra länders bank- och regeringsledningar okunniga? Klantade till sig med räntor, glömde att man måste ha täckning för lånen man beviljat osv?
    Och: hur kommer det sig att så många experter verkar anse att Sveriges bostadsmarknad är ett evigt lyckohjul? Det trodde väl experterna i USA att deras bostadsmarknad också skulle vara? Och se hur det blev sedan. Men Sveriges läge är annorlunda. Sveriges ekonomi kan inte falla. Om man ska tro experterna.

Förra sommaren ökade svenskarna sin belåning med 50 miljarder.

• Svar på tråden Framtida bostadspriser
  • n1ettan

Nej vi har ingen husprisbubbla i Sverige.

Man måste veta vad man jämför om man tänker jämföra med andra länder - det går ju inte att jämföra äpplen och päron. Så blir det om man jämför USA och Sverige i fråga om huspriser.

Visst kan det bli ett prisfall på 10-15% i Sverige, men det har ingen betydelse för landets ekonomi i stort. Höjda räntor och svårare att få lån kan ju leda till detta.

Om man jämför husprisens utvecklingen som varit stark med BNP så ser bilden inte så extrem ut längre.

I USA blev problemen uppenbara när miljontals låntagare inte kunde betala sina lån och återlämnade säkerheten  (huset) till banken. Då kraschade bubblan.

• Epeemaster

Den som lever får se.
    Jag är övertygad om att även de svenska bostadspriserna kommer att falla kraftigt unde de närmaste 10 åren.

Fast vi måste ju ändå bo under tiden.... Många kommer bli tvugna att sälja till förlust när de måste flytta...

Fast det drabbar väl ingen fattig??

Lycka till i blåsten!!

• n1ettan

I USA användes bostäder mycket för ren spekulation, dvs man kunde ha både 2,3 och fyra hus.

I Sverige bor de flesta i sina hus, endast en bråkdel omsätts i rent spekulationssyfte. Detta gör marknaden mer stabil.

Men som alltid, det finns famljer som drabbas hårt om prisfallet blir säg 15%, och det i sig är tragiskt.

• nobivac
    Epeemaster skrev 2010-01-23 01:19:10 följande:
    Den som lever får se.Jag är övertygad om att även de svenska bostadspriserna kommer att falla kraftigt unde de närmaste 10 åren.Fast vi måste ju ändå bo under tiden.... Många kommer bli tvugna att sälja till förlust när de måste flytta...Fast det drabbar väl ingen fattig?? Lycka till i blåsten!!
    håller med dig,men folk här på FL verkar ju bara anse att priserna alltid bara kan gå upp..
    man får ALLTID mer än vad man köpt för anser folket här på FL..
    lycka till i blåsten säger jag med!!{#lang_emotions_djavulsk}
  • Anova

Har svenska banker haft någon creditcrunch?

Det som lindrar vår bostadsmarknad tror jag är att vi har efterfrågan på bostäder i många kommuner, i synnerhet tillväxtkommuner där folk har jobb som de kommer att behålla och kan betala. Det går inte att ifrångå att vi har bostadsbrist i Sverige. 

Det går inte heller att glömma att vi befinner oss i en djup lågkonjunktur. Ett sätt att få igång ekonomin är ju faktiskt att sänka räntorna. Enligt "skolboken" gör Riksbanken helt rätt i att sänka styrräntan.

• M Y L F

Jag är övertygad om att marknaden kommer att kylas ner och priserna sjunka något.

Men sålänge bankerna lånar ut och folk har arbeten så kommer man också att ev köpa ett för dyrt hus som man sedan kanske måste sälja med förlust.
    Man måste ju bo någonstans, men man skall ju också ha råd. Det jag tycker är skrämmande är att vissa som köper dyra objekt inte räknar med dyrare ränta. Man är för optimistisk och sedan kanske man står med ett hus/lght som man inte har råd att ha kvar.
    Men som någon redan skrivit, den som lever får se. Det är ju svårt att se in i framtiden.
    Vem trodde att SAAB skulle gå i graven eller att Kina skulle äga Volvo...
    ( Inget är klappat och klart men det ser ju mörkt ut för SAAB och om det är bra eller dåligt att Kineser äger Volvo får vi ju se, men jag är övertygad om att om Geely köper så kommer mycket av produktionen att förflyttas till Kina om sådär en 10-15 år)
  • n1ettan
    Anova skrev 2010-01-23 15:27:04 följande:
    Har svenska banker haft någon creditcrunch? Det som lindrar vår bostadsmarknad tror jag är att vi har efterfrågan på bostäder i många kommuner, i synnerhet tillväxtkommuner där folk har jobb som de kommer att behålla och kan betala. Det går inte att ifrångå att vi har bostadsbrist i Sverige. Det går inte heller att glömma att vi befinner oss i en djup lågkonjunktur. Ett sätt att få igång ekonomin är ju faktiskt att sänka räntorna. Enligt "skolboken" gör Riksbanken helt rätt i att sänka styrräntan.
    Recessionen slutade i första kvartalet 2009. Recessionen började i mars 2008 (enligt statistik som finns tillgänglig men den kan ju justeras i flera år efteråt) och under denna 1 år lång lågkonjunktur höjde riksbanken räntan de första 7 månaderna och de sista 5 månaderna sänktes reporäntan. Vilket visar på svårigheten att i tid avstyra en lågkonjunktur. Man kanockså konstatera att sedan recessionen avslutats har räntan sänkts 75 baspunkter.

Det är lättare att hålla ordning i den egna husbudgeten, tack och lov!
  • pump up the jam

Anova
    Bostadsbrist i all ära, men det var väl bostadsbrist i New York och Köpenhamn också för ett tag sedan? På vilket sätt skulle Stockholms bostadsmarknad vara skyddat från att gå samma öde till mötes?

Svara gärna på svenska. Jag är inte så ekonomiskt insatt, jag använder bara vanligt bondförnuft när jag resonerar

• Lundin

Jag tror på ett rejält prisras. Inte på ett år men utdraget på kanske 5-6 år. Argumentet att vi måste ju bo någon stans är ju i och för sig rätt men vi har ökat vår boendeyta per person i Sverige med 30 % sedan 80-talet. Vi måste inte ha så stora hus. Vi har dessutom belånat oss mer än människor gjort i de allra flesta andra jämförbara länder. Vi har så pass låga räntor så riksbanken inte kan sänka mycket mer. Dessutom slår inte riksbankens räntesänkningar igenom på bostadslånen längre eftersom det är andra marknadsräntor som styr vad banken får betala för att låna upp pengar. 

Ett prisras på 30-40 procent på villor är sannolikt. På Irland har priserna gått ner med över 50 % och i Danmark över 30% Där hade man inte heller 3-4 bostäder bara som spekulation.

Problemet är att just nu står marknaden helt still. Det säljs väldigt få objekt. Jag följer min egen kommun noga och där säljs i princip inte ett enda objekt. Men objekt försvinner från hemnet i alla fall. Det visar sig att mäklarna rekommenderar säljare att ta bort objekten inför jul för att lägga ut dem igen efter jul så de ser "nya" ut. På julafton och juldagen kom 16 nya objekt ut!!! Flera av dem har legat ute förut och det vet alla som är ute på hemnet och tittar. Många har fått sänka priset men de får inte sålt ändå eftersom säljarna tror att de ska få ut samma pris som för ett år sedan då det fortfarande gick att sälja en bostad. Det kommer ta ett tag innan folk fattar att det är bäst att sälja rätt snabbt innan priserna rasar ännu mer. De som sitter still i båten kommer förmodligen bara att förlora ännu mer pengar.     

• rubenolsson

Jag tror inte det är så bra idé att köpa hus nu.

• Pappaledig

De sista man ska lyssna på är riksbankchefer och bostadsmäklare. Allmänpressen har dessutom alltid fel också. Det faktum att priserna nu visar på början av en reel boprisbubbla bevisar detta. Bostadsmäklare är inget annat än säljare som på sin höjd läser Dagens Industri på fikarasten. För att på svenska citera Alan Greenspan (om jag inte minns fel). "Det finns mycket en statsbankschef är skyldig att göra. Att tala sanning är inte en av dem".

Återpostar länken ovan www.familjeliv.se/Forum-19-89/m50229033.html 

Bloggen cornucopia.cornubot.se/ har även flera insiktsfulla förklaringar och poster om boprisbubblan. 

• f90pema
    n1ettan skrev 2010-01-22 20:43:31 följande:
    Nej vi har ingen husprisbubbla i Sverige.

Man måste veta vad man jämför om man tänker jämföra med andra länder - det går ju inte att jämföra äpplen och päron. Så blir det om man jämför USA och Sverige i fråga om huspriser.

Visst kan det bli ett prisfall på 10-15% i Sverige, men det har ingen betydelse för landets ekonomi i stort. Höjda räntor och svårare att få lån kan ju leda till detta.

Om man jämför husprisens utvecklingen som varit stark med BNP så ser bilden inte så extrem ut längre.

I USA blev problemen uppenbara när miljontals låntagare inte kunde betala sina lån och återlämnade säkerheten  (huset) till banken. Då kraschade bubblan.
    Hej n1ettan. Long time no hear

Sedan vi debatterade senast har priserna vänt nedåt, eller hur?

En bra sammanfattning av 2011 på bostadsmarknaden och lite förutsägelser om 2012 hittar du här:

http://www.e24.se/pengar/bostad/aret-da-priserna-vande-ned_3236073.e24

Jag vet att SBAB pratar om att priserna skall vända upp, men de är också de enda. Och på SBAB trodde man på prisökningar även inför 2011, prisökningar som inte blev av.

Senast idag kom den här nyheten:

http://di.se/Artiklar/2012/1/10/255458/Nu-saljs-villorna-under-utropspris/

Vem som helst som i likhet med mig har en morgontidning med bostadsannonser har kunnat se att utbudet i det närmaste exploderat den här veckan. Priserna kommer inte att vända upp igen. De kommer att fortsätta ner. Detta är för övrigt mycket bra. Detta, tillsammans med att hushållen börjar/tvingas att amortera är det enda som kan stabilisera den svenska skuldsättningen på nuvarande höga nivå och förhindra att den ökar mer.

Oftast brukar det påstås att Sverige inte är särskilt skuldsatt. Det gäller bara staten. Räknar man med hushållens och företagens skulder blir bilden en annan. I den här analysen pekas Sverige ut som det (i relation till BNP) 7:e mest skuldsatta landet bland de 75 största ekonomierna:

http://www.mint.com/blog/trends/the-worlds-biggest-debtor-nations-102011/

CIA anger i sin "World factbook" att Sverige är det 14:e mest skuldsatta landet i världen, alla kategorier (plats 15 i listan, men EU är ju inget land):

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2079rank.html

Så vad har vi då?

- Ett Sverige som är svårt skuldsatt, inte beroende på inkompetenta eller korrupta politiker utan pga invånarnas egna lånande.

- Ett Sverige med en internationellt sett mycket stor banksektor. Mer än 4 gånger BNP.

- Ett Sverige med bostadspriser som skenat i relation till inflationen i 15 år och som ligger på rekordnivåer även i relation till BNP (

). Huvudsakligen beroende på över ett decennium av låga räntor och kravlös kreditgivning (BKN har skrivit mycket om detta).

- Ett Sverige med en liten exportberoende ekonomi som sitter helt i knät på omvärlden. En exportberoende ekonomi vars största kund, Europa, under lång tid framöver kommer att brottas med enorma problem skapade av samma långa lånefest som gjort Sverige till ett av världens mest skuldsatta länder.

- Ett Sverige där bostadspriserna redan vänt ned. Trots att räntorna fortfarande är historiskt sett mycket låga och de krav på kontantinsats och amorteringar som börjat införas är mycket blygsamma. Och trots att den senaste krisen (den naturliga fortsättningen på finanskrisen) ännu inte hunnit sätta särskilt djupa spår i Svenssons plånböcker.

Bostadsbubbla eller inte? Tja, ett stort och långvarigt prisfall kommer det i alla fall att bli. Sedan kan ju du alltid hänvisa till din "kloke" bloggkompis och vägra att kalla det en bubbla om inte priserna faller med 90%...

• Pappaledig
    f90pema skrev 2012-01-11 22:48:30 följande:
    Hej n1ettan. Long time no hear

Sedan vi debatterade senast har priserna vänt nedåt, eller hur?

En bra sammanfattning av 2011 på bostadsmarknaden och lite förutsägelser om 2012 hittar du här:

www.e24.se/pengar/bostad/aret-da-priserna-van...

Jag vet att SBAB pratar om att priserna skall vända upp, men de är också de enda. Och på SBAB trodde man på prisökningar även inför 2011, prisökningar som inte blev av.

Senast idag kom den här nyheten:

di.se/Artiklar/2012/1/10/255458/Nu-saljs-vill.../

Vem som helst som i likhet med mig har en morgontidning med bostadsannonser har kunnat se att utbudet i det närmaste exploderat den här veckan. Priserna kommer inte att vända upp igen. De kommer att fortsätta ner. Detta är för övrigt mycket bra. Detta, tillsammans med att hushållen börjar/tvingas att amortera är det enda som kan stabilisera den svenska skuldsättningen på nuvarande höga nivå och förhindra att den ökar mer.

Oftast brukar det påstås att Sverige inte är särskilt skuldsatt. Det gäller bara staten. Räknar man med hushållens och företagens skulder blir bilden en annan. I den här analysen pekas Sverige ut som det (i relation till BNP) 7:e mest skuldsatta landet bland de 75 största ekonomierna:

www.mint.com/blog/trends/the-worlds-biggest-d.../

CIA anger i sin "World factbook" att Sverige är det 14:e mest skuldsatta landet i världen, alla kategorier (plats 15 i listan, men EU är ju inget land):

www.cia.gov/library/publications/the-world-fa...

Så vad har vi då?

- Ett Sverige som är svårt skuldsatt, inte beroende på inkompetenta eller korrupta politiker utan pga invånarnas egna lånande.

- Ett Sverige med en internationellt sett mycket stor banksektor. Mer än 4 gånger BNP.

- Ett Sverige med bostadspriser som skenat i relation till inflationen i 15 år och som ligger på rekordnivåer även i relation till BNP (
    " target="_blank">

). Huvudsakligen beroende på över ett decennium av låga räntor och kravlös kreditgivning (BKN har skrivit mycket om detta).

- Ett Sverige med en liten exportberoende ekonomi som sitter helt i knät på omvärlden. En exportberoende ekonomi vars största kund, Europa, under lång tid framöver kommer att brottas med enorma problem skapade av samma långa lånefest som gjort Sverige till ett av världens mest skuldsatta länder.

- Ett Sverige där bostadspriserna redan vänt ned. Trots att räntorna fortfarande är historiskt sett mycket låga och de krav på kontantinsats och amorteringar som börjat införas är mycket blygsamma. Och trots att den senaste krisen (den naturliga fortsättningen på finanskrisen) ännu inte hunnit sätta särskilt djupa spår i Svenssons plånböcker.

Bostadsbubbla eller inte? Tja, ett stort och långvarigt prisfall kommer det i alla fall att bli. Sedan kan ju du alltid hänvisa till din "kloke" bloggkompis och vägra att kalla det en bubbla om inte priserna faller med 90%...

Jag håller helt med dig f90pema om vart bostadspriserna är på väg.

En liten detalj som kanske inte är något att hänga upp sig på, är vem som bär ansvaret för denna tillgångsbubbla. Jag skulle vilja påstå att det lättlurade folket inte är boven.

Den statliga banken SBAB (och elakaste av dem alla) som är mer eller mindre ensamma om att försöka lura svenskarna att bostadspriserna kommer stabiliseras under Q1 2012, är också de som såg till att vi fick 0 % nsatskrav. Staten och banker reglerar hur lätt eller svårt det är att låna. Marknaden (individerna) förhåller sig till detta över tid. Därav kan vi få en uppgång på 400 % under 15 år som vi sett mellan 1996-2011. 

2010 (om jag inte minns fel) ställer man helt plötsligt krav på 15 % kontaktinsats, långt efter att bubblan redan är uppblåst, vilket i sin tur nu endast får den att pysa ut snabbare. 

Den gamla devisen; "Man får mer av det man subventionerar och mindre av det man beskattar" gör sig väldigt gällande. I det avlånga landet Sverige har vi subventionerade renoveringar (ROT), subventionerade lån (ränteavdrag) och hög reavinstskatt (om man vill göra exit), samt höga inkomstskatter.

Staten och banken har tillsammans skapat ett klimat som främjat en tillgångsbubbla i bostäder. Riksbankchefen, Finansministern och Statsmininstern har så sent som under 2011 (även tidigare) invaggat svenskarna i säkerheten om att det inte finns någon bostadsbubbla.

Men i övrigt håller jag helt med dig.
  • f90pema

Idag kan man på di.se läsa om att den Robert Schiller, professor vid Yale-universitetet och en av upphovsmännen till det sk Case-Shiller indexet som används för att mäta amerikanska huspriser är i Sverige. Artikeln finns på di.se under rubriken "Varnar för prisras".

Prof Schiller uttalar sig om de svenska bostadspriserna på följande sätt: "De här kurvorna ser inte stabila ut". Han drar också paralleller med Japan (där priserna gått ner i stort sett varje år i 20 år) som liknar de som jag drog i min youtube-film (Bostadsbubblan 2011) för snart ett år sedan.

• f90pema

Prisfallet fortsätter.

http://www.maklarstatistik.se/aktuellt/2012-01-17.aspx

Det är alltid intressant att jämföra antal affärer och utbud med samma siffror från året innan. Antalet affärer fås direkt från Mäklarstatistiks data ovan. Siffror över utbudet kan plockas från hemnet. Gör man denna övning får man fram följande resultat:

Skillnad dec 2011 mot dec 2010
    BR: Utbud: +29%, antal affärer:-24%
    Villor: Utbud: +31%, antal affärer:-28%

Vid något tillfälle vill jag minnas att en företrädare för Mäklarsamfundet försökte förklara den stora utbudsökningen under början av 2011 med att det var svårt att visa villor pga mycket snö. Det kan så vara, men december 2011 torde ha varit betydligt mildare och snöfattigare i de flesta delar av landet än december 2010, så i så fall är den snöjusterade efterfrågan på villor nu ännu mindre än för ett år sedan...

• Pappaledig
    f90pema skrev 2012-01-17 12:07:02 följande:
    Prisfallet fortsätter.

www.maklarstatistik.se/aktuellt/2012-01-17.as...

Det är alltid intressant att jämföra antal affärer och utbud med samma siffror från året innan. Antalet affärer fås direkt från Mäklarstatistiks data ovan. Siffror över utbudet kan plockas från hemnet. Gör man denna övning får man fram följande resultat:

Skillnad dec 2011 mot dec 2010
    BR: Utbud: +29%, antal affärer:-24%
    Villor: Utbud: +31%, antal affärer:-28%

Vid något tillfälle vill jag minnas att en företrädare för Mäklarsamfundet försökte förklara den stora utbudsökningen under början av 2011 med att det var svårt att visa villor pga mycket snö. Det kan så vara, men december 2011 torde ha varit betydligt mildare och snöfattigare i de flesta delar av landet än december 2010, så i så fall är den snöjusterade efterfrågan på villor nu ännu mindre än för ett år sedan...

Man kan inte anklaga mäklarna för att inte vara kreativa i varje fall!
Svar på tråden Framtida bostadspriser